האולפנים החדשים של ערוץ 14 במודיעין
האולפנים החדשים של ערוץ 14 במודיעיןצילום: מאיר אליפור

תחת הכותרת 'עכשיו 14 - ערוץ החדשות החדש של ישראל' סיים השבוע המותג ערוץ 20 את דרכו, והערוץ המתחדש החל לשדר מאפיק 14 בשלט. המעבר לערוץ החדש צוין בהשקה חגיגית במיוחד מתוך רצון להעביר מסר כי מדובר באירוע מהפכני בעולם התקשורת בישראל.

הערוץ שהחל את דרכו לפני שבע שנים כערוץ מורשת מתחיל מעתה לשדר אקטואליה וחדשות במשך 17 שעות ביממה, כאשר גולת הכותרת תהיה מהדורת חדשות מרכזית מדי ערב. הערוץ החדש ממוקם במודיעין, בקומפלקס המשתרע על פני 4,500 מ"ר ובהם אולפנים מאובזרים בטכנולוגיות מהמתקדמות בעולם, חדרי עריכה, דסק כתבים ועוד. לוח השידורים החדש כולל נבחרת כתבים ומגישים מתוגברת, ביניהם יעקב ברדוגו, שי גולדן, מגי טביב, נוה דרומי ויהודה שלזינגר, לצד השדרים הוותיקים יותר - ינון מגל, אראל סג"ל, שמעון ריקלין, שרה ב"ק, ליטל שמש ועוד.

עם שוך חגיגות ההשקה והרצת הערוץ מוטלת כעת חובת ההוכחה על קברניטי 'עכשיו 14' כי אכן יש ביכולת הערוץ החדש־ישן להפיק שידורי חדשות ואקטואליה איכותיים, מקצועיים ומחוללי שינוי ולהוביל קול ימני־ציוני חד וברור.

ליטל שמש
ליטל שמשצילום: מאיר אליפור

בשורה לעולם התקשורת

ליטל שמש, מגישת התוכנית 'הערב עם ליטל שמש' בערוץ, רואה בהקמתו בשורה גדולה לעולם התקשורת: "אני חושבת שכבר מהיום שהקימו את ערוץ 20 הייתה בזה בשורה גדולה לעולם התקשורת, כי היה ואקום מאוד גדול במשך שנים. התקשורת הישראלית הביאה גוון מאוד ספציפי והיה צמא גדול לשמוע קולות אחרים, ציוניים־לאומיים־שמרנים, להביא זווית אחרת לאירועי היום של מדינת ישראל, ולכן אני מאמינה שזה מבורך שערוץ 20 הוקם ושהוא עבר לערוץ 14. יש הרבה יותר גיוון בשיח, בדעות הנשמעות ובזוויות שדרכן מסקרים את החדשות בישראל. אני חושבת שרואים את זה באהדה הגדולה שאנחנו מקבלים מהציבור".

אולי האהדה גדולה אבל הרייטינג פחות?

"כרגע אנחנו לא נמדדים בוועדת המדרוג כך שאין לי דרך לדעת מה הרייטינג שלנו. אני כן חושבת שאנחנו לא צריכים להימדד בדרכים שבהן מודדים ערוצים אחרים, גם כי כספית אין לנו את התקציבים האדירים, לא של התאגיד, לא של ערוץ 12 ולא של 13. אנחנו יחידת גרילה שמנסה באמצעים שיש לה להרים ערוץ חדשות מקצועי. אומנם אנחנו לא עובדים בתקציבי הענק של הערוצים האחרים, אבל אני מאוד מקווה שעם המעבר לערוץ 14 נגדיל את קהל הצופים ונשדר קול אחר".

שידרתם בערוץ 20, אולי מדובר באותה גברת בשינוי אדרת? מהו בעצם החידוש בערוץ הזה?

