"צה"ל לקח ציבור וניסה לרסק את אמונתו, תורתו והאידיאלים שלו, לאלץ אותו למעשים שעומדים בניגוד להוויתו", כך מאשים ראש ישיבת אלון מורה ורב היישוב, הרב אליקים לבנון בדבריו בפני באי כנס ירושלים. לדבריו, התקיימו דיונים בהם נכחו רבנים פוליטיקאים ואלופי צה"ל. "אמרנו להם תוציאו את צהל מהמשחק הפוליטי המלוכלך הזה ובשלב מסוים הוחלט שלא צהל יבצע את המהלך המכוער, אבל התגברה 'היד המנחה' והכניסה אותו".

לדברי הרב לבנון, צהל לא למד לקח. "אני נפגש עם בחורים רבים ונוער וצה"ל אינו קורא את המתרחש, אינו מבין שהבסיס עליו הוא עומד רעוע וממשיך לכופף את הציבור שלנו".

המסקנה לדברי הרב ברורה, הימנעות משירות צבאי עד שצה"ל יקרא נכון את המפה. "מי ששואל אותי היום, אני מייעץ לו לבחור מסלול שמאפשר לא ללכת לשירות צבאי. עד שצה"ל לא יקרא נכון את המפה הזו וכנראה זה יהיה דרך הרגליים ואז יבוא שינוי. אז יתרומם הכל מחדש, והציבור שלנו ישוב לשמוח לשרת בגוף אדיר זה שנקרא צה"ל".

"שנים הלכנו עם צה"ל, מערכת נערצת עלינו. שירות בחייל קרבי היה השיא. צה"ל השכיל לחתוך ולחצות לסדוק את ההילה ולהשאיר אותנו המומים ברגעים הראשונים", אמר הרב והוסיף כי "חייבים להתעורר מרעש אדמה כזה, צריך לקום".

לדבריו, התחדדו שתי נקודות הנוגעות לצה"ל: הנקודה הראשונה היא שצה"ל בוחר לעצמו מכנה משותף נמוך ומנסה לאלץ חיילים מאמינים להוריד את הרף במקום להרים אותו. "זו הנקודה כחוט שזור בתוך צהל. כך מכתיבים את ההתנהלות הצהלית. בימים האחרונים מתנהלים משא ומתן סביב שאלות במגזר הזה. המגמה של צהל להוריד את הרף ולכוף את האנשים לרדת מאמונתם".

הנקודה השניה לדבריו היא שעד היום היה צהל צבא העם, ועכשיו התפרק מנכסיו. "פעם אם שולחים נהג אלוף לעשות קניות לאשתו היה עומד לדין. למהלך הגירוש התנגדה כל צמרת צה"ל אך בכוח הזרוע כופפו את הצמרת. צה"ל נהיה נהג בוס".

להאזנה לרדיו

לצפייה בכנס