שרשור חדש
שיר הפורים של השנה+לינקים להורדהאנונימי (פותח)

 

http://www.jumbomail.co.il/Downloads.aspx?sid=6C486A4B427143307362343D

 

http://f2h.nana10.co.il/6g974fd05nfv

שיר הפורים של השנה+לינקים להורדהאנונימי (פותח)

http://www.jumbomail.co.il/Downloads.aspx?sid=6C486A4B427143307362343D

 

 

 http://f2h.nana10.co.il/6g974fd05nfv

טכניקות גיוון לגיטריסטים מתחילים-וידאו.קומונצי

שלום,שמי שרון ואני גיטריסט ומורה לגיטרה

 

-זו הפעם הראשונה שאני משתף כאן...הפעם בחרתי לשתף טכניקות פשוטות לגיוון הנגינה בגיטרה

 

מקווה שתהנו  http://www.youtube.com/watch?v=BGswrbPQrbQ 

 

יום טוב.

בואו נראה אתכם...בל"חית
אני צריכה היום ומחר שתכתבו או שתעלו לשרשור שירים שמתחילים בטון נמוך (לא מידי) ועדיפות לשירים עם פזמונים נמוכים ולא בלועזית...
אשמח שתוסיפו מי חיבר ומי הלחין!
תודה רבה!!! (זה ממש דחוף לי)
מה שעולה לי כרגע זה...מוריה.ר =)

 

"אור גדול". (אחלה שיר..)

 

כפי שידוע לי הוא מתחיל בטון נמוך..

(לנסות לשיר אותו בטון המקורי זה מעין אתגר.. )

 

מילים, לחן וביצוע : אמיר דדון.

 

אם יעלו לי בראש עוד כמה אני אעלה בעז"ה.

ב"הצלחה!

דווקא כשאני עשיתי אותו בגיטרה, שמתיניגונים

גשר והתחלתי בגבוה. בזמנו, כשעוד ניגנתי בגיטרה...

 

ממ, עולה לי רק בלועזית כרגע. (הרבה של לנה דל ריי...)

אבא של שלומי שבתauchvאחרונה
חובבי מוסיקה...ומוסיקאים למיניהם!!!מוריה.ר =)

 

 

מה קורה???

 

אני חושבת שזה מעליב שהפורום של המוסיקה...כ"כ שקט...מת

 

יאללה להקפיץ!!! מלאך(לא את השרשור...למרות שזה רעיון לא רע...)

 

לעשות רעש!!!! רמקול

 

תופיםתופיםתופיםתופיםתופיםתופיםתופיםתופים

 

אני חושבת שניקח את הפורום בידיים...

 

כל מי שאוהב מוסיקה, לא חייב דווקא לנגן.....

 

אז,

 

סקר! מבולבל

 

איזו מוסיקה אהובה עליכם???

 

ארץ ישראל?ישראלית רגילה? מזרחית?..(ה' ירחם.. סתאאם! ) רוק? פופ? חסידית?

 

תתחילו לזמזם...שורק  (אתם יודעים...שירת נשים...)

 

 

שירי נשמה יהודיים..batsheva100

שירים מהלב כשבא לי מוזיקה לשמוע. עם מסר יהודי..

אבל סתם לכיף- פופ מתוק (:

אני הייתי אומרת- שם אחר לפורום. מה דעתכם?דניאלה .ד.

קצת רעננות לא תזיק

יש מתנגדים?

נו, לא חייב.. אבל אולי זה יהיה טוב?!דניאלה .ד.
בעד! |מרים קלף|מוריה.ר =)

 

אני חושבת שיהיה נחמד להוסיף לרעננות..
 

לגוון...
 

אפשר:"ניגונים ומחיאת כף"...
 

/"על ידי ניגונים"....
 

צריכים להיות עוד רעיונות..אני אחפש בעז"ה בל"נ.
 

מי שיש לו רעיון יפה, מוזמן לשתף..

בעד.אני אנסה לחשוב על רעיון...משהו עמוק... הסטלן הקטן
למי שחייו לנגן..mirush

שנוווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווווון

 

זה^^לא מקורי!!!הסטלן הקטן
מצד שני תמדי אפשר לקרוא לזה ניגונים או ד***L ענק
וואוו בעד ממש!בל"חית
(דניאלה!!!! געגועיי:-*)

מה אתם אומרים על
"ניצחת איתי הכל"?
אולי "מוסיקה היא שפת עולם.."? ( ארוך מידי??)
או "יש לי מוסיקה בלב"?
"מיתרי ליבי/הלב"?
צריך משהו יותר קליט ...הסטלן הקטן
ומתנגן...(אם לא שמתם לב,קיימת פה שנינות נהדרת עם המתנגן הזה...)

משהו קצר וקולע...דגש על הקולע!!
אני דוקא נגד.עין הקורא

לדעתי שם של פורום איננו סיסמת בחירות,

אלא צריך להגיד באופן הכי פשוט ומובן

מה זה הפורום הזה בכלל.

 

שמות כמו 'ניצחת איתי הכל' (?!?!?)

לא אומרים דבר לאף אחד חןץ מזה שהמציא אותו.

 

אם אנחנו רוצים כאן אנשים חדשים, ולדעתי

כדאי מאוד שיהיו, כי הפורום הזה קצת משמים,

להשאיר את השם כמו שהוא.

