ישיבת ״שבות ישראל״
ישיבת ״שבות ישראל״צילום: ישיבת ״שבות ישראל״

ישיבת מרכז הרב שהוקמה לפני כ-98 שנים בידי הרב אברהם יצחק הכהן קוק נחשבת לאם הישיבות הציוניות.

במהלך השנים לישיבה קמו שלוחות רבות, כוללים ובתי מדרש ברחבי הארץ, ולפני 3 שנים גם ישיבה תיכונית חדשה, ישיבה לצעירים "שבות ישראל" באפרת, בראשות הרב יעקב אלימלך.

הכל התחיל כשיום אחד הרב אלימלך קיבל שיחה ממורו ורבו, הרב יעקב שפירא, שקרא לו להגיע ולפתוח את השלוחה של ישיבת מרכז הרב באפרת. אחרי 25 שנה בהן חינך מאות תלמידים בישיבה התיכונית בדימונה, הרב אלימלך נענה לאתגר והקים את הישיבה.

ישיבת "שבות ישראל" שוכנת בשכונת הדקל באפרת, במתחם בו שכנה ישיבת ההסדר "שבות ישראל". הישיבה פועלת בהכוונתה והדרכתה הרוחנית והחינוכית של ישיבת מרכז הרב.

לפרטים והרשמה לישיבת שבות ישראל לחצו כאן

"אנחנו עובדים צמוד עם הרבנים של ישיבת מרכז הרב, הרב יעקב שפירא והרב יהושע מגנס", מספר הרב אלימלך, "הם המכוונים הרוחניים שלנו ומלווים את הישיבה מיום הקמתה. הם מגיעים מדי פעם להעביר שיעורים אצלנו, ותלמידי הישיבה שלנו יוצאים מדי פעם למרכז הרב. חשוב לנו הקשר הרוחני הזה שמהווה מגדלור עבורנו ומרים את הרוח של כל הישיבה ושל התלמידים בעיקר".

לצידו של הרב אלימלך, פועל בישיבה צוות ר"מים, אברכים, מורים ומדריכים, כשההכוונה הרוחנית, האמונית והחינוכית, נשענת על רבני הישיבה הגדולה "מרכז הרב". "לכל הצוות שלנו ניסיון עשיר", אומר הרב אלימלך.

"גם יד ימיני שהקים יחד איתי את הישיבה, הרב הראל ברטפלד חינך קודם במשך 25 שנה בישיבות תיכוניות. חלק מהר"מים והאברכים בעצמם מתגוררים במתחם הישיבה יחד עם משפחותיהם, שאר הצוות המקצועי מגיע בעיקרו מירושלים וגוש עציון".

מעט לאחר הקמת הישיבה כבר הגיע אתגר הקורונה, אך הישיבה הצעירה הצליחה לצלוח אותו. "עמדנו בזה בהצלחה בסיעתא דשמיא. השקענו הרבה בלימודי זום בתחילה, ותוך כדי תנועה התאמנו עצמנו למקום. כך הצלחנו גם לגייס תלמידים חדשים ולהעמיד את הישיבה על הרגליים. שמחנו לחזור לישיבה אחרי הקורונה והיום אנחנו כבר מנוסים ומתורגלים ללימודים בכל תנאי לפי ההנחיות, כדי לתת לתלמידים שלנו את המעטפת המלאה".

בית המדרש של ישיבת שבות ישראל
בית המדרש של ישיבת שבות ישראלצילום: ישיבת שבות ישראל

בין קודש לחול

בישיבה מתחנכים נכון להיום שלושה מחזורים המונים כ- 70 תלמידים. הדגש בישיבה הוא על לימוד התורה ברצינות ובשמחה, עם ניקיון רוחני ותרבותי ("התלמידים ללא סמארטפונים ומתחנכים להבדיל בין סוגי תרבויות שונות ולא להכניס לישיבה תרבות הפוגעת באווירה הטהורה").

במסגרת הלימודים בישיבה משתתפים התלמידים בשלושה סדרי גמרא, סדר בעיון ושני סדרי בקיאות. בנוסף מתקיימים גם לימודי אמונה, הלכה ותנ"ך בצורה קבועה ומסודרת, כשהדגש בישיבה הוא על לימוד תורה המשלב רצינות ושמחה. הלימוד הוא בגדר "לימוד חי בבית המדרש" בחברותות, כשצוות הרבנים מלווה בשיעורים ובסדרים את הלימוד, מעלה על נס את אבני היסוד בתפיסתה של הישיבה: יראת שמיים, אהבת ה' וטהרת המידות".

