דרכונו של המחבל שטרם נתפס
דרכונו של המחבל שטרם נתפסצילום: באדיבות רגבים

מאהר אלסעיד, תושב הכפר גיפטליק כבן 50, הוא המחבל השלישי בחוליה שביצעה את פיגוע הירי בתחילת השבוע ועד לרגעים אלו טרם נתפס. אתמול חשפו ברגבים כי אלסעיד נאשם בשנת 2001 בעוון חמור של ריגול וקשירת קשר לביצוע רצח, כאשר העביר פרטים של רכז שב"כ עימו היה בקשר לקרוביו שתכננו לחטוף ולרצוח אותו.

משהורשע, גזר עליו בית המשפט עונש של שנתיים מאסר לריצוי בפועל ושנת מאסר לריצוי על תנאי.

בנוסף מציינים ברגבים כי אלסעיד מוכר במשך שנים במרחב בקעת הירדן בנושא השתלטות על קרקעות וגניבת תשתיות מים ומתגורר בבית שנבנה באופן לא חוקי.

כזכור, בתחילת השבוע פתחו שלושה מחבלים בירי לעבר אוטובוס שהסיע חיילים בבקעת הירדן ולאחר מכן ניסו להציתו, שישה לוחמים ונהג האוטובוס נפצעו בפיגוע. המחבלים, נמלטו בכביש פיראטי לכיוון הכפר ח'ירבת עאטוף הסמוך, שניים מהם, תושבי ג'נין, נלכדו לאחר שרכבם עלה באש והשלישי, מאהר אלסעיד, הצליח להימלט ברכב הרשום ככל הנראה על שם אשתו הישראלית ועד כה טרם נתפס.

אברהם בנימין, מנהל מחלקת מדיניות ומחקר ברגבים אומר כי "בשנה האחרונה שר הבטחון גנץ החליט להתעלם באופן מודע מההשתלטות הלא חוקית של הפלסטינים בשטחי C ביהודה ושומרון ולאפשר להם להקים מדינת טרור בלב הארץ. המחבל אלסעיד הוא דוגמה לקשר ההדוק בין השתלטות על קרקעות לטרור: כשמעלימים עין מהשתוללות בניה לא חוקית, השתלטות חקלאית ופריצת דרכים, מהר מאוד מגיע הטרור ועולה לפני השטח".