 

מאידך, אולי היה כדאי לאחד אותו עם פורום גיטרה,

שגם הוא די משמים,

כמו שהצעתי פה לא כ"כ מזמן.

 

או בקיצור - מי בעד פורום חדש לשם??

 

למה לאחד??הסטלן הקטן
בואו נקים גם פורום פסנתר ופורום כלי הקשה ופורום כלי נשיפה.
ואז נפרק את פורום גיטרה לפורום קלאסית,אקוסטית,חשמלית ובאס.
ואת פורום כלי נשיפה לקלרינט,סקסופון,חליל צד,טובה,קרן יער,טרומבון וכן על זה הדרך עד שכל אחד יוכל למצוא פורום שמתאים לכלי שלו ולחברה שייצרה אותו ולשנת היצור שלו...
תיזהר, אנשים פה עוד יכולים להאמין לך עין הקורא
שכחת עוד משהו...מוריה.ר =)
עבר עריכה על ידי מוריה.ר =) בתאריך ז' באדר תשע"ג 16:22

 

הפורומים יתחלקו לפי הצבעים של כלי הנגינה...

 

והאמת שגם אני תוהה לעצמי מתי יגיע גם לפה ה"איחוד"...

כן, מסכיםאריקלאחרונה

לא כדאי שם מוזר כלשהו.

אין בעיה להחליף את שם הפורום.

יש בעיה להחליף אותו למשהו שאף אחד לא מבין את משמעותו חוץ מהממציא שלו.

מי שאוהב רוק- גירסה של אח שלי לdiamondsצורניקית
לא עובד לידוד.ו.

מישהו יודע למה?

 

וואו!! יפה...אופטימי=)
עבר עריכה על ידי אופטימי=) בתאריך י"ח בשבט תשע"ג 21:35

דוד ו. - אולי בגלל רימון....

מוזר אם באמת יש על זה רימון... רק בגלל המקור?צורניקית


Diamonds??רוק??הסטלן הקטן
אני מקווה שאלוהי המוזיקה הטובה יסלח ביום מן הימים...

זה פופ מובהק--מוזיקה רעה!!
חחבל"חית

אהבתי!! יפה ממש!

טעות שלי...הסטלן הקטן
לא היה כ״כ נכון מצידי להגיב לפני ששמעתי,רק עכשיו שמעתיאת הגירסה שלו...היא באמת רוק (לא כמו המקור...)והיא יפה ממש,אבל גם מוגזמת לדעתי...
קצת משעמם לעניות דעתי..אריקל

כלומר - תחושה כזאת שאין שום דבר חוץ מסתם פסוק שחוזר על עצמו שוב ושוב בלי שום שינוי

ממש יפה! סחטייןכנרית על הגג=)אחרונה
ג'אזדוד.ו.

מישהו יכול אולי להסביר לי מה זה בדיוק "ג'אז"?

אם מישהו יכול להעלות לכאן קטעים אני אשמח מאוד!

 

                                               זה קצת דחוף

                                                          תודה

קצת מסובך להסביר מה זה....*טליוש*

אתה יכול לנסות לחפש על זה מידע ועל בטוח תמצא..

(זה כמו להסביר מה זה כתום..)

אני מבין שקשה להסביר את זה אבל...דוד.ו.

מי שיכול להעלות לשרשור זה כמה קטעים או יכול להסביר לי אז

                                                                       תודה רבה         

אני לא יודעת אם המידע שיש לי יספיק אבל אני אנסה..shira1210

בעיקרון ג'אז זה סגנון שהעיקרון שלו הוא פחות התווים שרשומים (בניגוד לנגינה קלאסית שבה חייבים לנגן בדיוק איך שכתוב) אלא יותר האלתורים שבאים בתוך הנגינה. יכול להיות שכל הכלים יכולים לנגן ג'אז אבל אני יודעת שיש כלים מסויימים שהם "כלי ג'אז", כמו פסנתר, סקסופון, גיטרה, קלרינט, ועוד.. 

אני לא מכירה כ"כ הרבה שירי ג'אז (אם אתה רוצה אני יכולה לחפש בשבילך) אבל אני חושבת שתוכל לראות את האופי של הג'אז בהבדלים-

- אליס בארץ הפלאות- השיר פתיחה המקורי

 

- אליס בארץ הפלאות בגרסת ג'אז- באיזשהו שלב מתחילים להיות שם אלתורים...

מקווה שעזרתי... ;)

 

תודה shira1210 אולי אפשר לתת לי קישור? לא עובד לידוד.ו.

לא עובד לי כשזה באתר

מתחת לכל סרטון יש לך "לצפייה ביוטיוב"..shira1210
כן אני רואה אבל זה עושה לי רימוןדוד.ו.

אני רואה אבל זה עושה לי רימון

 

אשמח אם מישהו/י יכול להעלות לכאן קטעים של ג'אז

 

או לתת לי הסברמה זה ג'אז

 

                                            תודה

יש הבדל גדולאריקל

ג'אז יצא מהבלוז.

קודם כל צריך לדעת את ההסטוריה של הבלוז ולאחר מכן מתוך זה אפשר לצאת לכיוון הג'אז.

