הנשיא הרצוג מעניק את פרס כץ
הנשיא הרצוג מעניק את פרס כץצילום: לע"מ / פרס מרכוס כץ

פרס "מרכוס כץ" ה-47 בתחום ההלכה חולק השנה לשלוחי תנועת חב"ד בנוכחות נשיא המדינה יצחק הרצוג.

הפרס הוענק לרב מנדי קוטלרסקי, מבכירי התנועה בעולם ומי שאחראי על יוזמות רבות עבור השלוחים מטעם חב"ד. הוא נשלח כנציגו של אביו, הרב משה קוטלרסקי האחראי על מערך השליחות בחב"ד.

הרב קוטלרסקי אמר "אני פה בשם 6,000 משפחות השלוחים שפזורות בכמעט 120 מדינות, זה מפעל שצומח משנה לשנה בהשראתו של הרבי מליובאוויטש".

יצויין כי זו הפעם הראשונה שהפרס מוענק לשלוחי חב"ד, נוכח האתגרים ההלכתיים הרבים שהם מתמודדים איתם ברחבי העולם – אתגרים שהתגברו עוד יותר בקרב שלוחי חב"ד באוקראינה נוכח המלחמה – והעובדה שהם משמשים כתובת לכל עניין יהודי והלכתי.

בנימוקים לפרס נכתב כי "מפעל השלוחים של חב"ד מקיים בלא ספק באופן המובהק ביותר את המאמר 'כל ישראל ערבים זה בזה'. זוגות צעירים לאחר נישואיהם עוזבים את ביתם ואת משפחתם. החב"דניקים הולכים אל ארץ לא נודעת ולעיתים לאזורים נידחים ואף לאזורי קרבות במסירות נפש בלא כוונות רווח, אך ורק לשם שמיים מתוך רגש אחריות וערבות לכל יהודי. כמדומה שאין יהודי הנוסע בעולם לעסקים או לטיול שלא נזקק לעזרתם של השלוחים. בשבת, מקוואות כשרות והכל נעשה ברוחב לב, בעין טובה ובשמחה. בארצות אסיה משמשים השלוחים גם אוזן קשבת לצעירים שאיבדו את דרכם ומחפשים משמעות לחייהם ולעיתים מידרדרים למחוזות מסוכנים של סמים ועבודות אלילים ועולמות של הזיות – והשלוחים מושיטים להם יד בעדינות וברגישות".

בנימוקים, שעליהם חתמו הרב שלמה דייכובסקי, הרב חיים סבתו ופרופסור מנחם בן-שושן, נכתב עוד: "כל מה שאמרנו היה נכון תמיד, אבל בתקופה האחרונה נחשף כל העולם למפעל האדיר של חב"ד בעקבות מלחמת רוסיה-אוקראינה. כמדומה שמפעל השלוחים בשנה זו התגלה במלא עצמתו וגדולתו. מחמם את הלב לראות אלפי שלוחים מקיימים בגופם את דברי הלל 'הוי מתלמידיו של אהרון אוהב שלום ורודף שלום אוהב את הבריות ומקרבן לתורה'. חברי הוועדה סבורים שראוי להוקיר את המפעל הזה. לפיכך החלטנו להעניק את פרס כץ לשנת תשפ"ב למפעל השלוחים של חב"ד".

''פרס כץ'' מוענק לאישים ומוסדות העוסקים ביישום והפעלת ההלכה בחיים המודרניים, ביצירות הלכתיות ובמפעלים מעשיים. גובה הפרס, שמוענק מאז 1975, עומד על 25 אלף דולר והוא מוענק מטעם משפחת כץ ממקסיקו. עד לפטירתו ב-2016 עמד מר מרקוס דוד כץ בראש הקרן והיום עומדת בראשו רעייתו עדינה.

זוכי פרס כ"ץ יחד עם הנשיא הרצוג
זוכי פרס כ"ץ יחד עם הנשיא הרצוגצילום: לע"מ / פרס מרכוס כץ

השנה זכו בפרס, בנוסף לשלוחי חב"ד, גם הרב יעקב אפשטיין מ'מכון התורה והארץ', פרופסור עלי מרצבך מהמחלקה למתמטיקה באוניברסיטת תל-אביב ומייסד הקרן לחקר קהילה על פי ההלכה וכן 'הקרן לחקר החקלאות על פי ההלכה' בראשות ד"ר זקס.

נשיא המדינה אמר לזוכים בנאומו: "זו זכות גדולה לארח כאן בבית הנשיא את אלו המיישמים באופן מילולי את הביטוי 'הלכה למעשה' ומיישמים את עולם ההלכה היהודי במציאות המתחדשת שבה אנחנו חיים. ברצוני להודות לקרן כץ על פעילותה הרבה שמסייעת בעיצוב העולם היהודי במובנו הרחב, העשיר והעמוק".