מנאייכ
מנאייכצילום - משה נחומוביץ

כבר לקראת סוף העונה הראשונה של 'מנאייכ' היה ברור שרועי עידן, התסריטאי ויוצר הסדרה, חולם בגדול.

השחיתות שהתחילה בתחנת המשטרה של ראשון לציון הלכה והתפשטה כלפי מעלה, אל פרקליטת המחוז ומפקד המחוז, ובעונה השנייה, שאתמול הגיעה אל קיצה עם אחוז רייטינג נאה ומאות אלפי צפיות, היא הגיעה גם אל מפכ"ל המשטרה, פרקליט המדינה ואולי אפילו אל ראש הממשלה.

ומה שהתברר אתמול, אחרי עשרה פרקים מותחים ומעולים של העונה השנייה, שהשחיתות אולי עלתה ועלתה לכיוון הצמרת, אבל אותו חשש מהדהד מהעונה הראשונה שאולי הדברים על המסך קרו באמת דווקא הלך ושכך. לא כי אנחנו כבר לא מאמינים למנאייכ, מאמינים, בטח מאמינים, אלא כי היא כבר לא מדברת על השוטר הקטן, כבר לא כל כך מדברת עלינו.

בעונה הראשונה שלה מנאייכ ניפצה לנו את תדמית השוטר השכונתי, החביב, שמכוון אותנו כשאנחנו לא מוצאים את הכתובת ושבמידה ונותקף ברחוב הוא יהיה זה שיעצור את התוקף. אתם יודעים, מן דוד חביב וסמכותי שכזה, ממש כמו אמיר מסרוגים...

והגילוי שגם השוטר הזה, שעמוס תמם, מושחת, שבר לנו את הלב. לא האמנו, לא רצינו להאמין, שככה נראית משטרת ישראל. אבל כתיבה מושחזת של רועי עידן ותצוגת משחק מושלמת של שלום אסייג ולירז חממי הצליחו לנטוע בנו את החשש הזה ולהחזיק אותנו צמודים אל המסך במשך עשרה פרקים.

גם העונה השנייה הייתה עשויה מעולה עם פרקים מהודקים ומתח שלא נשבר לאורך כל העונה, אבל סדרות על פוליטיקאים מושחתים כבר יש לנו למכביר, והאמת המצערת היא שגם פוליטיקאים מושחתים שטרם קיבלו סדרה לא חסר לנו... אנחנו אולי לא אוהבים שחיתות בדרגים הגבוהים, אבל היא לא מרגשת אותנו. התרגלנו אליה. החידוש של מנאייכ, אותו חשש קטן ופנימי של "מה אם?", הלך ונעלם.

העונה הבאה של מנאייכ, ותהיה עוד עונה, תהיה גם אבן הבוחן של הסדרה. אם היא תמשיך את קו העלילה של פרק הסיכום מאתמול ותתמקד בחקירות ראש הממשלה ובמתח שבין המפכ"ל לפרקליט המדינה - מנאייכ תיזכר כסדרה טובה, אבל אם היא תחזור למקום ממנו התחילה בעונה הראשונה ותתמקד דווקא בשוטרים השכונתיים ובאזרחים הקטנים - מנאייכ תיזכר כסדרה מופתית.