 

לצערי אני לא ממש זוכר את ההסטוריה של הבלוז, כלומר חלקים בודדים.. אז לא ממש יכול לעזור כרגע.

אולי אם אחליט להשקיע, במידה וזה חשוב לך, אוכל לכתוב משהו על ההסטוריה של הג'אז.

באדיבות ויקי:עין הקוראאחרונה

ג'אז (אנגלית: jazz) הוא סוגה מוזיקלית שנוצר בארצות הברית בראשית המאה ה-20. הג'אז היא מוזיקה אפרו-אמריקנית, שמיזגה יסודות קצביים מערב אפריקניים הבנויים על פוליריתמיקה, עם מרכיבים מוזיקליים מהמוזיקה המערבית - הרמוניה, מבנים צורניים (כמו מבנה השיר האירופאי) ושימוש בכלי נגינה מערביים. אלתור הוא אלמנט נוסף המזוהה עם מוזיקת הג'אז אם כי יש להדגיש כי כמרכיב מוזיקלי בפני עצמו - הוא קיים בכל תרבויות המוזיקה בעולם. בהקשר המלודי יש להזכיר את השימוש הנרחב בסולם הבלוז שהוא עצמו נוצר הרבה לפני הולדת הג'אז, במסגרת הרחבה יותר של התפתחות המוזיקה האפרו - אמריקאית שהחלה, למעשה, עם הצעד הראשון שצעד עבד אפריקני על אדמת אמריקה המערבית.

תוכן עניינים

 [הסתרה

[עריכה] היסטוריה

במאה ה-17 הובאו עבדים לאמריקה מאפריקה. המפגש בין האפריקנים לאירופאים באמריקה יצר שוק תרבותי, שהתבטא בין השאר במוזיקה.

המוזיקה של האירופאים הייתה בעיקרה בעלת מקצב בן 4 פעימות, בעלת הרמוניה, ובעלת כיוון מושווה. לעומת זאת, המוזיקה של השחורים הייתה לרוב בעלת מקצב בן 3 פעימות, ללא אקורדים וללא הרמוניה, ובדרך כלל מבוססת על סולם פנטטוני, כמו כן המבנה היה מבוסס על "שאלה-תשובה". כאשר שמעו העבדים השחורים את המוזיקה של המהגרים הלבנים מאירופה (בין באיים הקאריביים ובין בארצות הברית), וכן הגיעו לידיהם כלי הנגינה האירופאים, הם הושפעו והחלו ליצור ז'אנר מוזיקלי משלהם, מוזיקה אפרו - אמריקאית שכלל את שירי הדת, שירי עבודה, בלוז גוספל ולבסוף - את הג'אז שנוצר בניו אורלינס בתחילת המאה ה-20. מכיוון שכאמור לעיל היו הבדלים במקצבים בין המסורות המוזיקליות, נוצר מיזוג מקורי של הרגשת הקצב האפריקנית יחד עם המסגרת הקצבית ה"מרובעת" האירופאית והרגשת הקצב הייחודית הזו הנקראת בשפה המקצועית סווינג היא המלווה את הג'אז.

"The King and Carter Jazzing Orchestra", כפי שצולמו בטקסס בינואר 1921

שורשי הג'אז הם הבלוז, הרגטיים, המארש, שירי העבודה של השחורים (work songs), גוספל ומוזיקה אפריקנית. מרכיבים מכל אלה חברו יחדיו ויצרו את סגנון הג'אז הראשון, דיקסילנד. תזמורת ה"אוריג'ינל דיקסילנד ג'אז בנד" ( ODJB) שחבריה היו כולם נגנים לבנים מניו אורלינס, הייתה הראשונה שהקליטה בניו יורק בשנת 1917 תקליט ג'אז. עם זאת, ידוע כי ג'אז נוגן גם לפני כן במסגרות של תזמורות כלי הנשיפה השכונתיות של ניו אורלינס. בתחילת דרכו הג'אז התפתח לאט, הקלטות רבות לא יצאו לפני שנות ה-20 והג'אז לא היה נפוץ במיוחד.

הסגנון אשר הביא את הג'אז לפופולאריות המרבית תחילה בארצות הברית ולאחר מכן בכל העולם היה הסווינג החל משנות ה-30 עד אמצע שנות ה-40. הסווינג, אשר נוגן בדרך כלל על ידי תזמורות ביג בנד, היה ג'אז מסחרי שנועד לריקודים, ולכן נגישותו לקהל הייתה גדולה. התורמים החשובים ביותר לסגנון זה היו מהצד ה"שחור" - הפסנתרן, מלחין ומנהיג הלהקה, דיוק אלינגטון, הפסנתרן ומנהיג הלהקה, קאונט בייסי, החצוצרן ומנהיג הלהקה לואי ארמסטרונג ומהצד ה"לבן" מלך הסווינג נגן הקלרניט היהודי בני גודמן הטרומבוניסט גלן מילר החצוצרן הארי ג'יימס, הקלרינטן היהודי ארטי שאו.

