סמ"ר בראל חדריה שמואלי
סמ"ר בראל חדריה שמואליצילום: משטרת ישראל

המשתמשים הוותיקים של ויקיפדיה עורכים הצבעה כדי להכריע בשאלה האם ישנו ערך אנציקלופדי בדף הויקיפדיה "נפילת בראל שמואלי".

מדובר בדך שהוקם ביום ב-18 בדצמבר בשנת 2021. בדף מפורט מהלך האירוע שאירע בחודש אוגוסט בגבול רצועת עזה, וכן מפורטת בו בהרחבה מחאה שהחלה בעקבות מותו של בראל שמואלי הי"ד.

אמנם לפני כשבוע הועמד דף הויקפדיה ברשימת הדפים המועמדים להסרה לאחר הצבעת משתמשי ויקפדיה הזכאים להשתתף בהצבעה.

"אני לא רואה חשיבות אנציקלופדית בערך הזה. ויקיפדיה היא אנציקלופדיה ולא אתר הנצחה", כתב המשתמש "Gilgamesh" שהכריז על פתיחת ההצבעה. "הפער הזה חשוב ביותר".

נפילת בראל שמואלי
נפילת בראל שמואליצילום: מסך ויקיפדיה

לדבריו, "אין אפשרות לכתוב על כל חייל או כל אזרח שנהרג בפעולה זו או אחרת. השארת הערך הזה היא פגיעה מהותית בכל אותם אלה שלא קיבלו ערך - לצערי, יש עשרות אלפים שנהרגו בהגנה על המולדת או בפעילות טרור. לא חשוב אם ראש הממשלה התקשר למשפחה והמשפחה התראיינה לתקשורת. כל אלה הם סיקורים תקשורתיים ראויים, אך אין בינם לבין החשיבות דבר. יש לנו קריטריונים ברורים לערכים אודות חללי צה"ל ויש להצמד אליהם. כל סטייה מהם היא פגיעה חמורה בנייטרליות והעדפה פסולה של אדם זה או אחר רק כי נהרג לאחרונה ומשום מה הייתה התעניינות תקשורתית מסוימת במותו. יש המון אנשים כאלה שעמדנו בפיתוי לא הקדשנו להם ערכים".

"הערך הוא לא על בראל שמואלי", טען המשתמש "מאגמה" שהיה גם מכותבי הערך. "הוא על תהליך יותר גדול שנוצר מנפילתו. ועדיף לעסוק בנושא של הערך שכבר הובהרה חשיבותו ולא ברור מה קורה כאן בהצבעה הזו".

ההצבעה על מחיקת הערך "נפילת בראל שמואלי" תסתיים מחר. על פי מדיניות ויקיפדיה, "רק משתמשים רשומים בעלי ותק של 30 ימים ו־100 עריכות במרחב הראשי או במרחבים המשיקים לו במהלך 90 הימים שקדמו לתחילת ההצבעה הם בעלי זכות הצבעה".

לעת עתה הצביעו 31 משתמשים בעלי זכות הצבעה בעד למחוק את הערך, ו-21 משתמשים הצביעו בעד להשאיר את הערך.

הרב אביעד גדות מנהל תורת לחימה הגיב: "אנו מזהים נסיון מגמתי וכוחני להשתיק את העם שדורש רוח לחימה וגיבוי ללוחמים. אלו נסיונות לשכתב את ההיסטוריה ולהנדס את התודעה. הרצון למחוק מויקיפדיה אירוע כה מרכזי ומטלטל כמו נפילת הלוחם בראל שמואלי הי"ד, צריך לזעזע כל ישראלי וכל בן אנוש. לא ישתיקו את צוואת הלוחם בעצם נפילתו: לתקן את הוראות הפתיחה באש ולהחזיר את המוסר היהודי לצה"ל ולמערכת הביטחון".

מתנועת אם תרצו נמסר: "ניסיון הינדוס התודעה לא יצליח. אין ספק שאירוע נפילתו בקרב מירי בטווח אפס של בראל הי"ד הוא קו פרשת המים בציבור הישראלי ביחס להוראות הפתיחה באש. היום רבים מבינים כי את הוראות הפתיחה באש חייבים לשנות כדי למנוע עוד מקרים מסוג זה. גם צה"ל בעצמו מבין זאת והודיע לאחר המחאה הציבורית על שינוי הוראות הפתיחה באש. אנו קוראים לעורכי ויקיפדיה להשאיר את דעתם האישית בצד ולא להכתים את זכרו של בראל בפוליטיקה זולה".