"החידוש הוא קודם בעובדה שעברנו לאולפנים החדשים במודיעין, האולפנים הכי גדולים בארץ. יש שם השקעה כלכלית עצומה באנשי מקצוע מהמדרגה הראשונה, במצלמות ובטכנולוגיה מובילה. כמו שיכולת לראות כבר במשדר ההשקה, התחלנו להציג סקרים ודיאגרמות והכול הפך להיות הרבה יותר גדול ונוכח ומקצועי בהרבה", היא מציינת.

"בנוסף לכך הרחבנו את לוח המשדרים שלנו. הערוץ משדר אקטואליה אל תוך הלילה, גויסו מגישים ואנשי תקשורת מעולים ורצועת השידור הורחבה והועשרה. גם את דסק התחקירים הרחבנו. החברים שם הולכים לעבוד קשה כדי להביא תחקירים מדי ערב. אנחנו כאן לא רק לדווח אלא להיות עיתונות אקטיבית ומשפיעה. יש כאן שדרוג משמעותי", אומרת שמש בהתלהבות.

מה בעינייך היעד של הערוץ החדש?

"מימד ההצלחה יהיה כאשר הצופים יבחרו בשלט לעבור לערוץ 14 ולקבל את התכנים שאנחנו מביאים להם. כשהתחקירים שלנו יצליחו לשנות מבט וכשנכתיב סדר יום - אז נדע שזכינו לחולל שינוי באמת".

מה את עונה על הביקורת כלפיכם שמדובר בערוץ ביביסטי?

"אם במשך שנים קראו לכל מי שמעביר ביקורת מימין 'שופר' או 'ביביסט'. היום אנחנו מגלים שתקשורת המיינסטרים עושה בדיוק ההפך - מסנגרת על הממשלה החדשה, לא מאפשרת להעביר ביקורת על הממשלה ופתאום הפלא ופלא, היא מעלימה עין מדברים שעד לא מזמן העבירה עליהם ביקורת נוקבת ביחס לנתניהו ושריו. אם זה טיסות מופקרות של שרים וח"כים לחו"ל ללא הכרה, אם זה החוק הנורבגי ואם זה מינויים של מקורבים ועוד. כשמדובר בממשלה שתקשורת השמאל אוהדת ומחבקת וחפצה ביקרה, פתאום מטאטאים את כל הביקורת שהוטחה בנתניהו ובממשלתו מתחת לשטיח וזה בסדר. לכן הביקורת הזאת היא עורבא פרח, כשהצד השני עושה את זה על ספידים. הכינוי ביביסטים הוא מופרך", היא הודפת את הביקורת. "יש לנו בערוץ כאלו שמרשים לעצמם להעביר ביקורת בלי לקחת צד כזה או אחר ונכון, יש כאלו שחושבים שנתניהו הוא ראש ממשלה טוב ולא מפחדים לומר את זה. אני מעדיפה שיגידו לי בפנים ושלא יעבירו מסרים בדרכים עקלקלות ופתלתלות".

אז תמיכה בנתניהו היא לא הקו של הערוץ?

"בשום פנים ואופן לא. ובאופן אישי, אני לא חושבת שתוכלי למצוא אצלי איזה ציוץ שמהלל אף אחד או תומך במועמד כזה או אחר. אני משתדלת להיות אובייקטיבית ולהעביר ביקורת פוליטית עניינית".

יותם זמרי
יותם זמריצילום: שלומי יוסף

לעשות היסטוריה

גם יותם זמרי, איש תקשורת שמשדר ברדיו גלי ישראל, ברדיו תל אביב וברדיו דרום, בעל טור במקור ראשון ופאנליסט קבוע בתוכנית 'הפטריוטים' של ערוץ 14, רואה בערוץ החדש מהלך היסטורי, לא פחות. "יכולה להיות פה היסטוריה, זה מאוד תלוי בנו. התפאורה – היסטורית, המעמד – היסטורי, עכשיו זה עלינו. אנחנו צריכים לייצר ערוץ טלוויזיה טוב, שהמחנה הפוליטי הכי גדול והכי מושתק בארץ יקבל סוף סוף במה ראויה".

