ג'וזי כץ
ג'וזי כץצילום: אילן בשור

‏ארגון "נפש בנפש" הכריז על הזוכים בפרס בוני ציון ע"ש סילבן אדמס לשנת 2021.

הפרס יוענק לחמישה עולים מתוך הכרה והוקרת השפעתם בתחום עיסוקם בישראל: חינוך; מדע ורפואה; פעילות התנדבותית; תרבות, אומנות וספורט; השפעה עולמית.

בנוסף, מוקיר הארגון בוגרים וצעירים כאחד על ידי הענקת פרס מפעל חיים עבור עולים שהקדישו את חייהם לפיתוח מדינת ישראל והקהילה היהודית והענקת פרס מנהיגות צעירה עבור עולים צעירים המובילים מיזמים משמעותיים לטובת קידום החברה הישראלית.

הפרס, המוענק זו השנה השמינית ברציפות, הינו בסכום כולל של כ-200,000 ₪ ומטרתו להוקיר עולים מארצות דוברות אנגלית, אשר תרמו תרומה יוצאת דופן למדינת ישראל תוך גילום רוח הציונות המודרנית.

בנוסף למקבלי הפרס, בארגון הוחלט להשיק אות הוקרה ייחודי שיוענק השנה לראשונה, לאישיות ישראלית אשר במסגרת תפקידה משפיעה רבות ופועלת ללא לאות לטובת אוכלוסיית העולים החדשים, תוך חיזוק וטיפוח העלייה לישראל.

הרב יהושע פס, מייסד ומנכ"ל נפש בנפש: "הימים האחרונים שוב מוכיחים ומזכירים לכולנו כי מדינת ישראל היא ביתו של העם היהודי. היא קמה ומתקיימת בזכות עולים שעזבו את מולדתם, ביתם ומשפחתם ונטעו שורשים כאן, בארץ. זוהי השנה השמינית בה אנו מעניקים את הפרס, וכמדי שנה, אנו נפעמים מדמויות מעוררות השראה שלא רק באו לחיות במדינה, אלא באו לעצב ולבנות את עתידה. לפועלם ולהשפעתם, יש תפקיד מרכזי בהצעדת ישראל קדימה, הן בזירה המקומית והן בזירה הבינלאומית."

הפרסים מוענקים בחסות סילבן אדמס, עולה חדש של ארגון "נפש בנפש", יזם נדל"ן ופילנתרופ אשר מחויב עמוקות לקידומה של מדינת ישראל ולהצגת תרומתה והישגיה בעולם, ורואה בפרס "בוני ציון" חלק משמעותי בהשגת יעד זה.

זוכי פרס בוני ציון לשנת 2021:

חינוך – פרופ' דניאל חיימוביץ, נשיא אוניברסיטת בן גוריון בנגב

פרופ' דניאל חיימוביץ הינו הנשיא השביעי של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב. בעבר שימש כדיקן הפקולטה למדעי החיים ע"ש ג'ורג' ס. ווייז באוניברסיטת תל אביב, שם גם ייסד את תוכנית מן לאבטחת מזון.

חיימוביץ גדל באליקוויפה, פנסילבניה, ארה"ב, והוא בוגר גאה של תנועת הנוער "יהודה הצעיר". הוא השתתף במכון למדריכי חו"ל בירושלים, ואחר כך למד באוניברסיטת קולומביה ובאוניברסיטה העברית בירושלים, שם קיבל את הדוקטורט שלו בגנטיקה. הוא ביצע מחקר פוסט-דוקטורט באוניברסיטת ייל במסגרת מלגות מהארגון האירופי לביולוגיה מולקולרית ו-HFSP. הוא חזר לישראל עם מלגת אלון היוקרתית של המועצה להשכלה גבוהה בישראל לחוקרים צעירים מצטיינים.

הקריירה המדעית שלו התאפיינה במחקר חדשני ומגדיר תחום על ביולוגיה של צמחים, ביוכימיה, ביולוגיה התפתחותית וביולוגיה מערכתית. הוא פרסם מאמרי מחקר רבים שצותתו על ידי עמיתים ושימש חבר המערכת של מספר כתבי עת מדעיים. חיימוביץ מילא תפקידים כמדען אורח במרכז לחקר הסרטן על שם פרד האצ'ינסון בסיאטל, ופרופסור אורח בבית הספר למדעי החקלאות המתקדמים באוניברסיטת פקין.

חיימוביץ הוא נואם ופרשן מדע מבוקש. הוא מרצה ברחבי העולם בנושאים של ביטחון תזונתי גלובלי. ספרו מ-2012 "צמח, מה הוא יודע?" תורגם ל-19 שפות והוצג בעיתונות ובתקשורת העולמית. פרופ' חיימוביץ עלה לישראל מארצות הברית בשנת 1984.