באמצע שנות הארבעים של המאה העשרים, עם תום מלחמת העולם השנייה ובשלהי הפופולאריות של מוזיקת הסווינג, יצאו מספר נגנים מהזרם המרכזי והחלו לנגן בדרך שונה לגמרי. נגנים אלו ביקשו להחזיר את הג'אז למקורותיו ה"שחורים", להביאו לכיוון אמנותי וכלי התבטאות אישי ולהוציאו מזיהויו כ"מוזיקה לריקודים". הם פיתחו את הג'אז למקומות מורכבים בהרבה, פחות נגישים לקהל הרחב ושיש בהם מרכיב חזק של אמנות ושל תפיסת נגן הג'אז את עצמו כאמן יוצר. הם פעלו במועדונים קטנים, ניגנו ג'אמים בשעות הלילה המאוחרות. הרכב הנגנים השתנה - לא עוד ביג בנד, אלא להקה קטנה של ארבעה עד שישה נגנים, שלושה מהם יחידת קצב, והשאר כלי נשיפה בדרך כלל.

עוד בסוף שנות ה-30 החל הסקסופוניסט לסטר יאנג לנגן בסגנון זה. המפתח העיקרי והבולט ביותר של סגנון זה, שיקרא בי בופ, היה סקסופוניסט האלט, צ'ארלי פארקר, כשלצידו החצוצרן דיזי גילספי. הפסנתרן ת'לוניוס מונק נחשב אף הוא לאחד מחלוצי הסגנון - בעיקר מכיוון שהוא ניגן עם פארקר וגילספי, על אף שקשה למצוא קשר בסגנונותיהם. נגנים חשובים אחרים בפיתוח הסגנון היו הפסנתרן באד פאוול, המתופף קני קלארק.

מאמצע שנות החמישים החלו דמויות מפתח בסצנת הג'אז לצור עוד גוונים ואפשרויות הבעה כאשר הם לוקחים את הג'אז איש איש לכיוונו הוא. ביניהם ניתן למנות את החצוצרן מיילס דייוויס הסקסופוניסט ג'ון קולטריין, הפסנתרן מקוי טיינר, הבאסיסט והמלחין צ'ארלס מינגוס, הסקסופוניסט סוני רולינס, הפסנתנרן ביל אוואנס, ועוד.

בפרשנות של אמנים אלו לג'אז הושם דגש חזק על האלתור, חלקים נרחבים מהשיר נוגנו רק כהערה על השיר המקורי ובאופן שונה מבכל פעם אחרת שהם נוגנו. מסיבה זו היצירה הג'אזית מאז ועד היום מתאפיינת בחד פעמיות של האמנים, המקום, הזמן והקהל המאזין.

haroahSanders.jpg">
להקת ג'אז בהופעה בשנת 1978

תרומה חשובה להתפתחות והתעמקות הז'אנר בשנות השישים הרים החצוצרן, מלחין ומנהיג הלהקה מיילס דייויס אשר התחיל בתור נגן של צ'ארלי פארקר. דיוויס הרים תרומה מכרעת להתפתחותם של סגנונות חדשים בג'אז. בסוף שנות הארבעים ותחילת שנות החמישים הוא יצר את הקול ג'אז. לאחר מכן הוא תרם מאוד לפיתוח ההארד בופ עם החמישייה שלו. בסוף שנות החמישים הוא יצר סגנון בשם ג'אז מודאלי. במקביל הוא תרם מאוד לפיתוח הזרם השלישי בעזרתו של המעבד גיל אוונס. בשנות הששים הוא חזר לבופ ולקח אותו לכיוון אוונגארדי יותר. בסוף שנות הששים הוא יצר סגנון חדש המשלב רוק בג'אז- פיוז'ן.

בשנות 50 וה-60 נדחק הג'אז החוצה ממועדון הריקודים, עקב כניסת הרוק והפופ, ומצא את מקומו הנוכחי כמוזיקה של מועדונים והופעות חיות. הדבר אפשר לקחת את הג'אז למחוזות רחוקים עוד יותר. נוצרו סגנונות ששוברים כללים מוזיקליים רבים, כפי שהתרחש במוזיקה הקלאסית עוד קודם לכן, ג'אז אוונגארד וג'אז חופשי. החשוב בתורמים לסגנון זה הוא ג'ון קולטריין שהיה סקסופוניסט של מיילס דיוויס בשנות החמישים. בנוסף אליו מתבלטים הסקסופוניסט אורנט קולמן, הפסנתרן ססיל טיילור.

בשנות השבעים תפס הפיוז'ן את מרכז הבמה. מפתחיו העיקריים היו נגניו של מיילס דיוויס, מייסד הסגנון, בשנות הששים. הפסנתרנים ג'ו זאווינול צ'יק קוריאה והרבי הנקוק, הגיטריסט ג'ון מקלפלין, הסקסופוניסט ויין שורטר והמתופף טוני ויליאמס. עם זאת היו נגנים שהמשיכו במסורת האקוסטית כמו הפסנתרן קית' ג'ארת (גם הוא ניגן עם דיוויס).

המסורת הייחודית של ג'אז שמקורה מאותם שנים של נגינה להשכיר במועדונים אפלים היא אוסף של שירים מוכרים (לנגני הג'אז) הידועים כסטנדרטים ומאפשרים לנגנים שמעולם לא ניגנו יחד קודם, לנגן מבלי להתאמן ומבלי לתאם דבר מלבד שם השיר.

