רחל דורון
רחל דורוןצילום: באדיבות המשפחה

רחל דורון, מלוחמות גוש עציון, הקשרית של משואות יצחק שהודיעה בקשר את ההודעה ההיסטורית "מלכה נפלה" שסימנה את נפילת הגוש בידי האויב במהלך מלחמת העצמאות, הלכה לעולמה במהלך השבת בביתה שבמשואות יצחק רגע לפני יום הולדתה ה-97.

דורון נשארה בגוש גם בימיו הקשים ביותר ואת בנה שלחה עם נשות אחרות לירושלים. יחד עם בעלה יעקב (יוני) הם נלקחו בשבי הירדני. יעקב היה מעביר לה מכתבים במהלך השבי בתוך נעליים שהיה מכין.

בתה עדנה נישאה לאמיל לויכטר והם הגיעו לאלון שבות בשנות השמונים, ובכל שנה מקיימת משפחת לויכטר את פסטיבל 'אחרית הימים' לזכר אמיל ז"ל, שהחל במשואות יצחק הישנה.

רחל הייתה פעילה לאורך שנותיה ביישובה, הייתה אחראית על ההצגות והייתה ידידה קרובה של משה מוסקוביץ (מושקו) ז''ל ממחדשי היישוב היהודי בגוש עציון.

ראש מועצה אזורית גוש עציון, שלמה נאמן, ספד לרחל: "בדיוק בימים אלו שאנו מציינים 80 להקמת גוש עציון שמסתיימים בצעדת הל"ה בל"ג בעומר, אנו מתבשרים שמי שמילותיה ההיסטוריות נטבעו במורשת הישראלית הלכה לעולמה. סיפורה המדהים של רחל דורון זכרה לברכה, הוא הסיפור של ההתיישבות בגוש עציון. מי שבישרה שמלכה נפלה, עברה את השבי הירדני וצאצאיה גרים, פועלים ויוצרים בגוש עציון. מלכה נפלה. אני שולח תנחומים למשפחה, שממשיכה את פועלה החלוצי. יהי זכרה ברוך".