מדע ורפואה – ד"ר יונתן ריק, מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי ברזילי

ד"ר יונתן ריק הוא דמות מובילה בפיתוח רפואה דחופה בישראל, כאחד משלושה רופאים שהקימו את חדר המיון האמיתי הראשון בארץ, במרכז הרפואי שיבא בתל השומר. כיום, הוא משמש כמנהל רפואה דחופה במרכז הרפואי ברזילי באשקלון.

ד"ר ריק, נולד, גדל והתחנך בלונדון, השלים את לימודי הרפואה שלו בבית החולים הממלכתי של לונדון בווייטצ'אפל. בשנת 1984 עבר לישראל והחל את התמחותו במרכז הרפואי שיבא ברפואה פנימית. בשנת 1987 התגייס לצה"ל כרופא ושירת בחטיבת גולני במשך שנה וחצי בשירות כרופא קרבי, ולאחר מכן שירת במשך 20 שנה בשירות מילואים ביחידת מודיעין שדה פעילה. שימש כרופא במועדון הכדורגל הפועל תל אביב, ועבד עם אנשי מקצוע נוספים בתחום האימון הספורטיבי ויזם גישות חדשות לשמירה על הבריאות ולמניעת פציעות.

בשנת 1999, בעקבות הקמת מחלקה לרפואה דחופה (מלר"ד – חדר המיון) הראשון, מונה ד"ר ריק למ"מ ראש המחלקה ולאחר מכן סגן ראש מחלקה בשיבא בתל השומר. לאחר 27 שנות עבודה בשיבא, חנך ד"ר ריק את היחידה לאבחון ובירור מהיר בבית החולים אסותא ברמת החייל. למרות ההצלחה האדירה של יחידה זו, החליט להצטרף לבית החולים ברזילי כמנהל המלר"ד, במאמץ המתמשך שלו לשפר את מערכת הבריאות הציבורית בתחום הרפואה הדחופה. בארבע השנים האחרונות, המחלקה עברה מהפך מוחלט עם מעבר למבנה חדש, זכתה להכרה אקדמית עם תכנית המתמחים שלה, ועמדה בחזית המאבק בנגיף הקורונה ובו זמנית בסבבי הלחימה בעזה, למען תושבי הדרום.

ב-19 השנים האחרונות ד"ר ריק מתגורר ברעננה. הוא נשוי לרויטל ואב ל-3 ילדים - נועה (22), תמיר ונמרוד (17).

ד"ר ריק עלה לישראל מאנגליה בשנת 1984.

פעילות התנדבותית – דוד מרקו, מנכ"ל בכיר באלווין ישראל

דוד מרקו עבד עם אלווין ישראל, ארגון ללא מטרות רווח הנותן שירותי תמיכה ליותר מ-5,200 אנשים עם מוגבלויות ברחבי ישראל, מאז 1984 – השנה בה עבר לישראל והשנה בה החל הארגון את פעילותו. במהלך אותה תקופה שימש בתפקידים רבים עבור אלווין ישראל, לרבות כמנכ"ל משנת 1993. לאחרונה, מונה למנכ"ל בכיר כשהוא לוקח על עצמו תפקיד אסטרטגי יותר למיצוב עתיד הארגון.

ההסברה והמנהיגות של מרקו ואלווין ישראל חוללו מהפכה באופן שבו אזרחי ישראל תופסים אנשים עם מוגבלויות ויוזמה זו הבטיחה שהצרכים והשירותים של אנשים אלו, זוכים להכרה על סדר היום הלאומי של ישראל. מרקו גם היה שותף בסיוע לזיהוי שירותים לאנשים עם מוגבלויות העולים ארצה.

למרקו תואר ראשון בלימודי המזרח הקרוב ויהדות מאוניברסיטת ברנדייס, תואר שני בתלמוד ורבנות מהסמינר היהודי התיאולוגי של אמריקה ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת טמפל. בין תפקידיו ההתנדבותיים, מרקו הוא נשיא בעבר של האגודה הבינלאומית לשירותים מקצועיים יהודיים וכיום הוא חבר דירקטוריון ומשמש כגזבר של ה-Network of Jewish Human Service Agencies. כיהן בהנהלת המועצה הישראלית לרווחה חברתית ועד לאחרונה בהנהלת "מנהיגות אזרחית", המשמשת כארגון ה"גג" של כל העמותות בישראל. בין 1977-1978 מרקו היה הנשיא הבינלאומי שלUnited Synagogue Youth.

הוא נשוי לרונה (סולומון) מרקו, אבא לאביה ולאלישע וסבא לשוהם, לליה ולאגם.

דוד עלה לישראל מארצות הברית בשנת 1984.