אתה לא חושב שמדובר אולי בקרב אבוד, או כמו שהילדים אומרים "זה לא כוחות"?

"אני לא אוהב לוותר על קרבות מראש. יש בישראל סוג של מונופול טלוויזיוני, שהוא גם מונופול על התודעה. אנשים רגילים מאוד לשני הערוצים הקיימים, אולי בעיקר לאחד מהם, והם הולכים אליו מתוך אינסטינקט. התפקיד שלנו הוא לשנות את האינסטינקט הזה. זו משימה קשה וברור שזו לא ריצת 100 מטר אלא ריצת מרתון, אבל גם במרתון צריך לנצח", הוא אומר. "אני באמת מקווה שבסוף אנשים יפתחו את ערוץ 14 וירגישו שהם סוף סוף יכולים להזדהות עם הרעיונות המוצגים ועם קו המחשבה שהם לא היו רגילים לראות בתקשורת בישראל".

מהו הקול האחר שאתה מתכוון אליו?

"הקול שבו הערכים הימניים־שמרניים הם לא האורחים באולפן אלא הם האולפן", הוא אומר בהדגשה.

הביקורות כלפיכם הן שאתם מביעים קול אחד מאוד ספציפי.

"אני מכיר את הביקורת הזאת. אני הייתי בערוץ 20 המון שנים וזה היה ערוץ שיכולתי להביע את דעתי בו באופן חופשי ולהתווכח חופשי. הייתי מזוהה עם נפתלי בנט ונתנו לי לצעוק את צעקתי, ואלף פעמים אמרתי שביבי הוא לא מספיק ימין. אני חושב שהטענות נגד הערוץ הזה שהוא ביביסטי נובעות לצערי ממה שקורה כיום במפה הפוליטית בישראל. אין חלל, מה לעשות. כיום הזדהות עם ביבי היא הזדהות עם הימין. אני הרי שנים אמרתי שביבי הוא לא מספיק ימין ואני עדיין חושב את זה בכמה מובנים. אבל היום אני לא אלחם בביבי כי עם כל הכבוד, אני תמכתי בימינה ואמרתי שהיא יותר ימנית אבל נראה לי שהאידיאולוגיה היא כבר לא הדבר הראשון שעומד לנגד עיניהם", פוסק זמרי. "אני אלחם בביבי כשארגיש שהוא לא מקיים את האידיאולוגיה שאני מאמין בה".

בינתיים יש חרם שראש הממשלה נפתלי בנט וחברי הממשלה עושים נגד ערוץ.

"החרם הזה הוא הדבר הכי מצחיק והכי מלמד כמה הביקורת על ביביזם היא מגוחכת. למה? כי יומיים לפני הבחירות האחרונות נפתלי בנט רץ לאולפן של ערוץ 20, שלף טופס וביקש מנתניהו לחתום עליו. הוא יודע למה הוא רץ דווקא לכאן. הוא ידע מי הם כל האנשים שצופים בערוץ הזה וידע שהמסרים שלו יכולים להשפיע עליהם כי הם אנשים מהמחנה הימני. העובדה שהיום הוא מחרים את הערוץ רק מוכיחה את השינוי שהוא עצמו עבר, ואני אומר את זה בצער", הוא מציין. "מי שיומיים לפני יום הבחירות מצא לנכון לרוץ לערוץ ופתאום עכשיו מחרים אותו, זה מלמד עליו המון. ושלא תביני לא נכון, השאיפה שלי היא שאנשי הקואליציה לא יחרימו את ערוץ 14", הוא מבהיר. "אז אולי נפתלי בנט נמצא במקום כועס ומאוכזב כך שמבחינתו מדובר ככל הנראה בקרב אבוד, אבל הייתי רוצה לראות באולפן 14 את מרב מיכאלי ואת תמר זנדברג, את ניצן הורוביץ ואת יתר שרי הממשלה מגיעים להתראיין וכן, גם מקבלים שאלות מימין".

אתה רואה את זה קורה?