במרוצת השנים התפתח הג'אז לכיוונים בלתי צפויים. לקראת סוף שנות השמונים החלה קבוצה, בראשות החצוצרן וינטון מרסליס ובוגרים של מכללת ברקלי למוזיקה בבוסטון להחזיר את הג'אז לפסיו המסורתיים. מיילס דייוויס כינה את התנועה "ריאקציונרית" ולא הבין מדוע נגנים צעירים מסתכלים אחורה במקום קדימה. מצידם, הם "הצילו את הג'אז" מהתפתחויות מזיקות. תקליטים שהופקו במסגרת גישה זו ובראשם הקלטות הסטנדרטים של שלישיית קית' ג'ארט (עם ז'אק דז'ונט וגארי פיקוק) זכו להצלחה מסחרית גדולה והשפיעו על נגנים צעירים רבים בשנות התשעים ואילך להאזין ולנגן ג'אז מסורתי, במקביל להתפתחות הפיוז'ן, הג'אז החופשי והכיוונים האלקטרוניים.

[עריכה] אלתור

לואי ארמסטרונג אחד מאומני הג'אז המובילים והמפורסמים ביותר.

הגם שישנו קושי באפיונו של הג'אז, מקובל להכליל את אלמנט האלתור כחלק אינטגרלי ממנו. אלתור היה ועודנו אלמנט הכרחי במוזיקה האפריקאית ובמוזיקה האפרו-אמריקאית, הגם שהצורה המסוימת שבה מאלתרים השתנתה עם הזמן. מוזיקת הפולק והבלוז הייתה לעתים קרובות מבוססת על תבנית של שאלה ותשובה, והאלתור התבטא במילים, במוזיקה, או בשניהם. בדיקסילנד, מוזיקאים נהגו לאלתר מלודיה מסוימת כאשר אחרים מנגנים מלודיה אחרת ש"תלך" לצידה. בתקופת הביג בנד והסווינג, ניגנו בדרך כלל מוזיקה מתווים ופרטיטורות מדויקות, אולם, במקרים רבים ניתנה הבמה לנגן אחד שיעמוד ויאלתר סולו קצר. לבסוף, מתקופת הבי בופ ואילך, האלתור תופס את מרכז הבמה, כאשר רוב תשומת הלב ממוקדת בסולואים חכמים ומרגשים. בקטעי בי בופ, המלודיה הכתובה (הד) מנוגנת פעם אחת, ולאחריה הסולנים מאלתרים לאורך כורוסים רבים על מהלך האקורדים של ההד, או בג'אז מודאלי על המודוסים המתאימים לו.


כאשר מוזיקאי ג'אז מאלתרים, הם בדרך כלל עושים שימוש במהלך אקורדים - סדרת האקורדים המגדירים את המבנה ההרמוני של הקטע. לדוגמה, הקטע "Now's the time" של צ'ארלי פארקר הוא קטע בן 12 תיבות אשר עושה שימוש במהלך אקורדים שג'אזיסטים מכנים "Twelve bar blues" (בלוז בן 12 תיבות). לאחר המלודיה, חטיבת הקצב (Rhythm section) ממשיכה לנגן את אותן 12 התיבות הראשונות (אולם, יש לציין שגם הליווי אותו מנגנת חטיבת הקצב הוא מאולתר, תוך כך שהוא שומר על עקרונות מסוימים), וכל סולן מאלתר מלודיות אחרות על המבנה ההרמוני. מבנה כזה של קטע נקרא במוזיקה מבנה סטרופי, אולם בג'אז הוא מהווה את המבנה הסטנדרטי וככזה לא מייחסים לו ייחודיות.

[עריכה] ג'אז מול מוזיקה קלאסית

רבים מכנים את הג'אז "המוזיקה הקלאסית של ארצות הברית", אך בהשוואה למוזיקה קלאסית ניתן להבחין בראש וראשונה בחופש שיש לנגן הג'אז להביע את עצמו בתוך ההרכב. הדרך שבה אמור נגן הג'אז להביע את עצמו משתנה עם סגנון הג'אז הספציפי שאותו מנגנים, אולם אף בסגנון הג'אז החופשי אין הנגן פטור מהקשבה לנגנים שמסביבו והשארת מרחב מספיק להבעה העצמית של שאר הנגנים. הג'אז במובן זה הוא צורת אומנות חברתית ודמוקרטית יותר מהמוזיקה הקלאסית.

קיימת בג'אז גם מסורת של הלחנה, אולם אם בזמן שבמוזיקה הקלאסית של עד המאה ה-20 היה המלחין מניח שלפחות ינסו לעקוב אחרי שפע הוראותיו הפרטניות עלול מלחין הג'אז (שבדרך כלל כותב בעיקר לצורך הנחיה של הנגנים העובדים איתו) להסתפק במעבר ההרמוני או במשפט המלודי אשר יהווה מקור לאלתורים מאוחרים יותר.

מלבד ההבדלים בתפיסה ובקונספט שבין ג'אז למוזיקה קלאסית, ישנם גם הבדלים טכניים, כאלה אשר מתבטאים מאוחר יותר גם בצבע, בגוון ובאווירה שהמוזיקה יוצרת. הבדלים אלו מתבטאים בקצב, בהרמוניה, במלודיה ובמבנה.

