עיטור הנשיא
עיטור הנשיאצילום: בית הנשיא

במהלך ביקורו הממלכתי בישראל בשבוע הבא, יעניק נשיא המדינה יצחק הרצוג בטקס חגיגי בבית הנשיא את 'עיטור הנשיא' לנשיא ארצות הברית ה-46, ג'ו ביידן, על היותו ידיד אמת של מדינת ישראל, העם בישראל והעם היהודי.

העיטור יוענק לביידן על מחויבותו לביטחון ישראל, על תרומתו להעמקת, ביסוס ובניין הברית האיתנה והבלתי מסויגת בין ישראל וארצות הברית, ועל מאבקו כנגד קולות של שנאה אנטי ישראלית ואנטישמית בכל רחבי העולם.

עיטור הנשיא מוענק למועמדות או מועמדים שתרמו תרומה יוצאת דופן למדינת ישראל או לאנושות, בכישרונם, בשירותם או בדרך אחרת. העיטור, פרי יוזמתו של הנשיא התשיעי של מדינת ישראל, שמעון פרס ז"ל, הוענק לראשונה ב-2012. בעבר, הוענק העיטור ל-26 זוכות וזוכים, בהמלצתה של ועדה מייעצת בראשותו של נשיא בית המשפט העליון בדימוס, מאיר שמגר ז"ל.

עם כניסתו לתפקיד, כונן נשיא המדינה יצחק הרצוג ועדה מייעצת בראשותו של שופט בית המשפט העליון (בדימוס), פרופ' יורם דנצינגר לבחינת מועמדים לקבלת העיטור.

בין היתר, הוענק העיטור בעבר לנשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה, קנצלרית גרמניה לשעבר אנגלה מרקל, הרב הראשי לישראל לשעבר ישראל מאיר לאו, חתן פרס נובל לשלום אלי ויזל ז"ל, יו"ר יד ושם לשעבר אבנר שלו, מזכיר המדינה האמריקאי לשעבר הנרי קיסינג'ר הרב עדין שטיינזלץ זצ"ל ועוד.

בשבוע הבא יוענק העיטור על ידי נשיא המדינה במהלך ביקורו של נשיא ארצות הברית בטקס חגיגי בבית הנשיא.

מנימוקי הוועדה המייעצת לנשיא המדינה בעניין "עיטור הנשיא" לנשיא ארצות הברית: ''הנשיא ביידן הוא ידיד אמת של מדינת ישראל ושל העם היהודי. ארצות הברית היא בת בריתה הקרובה ביותר של ישראל, ונשיא ארצות הברית מבטא זאת בהתבטאויותיו ובמעשיו. החל מראשית הקריירה הציבורית העשירה של הנשיא ביידן, בשנות ה-70 של המאה הקודמת, מיצב עצמו הנשיא כאוהב ישראל וידיד אמת של העם היהודי באשר הוא.

''מזה יובל שנים מתייצב הנשיא לצידה של מדינת ישראל, תומך ללא סייג בזכות קיומה ונאבק בכל מאודו כדי להרחיב את הסיוע האמריקני שיוענק לה. בכך, נותן ביטוי בהתבטאויותיו ובמעשיו לחשיבות הברית בין שתי המדינות, למחויבותו להעמקת שיתוף הפעולה ביניהן, לתמיכתו בביטחון ישראל, ולמחויבותו להתמודד בנחישות באנטישמיות''.