"אני חושב שזה תלוי בתהליך. אם הרבה אנשים יבחרו בנו, ידברו עלינו, יכתבו עלינו - הפוליטיקאים האלה יבינו שיש כאן במה חשובה שכדאי לקחת בה חלק".

תוך כדי ההשקה החגיגית שיגרה הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו מכתב לראשי הערוץ שלכם בדרישה לתשלום חוב ישן. אתם מרגישים שמנסים לפגוע לכם בחגיגה? שנלחמים בכם?

"אני חושב שזה לא מקרי שבערב ההשקה מגיע מכתב כזה. ערוץ 20 - לאורך כל שנות קיומו נלחמו בו, ביקרו אותו ועתרו נגדו. גם אבירי חופש הביטוי מהערוצים האחרים שהתחננו על חייהם כשהם היו במצבים קשים אצו רצו לתמוך בכל דבר שהוא נגד ערוץ 20. אבל זה לא יעבוד", הוא מבהיר נחרצות. "אנחנו קול שחשוב שיישמע ולא סוגרים קול באמצעות ביורוקרטיה. לא בעידן הזה".

המורשת לא תישכח

הפכתם מערוץ מורשת לערוץ חדשות, ומה עם המורשת? היא לא חשובה?

"חשובה מאוד. אני חושב שהערוץ שקורא לעצמו ערוץ החדשות של ישראל ימצא את כל ההיבטים והמקומות להכניס במושג שנקרא חדשות את החיבורים שלו לשורשים ולמורשת שלנו. כי בסוף כשאתה עוסק למשל בדיווח על הנשיא הרצוג שמגיע לטקס הדלקת נר ראשון של חנוכה במערת המכפלה ומדבר כמה זה צעד מהותי וחשוב, זה לגעת במורשת. מורשת זה לא רק סרטונים עם אבן עתיקה", הוא מבקש לחדד, "בסוף המשימה היא לחבר את המורשת שלנו למציאות שבה אנחנו חיים ולכל מאבק ולכל ערך שחשוב".

במהלך ימי השידורים הראשונים הורגשו תקלות טכניות לא מעטות. האם זה מבשר על הבאות או שמדובר בקשיים ראשוניים בלבד?

"יש לי שלושה ילדים. אצל כולם כשהם התחילו ללכת הם נפלו, הרבה פעמים. אף פעם לא ישבתי בצד וצחקתי עליהם. אז נכון, אנחנו בעולם אכזרי ואנשים רגילים לזלזל ולקטול, הכול בסדר. תני לי להגיד לך עוד משהו, יהיו עוד הרבה תקלות בערוץ 14. זה ערוץ שמתגבש עכשיו והוא יוצר את עצמו וזה לגמרי טבעי. אבל אני כשאני רואה תינוק שמתחיל ללכת ונופל - אני מחייך אליו ומעודד אותו ללכת עוד פסיעה ועוד אחת. בסוף הוא עוד ירוץ, את תראי".

יהודה שלזינגר, עיתונאי ישראל היום, הצטרף גם הוא לערוץ 14 החדש ומגיש בערוץ תוכנית יומית חדשה בשם 'עכשיו ברשת'. שלזינגר מתחבר לחזון הערוץ כפי שהוא רואה אותו: "לדעתי תפקיד הערוץ הוא להביא תוכן חדש, חשוב ומעניין מזווית לאומית ציונית גאה", הוא מחדד.

אבל האם החזון הזה מיושם?

"אני חדש מאוד בערוץ, קטונתי מלהביע דעה, אבל זו בהחלט הכוונה של כולם וגם שלי".

כמי שמופיע תדיר גם בערוצים אחרים, האם אתה מודע לביקורות המופנות כלפי הערוץ? מה תשובתך להן?

"בוודאי שאני מודע לביקורת סביבי. זה בסדר שיש ביקורת. גם אני הבעתי לא פעם ביקורת עליהם. הכול טוב. אנחנו באנו לעבוד".