בישיבה גם קיימת תוכנית מקיפה ומסודרת לבגרות מלאה. לימודי הקודש נלמדים "לשמה", כשהמטרה היא לימוד התורה עצמו בעומק ובהיקף גדולים. אולם במסגרת הלימוד לבגרות נבחנים התלמידים גם על לימודי הקודש כדי לעמוד גם בדרישות משרד החינוך. מבחני הבגרות מתקיימים במקצועות הבאים: תלמוד מואץ – 5 יחידות, תנ"ך - 5 יחידות מחשבת ישראל וספרות– 5 יחידות, היסטוריה – 5 יחידות, מתמטיקה – 4 יחידות, אנגלית – 4/5 יחידות, לשון – 2 יחידות, אזרחות – 2 יחידות.

במקביל יש גם תכנית התנדבות שנתית במסגרתה התלמידים יוצאים להתנדב במגוון תפקידים מעבר לשעות הלימודים ובין השאר כחונכים של תלמידים באפרת, מסייעים לילדים עם צרכים מיוחדים ועוד.

לפרטים והרשמה לישיבת שבות ישראל לחצו כאן

הרב שלמה עמאר והרב יעקב שפירא בישיבת שבות ישראל
הרב שלמה עמאר והרב יעקב שפירא בישיבת שבות ישראלצילום: ישיבת שבות ישראל

וקנה לך חבר

אחד הדברים הבולטים בישיבה הוא ההווי החברתי. בישיבה פנימייה מלאה המספקת חיים חברתיים וחינוכיים מלאים לגיל הנעורים. לכל כיתה יש מדריך המלווה את הכיתה בשעות הפנימייה והלילה, ובשעות הערב ניתן למצוא חוגים שונים למעוניינים: חוג הרכב מוזיקלי, חוג גיטרה, חוג כתיבת סת"ם ועוד.

בישיבה נותנים דגש על יחס אישי וחם לכל תלמיד ותלמיד, החל מראש הישיבה ועד הר"מים, המורים והמדריכים.

"התלמידים שלנו הם רציניים ומגיעים כדי למלא את זמנם בלימוד תורה, ויחד עם זאת הם מלאי חיים" מספר הרב אלימלך. "הישיבה מאוד מדגישה את הצד החברתי והנפשי כחלק מהערכים החשובים לנו ומתוך התאמה לגיל הנעורים. אנו נותנים מענה לכל הצדדים הנפשיים עבור התלמידים ומציעים להם תוכן עשיר ומגוון מחוגים, דרך פעילויות חינוכיות, טיולים במשך השנה ועוד. האווירה בישיבה מאוד נעימה, חברתית ומגובשת, לא רק בתוך המחזורים אלא גם ביניהם, כאשר בסדרי ערב תלמידים בוגרים לומדים יחד עם תלמידם צעירים".

מתחם הישיבה כולל בית מדרש מכובד עם ספריה עשירה מאוד, שני בנייני מגורים לתלמידים, חדר אוכל רחב, חדר מחשבים, דירות לאנשי צוות. סמוך לישיבה ישנם גם מגרשים בהם התלמידים משחקים, כשהרב אלימלך מדגיש כי "היחסים עם תושבי אפרת הולכים ונרקמים באופן חיובי, הישיבה מביאה ברכה לישוב והישוב משפיע על הישיבה חזרה בצורה חיובית".

בימים אלו הישיבה ממשיכה את מגמת הצמיחה שלה ונערכת לרישום וקליטת מחזור רביעי שימלא את הישיבה בשנת הלימודים הבאה.

הרב אלימלך מספר כי התלמידים מגיעים לישיבה מכל רחבי הארץ, מהצפון ועד הדרום. "אנחנו משקיעים בלימודים, מתייחסים לכך ברצינות ונותנים לתלמידים את מרב הכלים להצליח ולהגיע לציונים הגבוהים ביותר כפי יכולתם אך חשוב לי להדגיש שזו לא המשימה המרכזית שלנו. הישיבה שלנו שמה דגש עיקרי על גידול התלמידים לחיים ערכיים. חיים של תורה, יראת שמים, אהבת ה' וטהרת המידות. אנו רוצים שהם יצאו מהישיבה תלמידי חכמים צעירים וישפיעו לטובה על עם ישראל".

לפרטים והרשמה לישיבה: 0525866802, 0525866801

לפרטים והרשמה לישיבת שבות ישראל לחצו כאן