[עריכה] תתי סגנונות בג'אז

לג'אז תתי-סגנונות רבים, ביניהם:

  • ניו אורלינס (hot) - ידוע גם כדיקסילנד, הג'אז הקלאסי והראשוני שהתפתח בניו אורלינס בתחילת המאה ה-20, ובסוף דרכו - בשיקגו עד 1927 בערך) ושימשו בו ככלים עיקריים הקלרינט, הקורנט, הטרומבון, הפסנתר והתופים.
  • סווינג - מוזיקת הריקודים של שנות ה-20 וה-30 שהחלה את דרכה בשנות העשרים המאוחרות בניו יורק עם התפתחות התזמורות הגדולות (ה"ביג בנד" )השחורות ולאחר מכן הלבנות כאשר נגן הקלרינט היהודי בני גודמן ("מלך הסווינג") מסמל אותה יותר מכל נגן ג'אז אחר.
  • ג'אז צועני - שילוב של מוזיקת הג'אז ביחד עם אלמנטיים צוענים, סגנון זה פותח בשנות ה-30 על ידי ג'אנגו ריינהארדט. כלי הנגינה בסגנון זה הם: גיטרה, כינור וקונטרה בס.
  • בי בופ - המהפכה שיצרו צ'ארלי פארקר ודיזי גילספי במוזיקת הג'אז באמצע שנות הארבעים. לא עוד מוזיקה לריקודים, אלא מוזיקה הפונה גם לאינטלקט ויש צורך להאזין לה. בבי בופ האלתור תופס את מרכז הבמה והוא מבוסס בעיקר על ההרמוניה ופחות על המלודיה.
  • קול ג'אז - ז'אנר שהתפתח כמשקל נגד לבי בופ וכוון לג'אז שקט ורגוע יותר, את סגנון זה פיתח החצוצרן מיילס דייוויס באלבום הסולו הראשון שלו "the birth of the cool",
  • הארד בופ - פיתוח של הבי בופ, במאפיינים המוזיקליים הטכניים הוא די דומה לבי בופ, אך המלודיות והמקצבים שלו מהווים חזרה לשורשיו האפריקאניים של הג'אז וכוללים שימוש נרחב ב"שאלה ותשובה" ובאלמנטים מתוך המוזיקה הדתית של השחורים בארצות הברית. ארט בלייקי ושליחי הג'אז מייצגים את אחד הביטויים המובהקים של סגנון זה.
  • הזרם השלישי - שילוב של ג'אז ומוזיקה קלאסית. נולד כפרי רעיונותיו החדשניים בשנות ה-50 המאוחרות של המוזיקולוג גונתר שולר.
  • פוסט בופ - פיתוח מודרני של הבי בופ המשלב אלמנטים מסגנונות ג'אז אחרים שבאו אחריו.
  • ג'אז לטיני - ג'אז המשלב אלמנטים ממוזיקה לטינית.
  • ג'אז מודאלי - ג'אז שבו האלתור נעשה על פי מודוסים ולא על פי אקורדים, את הג'אז המודאלי פיתחו בסוף שנות ה-50 בעיקר מיילס דייויס וג'ון קולטריין.
  • פיוז'ן - ג'אז המשלב אלמנטים ממוזיקת רוק וכלים אלקטרוניים. הופיע לראשונה בעולם הג'אז בתקליטיו של מיילס דיויס בסוף שנות ה-60 .
  • ג'אז-פאנק - גם כן משלב אלמנטים מרוק (או פאנק) ליתר דיוק, אולם באופן אחר לחלוטין.
  • ג'אז חופשי - סגנון בו האלתור נשען על פיתוח מוטיבים מלודיים בלבד ( ללא קשר הרמוני או טונאלי) בתהליך אלתורי הבנוי בעיקרו על האזנה של האחד לנגינת השני ותגובה ספונטנית לה.
  • אסיד ג'אז - ג'אז המשלב אלמנטים של מוזיקת נשמה, פאנק, דיסקו, ביטים חוזרים והרמוניה מודאלית.
ברכות למנהלת היקרה שהתווספה לפורום דניאלה .ד.

 

תופים

 

לכי בכוחך והושעיני את פורומך

ב"הצלחה נשמה! עשי חיל!!

 

מזל טוווווב ענקי!!!! בהצלוחה!!!!עובד ה בשמחה!!
true
בהצלחה!!תחיי את הפורום... הסטלן הקטן
וואי....תודה רבה! הלוואי...בע"ה..מוריה.ר =)
מוריקה! המון הצלחות! שיל"ת.
בהצלחה רבה!מוטיז
ברוכה הבאה! אריקלאחרונה
בקשה. אקורדיםאיתיאל קריספין

מישהו יודע מה האקורדים לשיר "ובא לציון גואל" (חסידי, להרקדות...)

בעיקרון זה די פשוט..אריקלאחרונה

פזמון:

Am Dm Am   G

ובא לציון גואל

F

ובא לציון גואל

G        Dm E7 Am

ובא ובא ובא לציון גואל

 

בית

Am Dm Am

ובא לציון גואל גואל

 

Am Dm E7

ובא לציון גואל

 

Am Dm Am

ובא לציון גואל גואל

 

G   Em Am

ובא לציון גואל

שאלה קצת מוזרה...עובד ה בשמחה!!
יש פה מישהו שמנגן על קלרינט פיקולו/ קלרינט בסון- איך שלא קוראים לקלרינט בס שהכי קרוב מבחינת צלילים לקלרינט הרגיל....?
אשמח לעזרה כי אני בעניין בעזרתו יתברך לשכור משו כזה...
תודה רבה!

