שעות לאחר הפיגוע הקשה שבו נרצחו האחים הלל ויגל יניב הי"ד מהר ברכה החלו עימותים קשים בין מתיישבים יהודים לפלסטינים באזור זירת הרצח שאליה הגיעו עשרות מפגינים שדרשו לפעול בתקיפות נגד הטרור.

כוחות מג"ב שהוזעקו למקום ניסו לפזר את המוחים באמצעות רימוני גז והלם. שלושה מהמתיישבים נפגעו מאבנים שיידו לעברם פלסטינים ושניים נוספים מהגז.

במסגדים בחווארה נשמעו קריאות לתושבים הפלסטינים לצאת ולהתעמת עם המתיישבים. לאחר פרוץ העימותים טענו הפלסטינים כי מתיישבים הציתו בתים בכפר ושברו חלונות ראווה של חנויות. הסהר האדום הפלסטיני דיווח על כמאה נפגעים פלסטיניים בעימותים. למספר זה אין שום אישור ממקורות אחרים.

סגן ראש מועצת שומרון דוידי בן ציון יצא במתקפה חריפה נגד הממשלה "הנס שקרה לפני יומיים לא קרה היום. באותה נקודה שבה נפצעה ילדה מזריקת אבן, נרצחו לפני שעה שני תושבי השומרון חפים מפשע", כתב בן ציון בחשבון הפייסבוק שלו.

בהמשך הוא הצהיר כי "את הכפר חווארה צריך למחוק, המקום הזה הוא קן טרור והענישה צריכה להיות כלפי כולם. מספיק עם דיבורים יפי נפש על בניה וחיזוק ההתיישבות", הוא פנה לחברי הממשלה ואמר כי "הגיע הזמן שמדינת ישראל תשיב את ההרתעה שמזמן איבדנו. הדם של ילדינו שפוך שם על הכביש בחווארה ואין מקום לרחמים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע את צערו על הפיגוע הרצחני, אך קרא למפגינים שלא לקחת את החוק לידיים. "צה"ל וכוחות הביטחון כרגע נמצאים במרדף אחר הרוצח. אנחנו נמצא אותו, אנחנו נלכוד אותו ואנחנו נבוא אתו חשבון", אמר נתניהו. "אני מבקש גם כשהדם חם והרוחות לוהטות - לא לקחת את החוק לידיים. אני מבקש לתת לצה"ל ולכוחות הביטחון לעשות את עבודתם. אני מזכיר לכם שבשבועות האחרונים הם חיסלו עשרות מחבלים ומנעו עשרות פיגועים. תנו לצה"ל להשלים את המרדף, אל תיקחו את החוק לידיים - וביחד ננצח את הטרור".

נשיא מדינה יצחק הרצוג מסר "נטילת החוק בידיים, פרעות ואלימות כלפי חפים מפשע - אינם דרכנו ואני מגנה זאת בתוקף. עלינו לאפשר לצה"ל, למשטרת ישראל ולכוחות הביטחון ללכוד את המחבל הנתעב ולהשיב את הסדר על כנו לאלתר".

שר הביטחון יואב גלנט קרא שלא לקחת את החוק לידיים "גם בסיומה של יממה קשה וכואבת, בה שני אחים צעירים נרצחו בידי מחבל שפל, אני קורא לאזרחי ישראל: אל תקחו את החוק לידיים. ‏הפרות הסדר בחאוורה מסכנות את האזרחים, ופוגעות בפעילות כוחות הביטחון במצוד אחר המחבלים. אני סומך על מפקדי ולוחמי צה"ל, ובטוח כי ישימו את ידם על הרוצחים".

יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד אמר: "המיליציות של סמוטריץ' יצאו לשרוף את חווארה כדי לטרפד את הפסגה בעקבה של נתניהו וגלנט. הממשלה הזו מסוכנת לביטחון ישראל".

יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, תקף "לצד הצער העמוק והכבד על הפיגוע הקשה, המראות הערב בחווארה צריכים לבייש כל אדם וכל יהודי בפרט. זו לא דרכנו. בלתי נתפס שבערב כזה, חיילי צה"ל צריכים לעצור פורעים ישראלים ולמנוע רצח של חפים מפשע, במקום לרדוף אחרי טרוריסטים. שתיקתם של השרים סמוטריץ׳ ובן גביר מבישה ומסוכנת. על כל מנהיגי הציבור לקרוא ולפעול עכשיו להרגעת הרוחות", דברי גנץ.

השר בצלאל סמוטריץ' גינה את ההתפרעויות "אחי המתיישבים, הכאב גדול, אך האמינו לי שאנחנו עובדים קשה כדי לתת מענה אמיתי לטרור, גם צבאית וגם התיישבותית. מאז הפיגוע הנורא אנו עסוקים רק בזה. אבל אסור לקחת את החוק לידיים ולייצר אנרכיה מסוכנת שעלולה לצאת משליטה ולעלות בחיי אדם. תנו לנו כדרג מדיני לגבש את המענה ולצה"ל לנצח בע"ה", דברי סמוטריץ'.