גלובל אימפקט – מיכה אודנהיימר, מנהל מייסד של "תבל בצדק"

מיכה אודנהיימר הוא עיתונאי, רב, יזם ופעיל חברתי. הוא נולד בברקלי, קליפורניה, סיים את לימודיו באוניברסיטת ייל עם תואר ראשון בלימודי דת, והוסמך כרב אורתודוקסי.

מאז שעלה לישראל בשנות ה-80, הקים מיכה שתי עמותות. הראשונה היא האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה (כיום אגודת יהודי אתיופיה), שנוסדה בשנת 1993. האגודה היא ארגון סינגור הפועל לשילובם וקליטתם המלאה של יהודי אתיופיה בחברה הישראלית. העמותה השנייה היא תבל בצדק, שנוסדה ב-2007, ומסייעת לכפרי מחייה בדרום הגלובלי (אמריקה הלטינית, אסיה, אפריקה ואוקיאניה) ומציגה לצעירים ישראלים ויהודים בתפוצות את אתגרי העוני העולמי באמצעות תוכניות למידה ושירות.

כעיתונאי, מיכה כתב ב"הארץ", "וושינגטון פוסט", "ג'רוזלם פוסט" וכתבי עת נוספים מאתיופיה, סומליה, עיראק, אינדונזיה, בנגלדש, נפאל והאיטי בתקופות משבר ומעבר. מיכה כתב רבות גם על העולם היהודי ועל יהדות וצדק חברתי.

בשנת 1998 זכה מיכה בפרס בוריס סמולר לעיתונאות ובשנת 2005 בפרס פלג לעם היהודי מטעם האוניברסיטה העברית.

מיכה מתגורר בירושלים עם אשתו, סוסי ונק. יש לו שלשה ילדים: נתן, תמר ואיילה.

מיכה עלה לישראל מארצות הברית בשנת 1988.

תרבות, אמנות וספורט – ג'וזי כץ, זמרת ושחקנית

ג'וזי כץ נולדה בפיטסבורג, פנסילבניה ועלתה לישראל בגיל 19 כמתנדבת של תנועת "הבונים". למרות שלא ידעה עברית כשהיא הגיעה, כץ השתלבה במהירות בתרבות, והפכה בסופו של דבר לכוכבת פופ ישראלית ולאחת מנשות הרוקנרול הראשונות בישראל.

בשנת 1966 הקימה כץ את להקת "החלונות הגבוהים", יחד עם אריק איינשטיין ושמוליק קראוס, שזכתה להצלחה מסחררת ולשם מוכר ברחבי הארץ. הלהקה הוציאה מספר להיטים שעדיין פופולריים היום, ביניהם "אינך יכולה", "זמר נוגה" ו"אהבה ראשון". ללהקה הייתה השפעה משמעותית על סצנת המוזיקה הישראלית וחוללה מהפכה במוזיקה הפופולרית הישראלית של אותה תקופה עם סאונד וטכניקות שנחשבו לחדשניות בשנות ה-60

גם לאחר פירוק הלהקה ב-1968, הקריירה של כץ המשיכה לפרוח. היא הייתה חברה בשתי להקות מצליחות נוספות: "כיף התקווה הטובה" ו"הטוב, הרע והנערה". במשך עשרות שנים היא הפיקה מוזיקה מצליחה בשיתוף אמנים ישראלים שונים והופיעה במגוון סרטים ופסטיבלים. כשחקנית הופיעה כץ בתוכנית הטלוויזיה לול ובסרטים שבלול, שוד הטלפונים הגדול וסוס עץ. כץ היא אייקון פופ שהמורשת והחותמת שלה על הנוף המוזיקלי הישראלי חיה ובועטת עד היום.

ג'וזי עלתה לישראל מארצות הברית בשנת 1959.

מנהיגות צעירה – מיכל ברמן, בעלים של "תל אביב סטודיו לאמנות"

מיכל ברמן היא מורה לאמנות, מטפלת באמנות והבעלים של “תל אביב סטודיו לאמנות”. הסטודיו מציע סדנאות יצירה ופעילויות מיוחדות לאנשים מכל הגילאים. עם רקע באמנות גבוהה ובהוראה, למיכל תמיד הייתה תשוקה עצומה לתחום במטרה לעורר באחרים את ההשראה ליצור.

מיכל, במקור מניו יורק, הגיעה לישראל בגיל 22 ושירתה כחיילת בודדה בצה"ל. לאחר שירותה הצבאי למדה באוניברסיטת חיפה, שם סיימה תואר שני בטיפול באמנות.

מיכל פתחה את “תל אביב סטודיו לאמנות” כחלל ייחודי לאנשים מכל הגילאים, שמטרתו ליצור קשרים בין ישראלים לעולים חדשים דרך אמנות. בשיתוף עם ה"האב" בתל אביב של "נפש בנפש", הסטודיו מציע אירועי Paint Night לעולים בקהילה המקומית, שם יוכלו להכיר אנשים חדשים וליצור קשרים תוך התנסות עם קנבסים ופלטות צבע.

