כריכת הספר לכיתה ז
כריכת הספר לכיתה זצילום: דוברות

בשביל כל מי שעבר במערכת החינוך הדתית בשלושת העשורים האחרונים, הבסיס להיכרות עם ההיסטוריה הוא הסדרה הוותיקה ״מדור לדור״.

כעת, בעקבות שינוי תוכנית הלימודים, הסדרה המוכרת הופכת לחלק מן ההיסטוריה. הסדרה היורשת, שורשים: מגלים היסטוריה (בהוצאת מכון הר ברכה), מתאפיינת בהגשה יוצאת דופן של המידע ההיסטורי, באופן שלא מוכר עד כה בתחום ספרי הלימוד בארץ.

לסדרה כמה חידושים פדגוגיים חשובים, כמו ציר זמן שמוטמע לאורך הדף – לצורך חיזוק ההיכרות עם הרצף היסטורי כחלק מחוויית הדפדוף בספר. ד״ר אביחי קלרמן, סגן הרקטור, ראש החוג לחינוך במכללת הרצוג ויועץ פדגוגי של הסדרה, מספר על חשיבות פיתוח סדרה חדשה מהיסוד עבור תוכנית הלימודים החדשה: ״העובדות ההיסטוריות אינן משתנות, אך המחקרים מתעדכנים ומגלים דברים חדשים שלא ידענו. דורות של תלמידים מתחלפים ואיתם שיטות ההוראה ואמצעי הלמידה. הסדרה החדשה מנגישה את תכני תוכנית הלימודים בלבוש חדש, המתאים ללומדים כיום ומהווה חידוש וגילוי של עולמות ישנים״.

יצירת הסדרה נעשתה מתוך חשיבה על התאמתה למגוון רמות, מתלמידים המתקשים להתמודד עם טקסט מורכב, ועד למחוננים (שלעתים קרובות לא זוכים למענה במסגרת ספרי הלימוד). לצורך כך הטקסט המרכזי קצר, זורם ונוח לקריאה; ולצידו, במסגרות מיוחדות, מוצעת העשרה רבה, הזמנה למחקר עצמאי על בסיס הממצאים ההיסטוריים, והצעות לדיון ולחשיבה על בסיס הדברים. מיוחדות בהקשר זה החידות המאתגרות המשולבות בצד הספר ומהוות אתגר של ממש עבור התלמידים המחוננים ושוחרי הדעת, כקריאה לאיתור מידע עצמאי ולהעמקה נוספת בתכנים שלא נכללים בספר.

ד"ר תהילה הרץ
ד"ר תהילה הרץצילום: מכללת הרצוג

ד״ר תהִלה הרץ, מרצה בחוג לחינוך במכללת הרצוג ומפתחת הסדרה, משתפת בתהליך הפקת הסדרה: "תהליך ההפקה מרתק, ואני מרגישה אסירת תודה להיות שותפה ביצירה כה משמעותית. זכינו בצוות נפלא, שמלווה את הספר מתוך שאיפה ליצור ולחדש. עוד בשלב החשיבה והגיבוש הראשוני יש דיונים פוריים ומעמיקים על יסודות התכנים – צוות היגוי וחשיבה, הכולל את הרב אליעזר מלמד, שיזם את הפקת הסדרה, מנהל דיון בתכנים עוד בשלב הבנייה של החומרים. מבחינה פדגוגית, השיחות בשלב יצירת הקונספט של הסדרה עם היועץ הפדגוגי שלה, ד"ר אביחי קלרמן, קידמו רוח של חידוש ויצירה".

הרץ מוסיפה: "דבר מיוחד בסדרה, שאני מאוד שמחה עליו, הוא שתהליך ההפקה נמשך מתוך שיתוף פעולה הדוק עד לשלב הגימורים של הספר, גם בשלב שלעתים מנותק מתהליך היצירה. לדוגמה, עיצוב ואיור הספר (בידי מירית אפי ואלעד ליפשיץ) נעשה מתוך חשיבה מתמדת על התכנים והדרך המיטבית להעברתם לקורא, ונבנה כרובד נוסף של הטקסט. ישנם תכנים משמעותיים המועברים באופן ויזואלי, באמצעות תרשימים מאוירים, מפות המתפרסות על פני כפולה שלמה וכוללות מידע רב, וכדומה".

כדי להדגים את חשיבות המעורבות של כלל הצוות ביצירת הספר, מספרת הרץ: "העורך הלשוני המעולה של הספר, אלקנה ארליך, עושה עבודה כל כך יסודית – עד שלעתים קרובות היא משדרגת היבטים כלל לא לשוניים. לדוגמה, בסוף היחידה על הגלות הארוכה מופיע קטע העשרה על החמין, המציג את גלגוליו השונים בתפוצות ישראל (כולל מתכונים, להנאת התלמידים וחיבור והיכרות עם המסורות השונות).

''ארליך ערך תחקיר של ממש בקרב יוצאי העדות השונות או מומחים לשפה, כדי לבדוק את תקינות הכתיב והניקוד של שמות החמין בכל עדה. הוא הגיע למידע מרתק שהעשיר את התוכן הסופי שבספר. כך גם עורכת התחקיר והמפתוח המלווה את הספר, ברכה איתן, מאתרת טעויות או מידע נוסף שחשוב בעיניה להכניסו. מדהים לעבוד עם צוות כזה – אפשר כך להגשים רעיונות ולשאוף גבוה, מה שבהחלט מגיע לתלמידים שלנו".