סליחה על הבורות..אבל,מוריה.ר =)

 

גם בקלרינט יש הבדל?

מגניב..

(לא ידעתי שיש קלרינט בס ועוד...)

 

החכמתי!

(לאמשנה)הרהור
עבר עריכה על ידי הרהור עמוק בתאריך ה' באדר תשע"ג 15:49


אני מכירה קלרינטיסטית בס, יש לה כלי מהקונסרבטוריוןהרהור

של נהריה.

למה את/ה חושב לכיוון הזה?אריקלאחרונה

כלומר למה מענין אותך דווקא קלרינט מהסוגים המוזרים ולא הקלרינט הרגיל?

בשביל ה"מגניב" שבזה?

 

הסיבה העיקרית לדעתי שאנשים הולכים על A (או Ab? לא זוכר) או על Eb זה הענין שליצירות מסויימות זה מה שצריך, אין מה לעשות. זה נכון למי שבתחום של מוסיקה קלאסית, נגינה של יצירות שבחלקן גם עם תזמורת למרות שלא מחייב.

סיבה אחרת אני לא ממש רואה.

 

מי הם הזמרים המעודפים עליכם?? ואיזהמיסטר דום

סוג שירים אתם אוהבים 

אני אתחיל .. אני ממש אוהב שירים של ארץ ישראל של פעם כמו שושנה דמארי ויפה ירקוני וכו'

אהוד המלךmirush
אריק אינשטיין...מוריה.ר =)

 

ולהבדיל..

 

אברהם פריד.

 

(עידן עמדי גם טוב.)

 

(וואו..בד"כ יש המון...חטפתי סוג של בלקאאוט..

אם אזכר, אז בהמשך אני מאמינה שיתווספו עוד בעז"ה..)

פיטבול!!!יוסי הדויסי
במקום לפתוח שרשור חדשהסטלן הקטןאחרונה
אפשר להגיב פה
חובבי מוסיקה...ומוסיקאים למיניהם!!! - צלילים ומוסיקה
זה מהשבוע האחרון ובאותו נושא...
מה אתם אומרים על d.j אילון מתנה??ואן פרסי
תותחח!!!ינון סרור
הוא הוציא לא מזמן סט חדש vol 7fifaאחרונה
מ1-10? כן, אני יודע שזה לא מושלם, אבל בינתייםיבחוש חרצוליים

11!!!מוריה.ר =)

 

אתה בטוח שבחיים לא למדת?המום

בכל מקרה אתה לא תאמין לי..כנרית על הגג=)
את מכירה את השיר הזה?יבחוש חרצוליים
לא.. איזה שיר זה?כנרית על הגג=)
10!!!!!מירב!!

ממש אהבתי!!

כל הכבוד!

וואו, מעולה!ניגונים
wow!!!!טלי!!

ממש יפה! זה כיף לשמוע!.. נעים לאוזן כזה..

כל הכבוד!

תודה על הפרגון.יבחוש חרצוליים
עבר עריכה על ידי יבחוש חרצוליים בתאריך כ"ה בשבט תשע"ג 15:56


10...ממש כיף לשמוע..auchv
אני אשמח אם תגידו גם הערות והארותיבחוש חרצוליים

וואו סחטיין,כנרית על הגג=)

זה כמו לשיר, אבל בפסנתר..

זה ממש יפה!

וואוואוווואוווו!!!!בל"חית

בשיר הראשון - שילבת שלוש אוקוטובות בצורה מושלמת ממש!!

                     הטונים מתמזגים וזה מה שיפה

בשיר השני - הרגשתי כאילו הפסנתר שר..וזה בגלל שבטון הגבוה ניגנת כל תו כאילו הוא מילה...וזה מושלם!

תעלה עוד!

תודה VVVיבחוש חרצוליים
עבר עריכה על ידי יבחוש חרצוליים בתאריך ג' באדר תשע"ג 09:10

 

מרגש...מוריה.ר =)אחרונה
וואו!! אתה מוכשר!!!חרותיק

החתמה הנוכחית קרעה אותי

ממש אהבתי...וגם העיבוד נפלא..הסטלן הקטן

 

 

נשמע רע, אבל עדיין שווה את החוויהכנרית על הגג=)
עבר עריכה על ידי כנרית על הגג=) בתאריך ג' בשבט תשע"ג 01:51

של לקחת גיטרה צעצוע שאחים שלי סחבו מהרחוב ולנסות לכוון אותה..

תמיד חלמתי לנגן על חוט דיג.

 

זה ממש מזוייף, אבל כשמתרגלים ל"מנגינה" הזיופים האלה דווקא נחמדים, זה יוצר מנגינה מתוחכמת כזאת.

(כן כן, נחמד לי לשחק ואחר כך לפתח על זה תיאוריות, תתמודדו!)

 

יפה, אבל למה התקווה?? יבחוש חרצוליים
עבר עריכה על ידי יבחוש חרצוליים בתאריך י' בשבט תשע"ג 09:22

למה את לא מנגנת בפסנתר במקום??

