ביטחון, כלכלה וחברה שלובים
ביטחון, כלכלה וחברה שלוביםצילום: יחדיו אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון

בראשון לציון נחתם הערב (רביעי) הסכם לפינוי 'מטווח 24', בסיס ניסויים של צה''ל השוכן על חופה הדרומי של ראשון לציון, צפונית לבסיס חיל האוויר פלמחים.

ההסכם עליו חתמו מנכ"ל משרד הביטחון אלוף (מיל׳) אמיר אשל וראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך, הושג לאחר מו"מ בין הגורמים ומשמעותו, בין השאר, שילוש רצועת החוף של ראשון לציון ושמורת טבע רחבת ידיים ברובו של השטח.

טקס החתימה שהתקיים בתוך שטח המטווח נערך במעמד שר הביטחון בני גנץ, שרת הפנים איילת שקד, ראש עיריית ראשון לציון רז קינסטליך, סגן שר הביטחון אלון שוסטר, מנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל וראש אט"ל אלוף מישל ינקו.

הבסיס הצבאי נמצא בשטח העיר ויושב על כ-7,500 דונם ליד חוף ימה של ראשון לציון מקום המדינה. לאחר פינוי המטווח, יתווספו לרצועת החוף של העיר עוד לפחות 2 ק"מ, דבר אשר ישלש את גודלה של רצועת החוף. כ-90% מהשטח צפוי להפוך לשמורת טבע פתוחה לציבור בה ישמרו על ערכי טבע מוגנים ותתאפשר נגישות לחוף הים.

שחרור השטח גם יביא לפתיחת נתיבי גישה נוספים אל חוף הים בראשל"צ, מה שישחרר את העומס מאזור ההגעה אל החוף. פינוי זה יאפשר גם בנייה כ-10,000 יחידות דיור, מסחר ותעסוקה צמודות דופן למתחם ה-1000 הקיים. חלק מיחידות הדיור מיועדות לדיור בר השגה או דיור עם שכירות לטווח ארוך.

שר הביטחון גנץ: "צה"ל מראשית ימי המדינה רואה בעצמו חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית בשליחותה ולמענה הוא פועל. מאז כניסתי לתפקיד שמתי כיעד למערכת הביטחון וצה"ל לפעול ביחד עם כלל הגורמים האזרחיים בכדי לפנות שטחים שיכולים לסייע לשגשוגה של המדינה והחברה. זה מה שאנחנו עושים פה היום. לצד זאת, אנחנו גם ממשיכים במשימה הלאומית של העברת צה"ל דרומה – אמ"ן, חיל התקשוב ויחידות נוספות.

''כך אנו מסייעים גם לפיתוח תשתיות מתאימות, תחבורה טובה והזדמניות תעסוקה לתושבי הדרום. כך אנו פועלים גם בצפון. הפינוי של האזור הזה למגורים ולרצועת חוף שתיפתח לציבור – הוא בשורה גדולה לתושבי האזור. אני מבקש להודות לאנשי משרד הביטחון שפועלים בנושא, למנכ"ל המשרד, לגורמי צה"ל, לאנשי משרדי הפנים ולעיריית ראשון לציון וראש העיר רז קינסטליך שלא הפסיק לפעול כדי שזה יקרה", הוסיף גנץ.

שרת הפנים שקד: "נרתמנו יחד עם גורמי המקצוע ובעזרתו האדיבה של שר הביטחון ומשרד הביטחון לחלץ את השטח הזה ולהשיבו לרווחת התושבים. אני עובדים מאוד קשה להגדיל את כמות יחידות הדיור וזהו אירוע אסטרטגי ומשמעותי. יוקמו כאן מעל 9,000 יחידות דיור ואני תקווה כי בני הנוער תושבי ראשון לציון יוכלו לרכוש פה דירות במחירים טובים. לצד יחידות הדיור תשמר פה שמורת טבע והחוף ישוחרר לרווחת האזרחים".

ראש עיריית ראשון לציון קינסטליך: "ההסכם שחתמנו עליו היום הוא הסכם היסטורי. עבורי כמי שנולד וגדל בעיר כל חייו, פינוי מטווח 24 היה בגדר חלום שאני היום כראש עירייה, הולך להגשים לכל תושבי העיר. שנים דובר על פינוי המטווח ושחרור השטח העירוני ומרגע כניסתי לתפקיד ראש העירייה לפני כארבע שנים, שמתי לי למטרה לממש את החזון ולהחזיר את הים לתושבי העיר. כל זה לא היה מתאפשר ללא שעות ארוכות של עבודה מקצועית ומוקפדת של גורמי העירייה השונים. אני רוצה להודות , לשר הביטחון בני גנץ ולמשרד הביטחון, לשרת הפנים איילת שקד - שותפים אמתיים ומקצועיים שנכונים סוף כל סוף, לאחר שנים לעבוד אתנו על הסכם לפינוי המטווח".

מנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל: "היום אנחנו מציינים אירוע משמעותי, שבו ביטחון, כלכלה וחברה שלובים יחדיו. אנו משיבים לציבור רצועת חוף גדולה ו-1,300 דונמים של קרקע עם פוטנציאל לפינוי אלפים נוספים. העיר ראשון לציון תתרחב באלפי יחידות דיור נוספות ותשלש את רצועת החוף שלה. משרד הביטחון פינה השנה אלפי דונמים באזורי הביקוש. בתכניות שלנו פינויים נוספים וגם תהליך שהחל בימים אלה ובסופו נצא גם מהקריה בת"א".

ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, אלוף מישל ינקו: "ההסכם שאנחנו חותמים עליו היום - תוצר של עבודה משותפת שהואצה בשנה האחרונה על ידי משרד הביטחון וצה"ל, ואת פירותיה אנחנו קוצרים היום. ההסכם אמנם בכתב, אבל הוא צעד חשוב במהלך ההיסטורי הלאומי - מענה לצרכי הפיתוח האזרחי, לצד שימור יכולות ניסוי של צה"ל.

''כאן, בין הדיונות, נוסו לאורך עשרות השנים, אמצעי הלחימה החדישים ביותר של צה"ל. טילים, אמצעי לחימה מיוחדים, מערכות מבצעיות חדישות, ואפילו מדים חדשים, הכל במטווח 24. הזדמנות לומר הערכה רבה לאנשי מטווח 24 - על העשייה המאומצת והחשובה במתקן לאורך שנים במסירות, ומתוך תחושת שליחות, ובראייה קדימה להמשך עשייה מרובת שנים