הרב יהושע צוקרמן
הרב יהושע צוקרמןצילום: ישיבת הר המור

עם ראש מועצת גוש עציון, שלמה נאמן, שוחחנו על פן מיוחד באישיות של הרב יהושע צוקרמן זצ"ל שהלך היום לעולמו, הקשר עם יהודי התפוצות ועידוד העלייה לישראל.

"די בתחילת דרכי התגייסתי לארגון שרבים הכירו אותו, 'אל עמי', שהרב אלישע וישליצקי היה מראשיו ובתוכו הרב צוקרמן הקים את התכנית 'חוליה בשרשרת', אותה ניהלתי במשך למעלה משנתיים", מספר נאמן על התכנית ששמה למטרה לקלוט רוחנית את העולים.

"הרב טען שאדם צריך להיות מחובר למקום שאליו הוא הגיע. עלינו לארץ וכעת מגיע תהליך של היטמעות בארץ והפיכתנו לחלק מהחברה. הרב יהושע היה קרוב לעולים דוברי צרפתית, אבל התייחס גם אלינו דוברי הרוסית שהיינו מאוד מנותקים, קהילה חילונית מאוד. הוא טיפל בנו, ליווה את התכנית, יחד ארגנו קבוצות, נסענו לבתי ספר שבהם הייתה תכנית נעלה לנוער, הגענו לקיבוצים לא דתיים".

על החיבור בין עולם הרוח שעליו דיבר הרב צוקרמן לבין עולים שמגיעים מארצות חר העמים לשעבר כשהם נטולי רקע רוחני, אומר נאמן כי המגשרת היא האהבה. "כאשר יש אהבה אמתית לאחדות העם, לשלמות העם, לארץ ולתורה אין מקום לשנאה מחלוקת ופירוד".

"כיתה של אנשים שהגיעו לפני כמה חודשים לארץ ולא יודעים לאן הם הגיעו, אנשים חסרי מידע לחלוטין, חלקם לא יהודים על פי ההלכה וההתנגשות הזו היא חלק מחוויית העלייה, חיבור עם נופים חדשים, שפה חדשה, מטבח חדש ועוד. הדבר היחיד שאפשר להגיד להם הוא שאנחנו חלק משרשרת אחת וחוליה אחת, שנפלה בדרך, חזרה עכשיו. אתה לא נטע זר, לא הגעת מבחוץ. בסך בכול לרגע יצאת מהשרשרת ואתה חוזר. לא הייתה כאן פטרוניות של בוא ואלמד אותך מהי יהדות, אלא אתה רצוי כאן, אתה חלק מאיתנו".

כדי להטמיע את התפיסה הזו היו צריכים גם מדריכי ומורי התכנית תקופת הכשרה, כן גם הם הגיעו לישראל מרקע דומה. "היינו המורים של התכנית הזו והיינו צריכים ללמוד את השיטה, כדי שנדע מה לומר. גם אנחנו הגענו מהעולם החילוני".

האם משהו מהחזון הזה של חיבור העולים לשרשרת הדורות היהודית נותר כיום? "לצערי הרב תכניות כבר לא קיימות", אומר נאמן. "זה הפסד גדול של החברה הישראלית ושלנו כחברה ותיקה. החיבור של העולים כחוליה בשרשרת זו עשייה שתורמת לקליטה מוצלחת והיא שמונעת את המחלוקות ואת השיח הפוליטי של היום. מי שאחראי למציאות הזו הם אנחנו, שלא מחפשים את הציבור הזה מספיק, לא קולטים אותו קליטה רוחנית אל תוך המשפחה. זו האחריות שלנו. לא היינו מספיק מחבקים וקולטים כמו שהיה הרב יהושע. למרות שעדיין יש הרבה תכניות זה לא באותו היקף של עשרות קבוצות ותכניות שהיו אז".