סתם עשיתי צלילים וזה מה שיצא, אז זרמנו..כנרית על הגג=)

ומה יש לכם?? מנגנים בשביל להנות! לא בשביל לצאת מוצארט!!

את צודקת כמובן!עין הקורא

ואני בעצמי מנגן על 5 כלים או משהו כזה...

ועל כולם אני לא מקצועי...

 

אבל את רוצה להיות מקצועית, לא?

וחוץ מזה, אני עדיין חושב שאני מבזבז את הזמן הרבה פעמים צוחק

ממ.. האמת?כנרית על הגג=)
בדיוק הגעתי למסקנה שאני לא רוצה להיות מקצועית, רק לדעת ברמה שיהיה כיף אמיתי לנגן (או יותר נכון- רמה שתתאים להרכבים ותזמורות, שיהיה לי איך לנגן..:p)

אנחנו בדיוק בשלב של התחבטות עצמית, אז.. ממ..
בינתיים מותר לי לעשות שטויות!;)
חמוד מאוד!עין הקורא

אבל בכללי אני נגד לבזבז זמן

על משהו שהוא לא הכלי שלך...

 

למה לא להתאמן באמת בזמן הזה?

פשששש יפה לא קל! !!מירב!!
וואוו הדברים האלה באמת עובדים?בחורצ'יק
וואי מהמם!!הודה גולדה=)אחרונה
עזרה במציאת שירshuvas26

מישהו שיכול לעזור לי למצוא באינטרנט את השיר " סליק (אוהד משיח) - נודה לך " ?

אם זה לא ינון לא בא בחשבון שירינון631

שלום 

שמי ינון כהן

ואני רוצה קישר לשיר 

"אם זה לא ינון לא בא בחשבון "

תופיםגולשגולש

תודה רבה

סקר/ שרשור הכרות (לרגל כך שיש כאן פעילות כל שהיא!)הרהור

כלי נגיגה--

כמה שעות/ דקות אתם מתאמנים ביום/ שבוע?

על אילו יצירות אתם עובדים עכשיו?

והמ.. המורה שלכם מפחיד/ קיים?

 

 

שווולעם!עובד ה בשמחה!!
עבר עריכה על ידי עובד ה בשמחה!! בתאריך כ"ב בשבט תשע"ג 23:52

אממ...
 

קלרינט

היום אני די מנגן לפי המצב רוח - זה ישמע חפרני , אבל זה עמוק, אני רואה את הניגון כחלק מעבודת ה׳ יתברך...
אני מנגן ניגונים ושירים חסידיים- ששרים בחסידויות...
ומורה... זה סיפור כאוב...

תשובה לסקר/ שרשור היכרות951753

כלי הנגינה שלי הוא פסנתר.

 

האמת שהזמן שאני מתאמנת בו הוא לא קבוע תלוי...

עכשיו אני מנגנת קלאסי, ג'אז ושירים ישראלים, אבל בד"כ קלאסי.

 

המורה שלי מקסימה. ב"ה זכיתי.

 

הייתי שמחה ללמוד גם ניגונים למיניהם.

קלרינטאביתר

אני מנגן על קלרינט תאמת אנילי כל כך זמן לנגן קבוע מתי שיש זמן ישר זה לנגן...וגם לפי המצברוח זה מרגיע אותיקורץומורה התחלתי עם מורה ועזבתי אותו...ועכשיו עם חבר ולבד... 

גיטרה אקוסטיתדוד.ו.

בערך שעה ביום

על כפיו יביא

לא קיים

אוקי....כל הכבוד על ההחייאהauchv

גיטרה, אורגנית, אבל פחות, חלילית, לא ככ מנגנת.העיקרי גיטרה

יכול להגיע ל3 שעות .לא רצופות כמובן...אני ממש אוהבת לנגן אז...

מזה יצירות?!מנגנת שירים שאני אוהבת...

המורה שלי לא קיימת לאחר כמה נסיונות כושלים עם מספר מורות: לחלילית לאורגנית ולחליל צד... ואז כבר החלטתי שמציתי מורות ומורים והחלטתי ללמוד לבד... הכי כיף

פסנתר.ניגונים

תלוי בשבוע. ביום? מינימום חצי שעה, אבל בהפסקות.. סתם נו, יש ימים שמגיע לשעתיים.

 

יצירות? כרגע זה קולדפלי (viva la vida) ובדיוק גמרתי את פור אליז של בטהובן ועוד שיר של כרסטינה פרי. 

אה, והחלטתי ללמוד אקורדים כמו שצריך. 

קלרינט.-יהודית-אחרונה

פעם למדתי באמת, ועברתי מספר לא מבוטל של מורים עד שהפסקתי עם השיעורים לגמריי..
כמה מנגנגת- ממש תלוי בתקופות. יש תק' שלא יעבור יום בלי שאנגן קצת ויש תקופות שכמה שבועות לא נוגעת.
(אתמול נגנתי פעם ראשונה נראלי מחנוכה.)
ומנגנת מה שאוהבת. משמיעה. ב"ה.

מישהו/י יודע/ת של מי השיר הבא:or

 

"מצווה גדולה היות  בשמחה.. הכי טוב, הכי טוב להיות בשמחה תמיד.."  ??

 

שמעתי את  טוביה רוזנפלד שר אותו ולא מצליחה להיזכר של מי זה..