שר הבריאות ניצן הורוביץ
שר הבריאות ניצן הורוביץצילום: מירי שמעונוביץ

שר הבריאות ומנכ"ל משרד הבריאות הציגו הבוקר (שני) חוזר מנכ"ל חדש האוסר על 'טיפולי המרה'.

החוזר מבהיר כי נטייה מינית או זהות מגדרית לא מהווה בעיה רפואית, גופנית או נפשית הדורשת טיפול, וכי אין עדויות על הצלחות בטיפול מסוג זה.

חוזר המנכ"ל החדש מזהיר מהסכנות הנפשיות הנגרמות משימוש ב"טיפולי המרה", ואוסר מעתה כל גורמי מקצוע להציע, לפרסם או לתת 'טיפול' מסוג זה ומבהיר כי מדובר בפרקטיקה לא לגיטימית. החוזר גם מזהיר מפני סנקציות כנגד בעלי מקצוע רפואי, המורשים על ידי משרד הבריאות ושמציעים, מפרסמים או נותנים 'טיפולי המרה', מאפשר להחיל עליהם הליכי משמעת חמורים ושלילת רשיונות טיפול.

שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר כי "אף אחד לא צריך המרה. לסביות, הומואים, טרנסים וסטרייטים, אתם טובים ויפים בדיוק כמו שאתם. חוזר המנכ"ל החדש שהצגנו אוסר מפורשות על טיפולי המרה, וכולל גם סנקציות נגד בעלי מקצוע שיעסקו בתעללות המסוכנת הזו בנוער להט"בי".

לדבריו, "טיפול המרה הם התעללות אכזרית בבני נוער במצוקה. הפרקטיקה הזו היא רצח של הנפש, ולפעמים גם של הגוף. חובתנו לפעול נגד מי שעוסק בה, ומסכן חיי אדם. זה מה שאנחנו עושים היום. אם יש מישהו שצריך המרה אלו ההומופובים, אנשי החושך ומפיצי השנאה. עוד נצחון במאבק לסובלנות ושיוויון, ובמקרה הזה נצחון חשוב גם במאבק על החיים".

מהמרכז למאבק בהמרה בהובלת חברותא והמרכז הגאה נמסר בתגובה: "אנו מברכים את משרד הבריאות על חוזר המנכ"ל החדש, שמדגיש את הסכנה שבפרקטיקות ההמרה המזיקות, הלא יעילות והנצלניות. אובדנות, שנאה עצמית ודכאון הם מנת חלקם של רבים שהתנסו בכך; אף לא אחת או אחד המירו עצמם. המרכז למאבק בהמרה ימשיך לאסוף ולתעד מידע בנוגע לסוכני ההמרה השונים, ויגיש תלונות, בהתאם לחוזר המנכ"ל, עד שכל מי שפגעו בנו ובקהילה שלנו יבואו על עונשם".