הסטודיו מציע גם סדנאות יוצאות דופן במיוחד לחיילים הסובלים מתסמונת פוסט טראומה. באמצעות פעילויות אלו מיכל שואפת לשבור סטיגמות על פוסט טראומה ולהפגין את כוחה של האמנות ככלי טיפולי. הסטודיו משמש דוגמה לאופן שבו תהליך יצירת האמנות יכול לסייע בהפחתת מתח, חרדה ודיכאון, ולהתגבר על אבל.

במהלך מגפת הקורונה, מיכל שיתפה פעולה עם Soul of Rwanda, ארגון שמטרתו לסייע ולחנך ילדים חסרי בית ברואנדה באמצעות פעילויות חינוכיות שונות. מיכל מתחברת אליהם בכל יום ראשון דרך זום ומנחה שיעורי אמנות תוך שימוש בתנועות ידיים, צורות ותנועה כאמצעי תקשורת. עבודתה ההתנדבותית מציעה לילדים מסגרת חינוכית שתשמור עליהם מלאי מוטיבציה והעצמה, למרות המציאות המאתגרת בה בם חיים.

מיכל עלתה לישראל מארצות הברית בשנת 2011.




מפעל חיים – הרב ד"ר דניאל טרופר, מייסד ונשיא אמריטוס של "גשר"

הרב ד"ר דניאל טרופר, מייסד ונשיא אמריטוס של גשר, השקיע את כל חייו בגישור על הפער בין יהודים בעלי אוריינטציות שונות על ידי קידום הבנה הדדית, סובלנות ודו קיום בחברה הישראלית.

הוא קיבל הסמכה לרבנות מהרב יוסף ב' סולובייצ'יק ותואר דוקטור בהיסטוריה מישיבה יוניברסיטי.

בשנת 1970 ניהל את סמינר "גשר" הראשון בכפר עציון לתלמידי בית ספר חילוני ובית ספר דתי לאומי. כיום, "גשר" גדלה והפכה לארגון בעל אימפקט חברתי, המשפיעה על יותר ממיליון ישראלים – צעירים חילונים, דתיים וחרדים, חיילי צה"ל ומובילי דעה – במטרה להוביל את הדרך לכינון אחדות יהודית.

בנוסף לעבודתו עם "גשר", הרב ד"ר טרופר המשיך להשפיע באופן משמעותי בתחום החינוך היהודי באמצעות מוסדות שונים. כעוזר שר החינוך, הוא הקים את התוכנית החינוכית "תל"י", התוכנית הפלורליסטית הגדולה בישראל ללימודי יהדות בבתי הספר, המציעה תוכניות ומשאבים חינוכיים לאלפי ילדים בקהילות מגוונות ברחבי ישראל. הוא היה המנהל הראשון של הקרן המשותפת לחינוך יהודי בתפוצות, הקים את התוכניות "עתי"ד" ו"אפיקים" להעצמת החינוך היהודי ואת קרן קהילות, ארגון הגג לגרעינים תורניים. הוא פרסם מאמרים מלומדים ומאמרי דעה בישראל ובתפוצות. הוא המחבר של "חודה של מחט'', המאגד חיבורים על הימים הנוראיים.

בשנת 2000 הקים הרב ד"ר טרופר את 'קרן גשר לקולנוע', שתוך זמן קצר זכתה להכרה כאחת מארבע קרנות בישראל הנתמכות על ידי מועצת הקולנוע. אחד מהישגיה הבולטים של הקרן היא הסדרה "מעורב ירושלמי" אשר זכתה ב-2004 בשלוש הקטגוריות המכובדות ביותר באוסקר הישראלי של האקדמיה לקולנוע וטלוויזיה: הסדרה הטובה ביותר, השחקן הטוב ביותר והשחקנית הטובה ביותר. בשנים האחרונות הופקו סדרות וסרטים שזכו בביקורת מהארץ ומחו"ל כמו: קטמנדו, גט, שטיסל ועוד.

הרב ד"ר טרופר הוא חתן של מגוון פרסים יוקרתיים רבים על מפעל חייו בקידום הידברות וסובלנות בעם היהודי, ביניהם, פרס יו"ר הכנסת לאחדות יהודית, פרס אבי חי על מאמציו יוצאי הדופן להגברת מודעות ורגישות בקרב קבוצות מגוונות, פרס פלג של האוניברסיטה העברית בירושלים על הבנה וקבלה בעולם היהודי ופרס יקיר ירושלים המוערך מעיריית ירושלים.

הרב ד"ר טרופר נשוי לפייגי ואב ל-10 ילדים.

הרב ד"ר טרופר עלה לישראל מארצות הברית בשנת 1969.