פעילות צה"ל בצפוןדובר צה"ל

הותר לפרסום כי כוחות הביטחון ניטרלו מחבל שחדר מלבנון לישראל וביצע פיגוע באמצעות מטען חבלה סמוך לצומת מגידו בו נפצע באורח קשה אזרח ישראלי.

מערכת הביטחון נערכה מיד לאחר הפיצוץ וביצעה סריקות וחסימות צירים במהלכן נעצר כלי רכב באזור מושב יערה. במהלך מעצר הרכב, המחבל החמוש היוה סכנה לכוחות השב"כ והימ"מ אשר נטרלו והרגו אותו.

ברשות המחבל נמצאו אמצעי לחימה, חגורת נפץ מוכנה להפעלה ואמצעי לחימה נוספים וההערכה היא שנטרול המחבל סיכל פיגוע נוסף שתכנן לבצע.

מתחקור ראשוני שנערך עלה כי המחבל ככל הנראה חצה מוקדם יותר השבוע את הגבול משטח לבנון לישראל. לאחר הפיגוע סמוך לצומת מגידו, עצר המחבל רכב וביקש מהנהג להסיעו צפונה.

הפיגוע מצוי תחת חקירה רחבה במסגרתה נבחנת גם מעורבותו של ארגון הטרור חיזבאללה.

הרמטכ"ל בהתייעצות בגבול הצפון
הרמטכ"ל בהתייעצות בגבול הצפוןצילום: דובר צה"ל

בצה"ל אומרים כי בעקבות האירוע נשמרת כוננות גבוהה מאוד צפון, בעיקר לאור החשד למעורבות חיזבאללה. עם זאת שיגרת התושבים בצפון נותרה כסדרה לאחר שהובהר שהמחבל חצה את הגבול לבדו ולא מעורבים בפיגוע מחבלים נוספים.

במערכת הביטחון החליטו שלא להגיב באופן מיידי לפיגוע כדי להבין מי הגורם המדוייק שעומד מאחוריו. גורמים בצה"ל ציינו כי קיימת שליטה מלאה במצב. לדבריהם ההחלטות לגבי התגובות האפשרויות לפיגוע יתקבלו בדרגים הביטחוניים לאחר היוועצות עם הדרג המדיני.

דובר צה"ל פרסם הבהרה בנוגע לטענות שנשמעו על מחלוקות שהיו בין מערכת הביטחון לדרג המדיני בנוגע לתגובה הנדרשת לפיגוע בצומת מגידו.

"יובהר כי הפרסומים באשר למחלוקת בין הדרג הצבאי לדרג המדיני בנוגע לאפשרויות התגובה על הפיגוע בצומת מגידו וכן בנוגע לעיתוי הפרסום - משוללים כל יסוד. הדרג המדיני והצבאי מקיימים ביניהם קשר הדוק ועובדים בתיאום מלא", לשון ההבהרה.

שר הביטחון יואב גלנט אמר הערב: "אני מברך את כוחות הביטחון על סיכול המחבל המעורב בפיגוע המטען בצומת מגידו, ביום שני האחרון. הצלחה זו היא תוצאה של פעילות נחושה, משולבת ומהירה של כוחות צה"ל, שב"כ וימ"מ. אנו ממשיכים במאמצים המבצעיים והמודיעיניים, בשילוב בין-ארגוני, בהמשך לפיגוע המסוכן ולסיכול המוצלח, שמנע פיגועים נוספים".

"במהלך הימים האחרונים קיימתי הערכות מצב בנוגע לפיגוע בהשתתפות מפקדי צה"ל וראשי גופי הביטחון. אנו ממשיכים לנקוט בכל הצעדים הנדרשים לשמירת שגרת החיים האזרחית ולמיצוי חקירת האירוע על כלל היבטיו", דברי גלנט.

המפכ"ל קובי שבתאי הוסיף כי "שיתוף הפעולה הפורה בין ימ"מ, השב"כ וצה"ל מוכיח שוב עד כמה ידה הארוכה של מערכת הבטחון מגיעה לכל מי שמבצע פיגוע או מתכנן לעשות זאת. שיתוף הפעולה מוביל שוב ושוב לסיכולים של התארגנויות טרור עצמאיות או רחבות יותר ובתקופה הזו שלפני הרמדאן שיש גורמי טרור איסלאמי שעושים ככל שביכולתם כדי להוציא פיגועים בתוך שטח ישראל".

"אני רוצה להודות ולשבח את לוחמי הימ"מ שפעלו בשטח עם השב"כ וצה"ל , חתרו למגע , וחיסלו את המחבל. כל זאת שבוע בלבד אחרי הפעולה המוצלחת בג'נין", דברי המפכ"ל.

יו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ הוסיף: "הערב הזה - אויבנו צריכים לדעת, שלאגרוף הברזל של צה"ל ומערכת הביטחון יש גיבוי רחב. אני מבקש להדגיש - כל החלטה ביטחונית אחראית ונכונה, תקבל גיבוי מלא גם מהאופוזיציה. מול האיומים והאתגרים הביטחוניים אנו מאוחדים גם בימים מורכבים אלו".