אתמול פסק בג\"ץ כי על מדינת ישראל להגיש תוך שלושה חודשים את תוכניתה לפיצוי ערביי איקירת ובירעם. במלחמת השחרור נאלצו התושבים משני כפרים ערביים אלו לעזוב את בתיהם, ולפני חודשים אחדים הם עתרו לבג\"צ בדרישה לאפשר להם לחזור ולבנות את כפריהם.
בעת שהוגשה התביעה ביקש ראש הממשלה אריאל שרון כי בג\"צ לא יתערב בסוגיה זו מפני שהיא מדינית, ומפני ש\"עשויות להיות לה השלכות מרחיקות לכת\". בדבריו אלה רמז שרון לקשר שאפשר לעשות בין השבת אנשי איקרית ובירעם לבתיהם ובין דרישת הערבים לאפשר כניסתם של מיליוני פליטים וצאצאיהם לתוככי \"ישראל הקטנה\". בג\"צ לא נענה לבקשתו של שרון, וכאמור, פסק אתמול כי בתוך 90 יום מדינת ישראל צריכה להגיש תכנית לפיצוי ערביי כפרים אלו.
השופטת דליה דורנר אמרה כי יש לראות את תביעת אנשי הכפרים כאזרחית בלבד, ולא כייצוגית ומדינית, וכך יהיה אפשר למצוא לה פתרון. יצוין כי עו\"ד אסנת מנדל, המייצגת את המדינה, אמרה כי עד היום, מבין 139 בעלי קרקעות הרשומים בכפר איקרית נחתמו הסכמים לתשלום פיצויים וקרקעות עם 68 מהם, וכי כל תביעה שהוגשה נענתה.
בהרכב השופטים היו גם השופטת אילה פורקצ\'יה והשופט יצחק אלגרד.
בני משפחותיהם של תושבי אקרית ובירעם לא היו מרוצים מהחלטת בג\"צ. אחת מהם, לורט עשכר, פתחה בצעקות: \"אנחנו איננו מוותרים על זכותנו. שרון והמאפיה שלו ישאו באחריות לכל מה שיקרה. זה איננו בית משפט של צדק. אנחנו כלל איננו מדברים על פיצויים. ההורים שלנו סבלו מספיק 53 שנים\". היא השמיעה דברי איום ואמרה: \" היום נקבע עובדות בשטח\".
בעת שהוגשה התביעה ביקש ראש הממשלה אריאל שרון כי בג\"צ לא יתערב בסוגיה זו מפני שהיא מדינית, ומפני ש\"עשויות להיות לה השלכות מרחיקות לכת\". בדבריו אלה רמז שרון לקשר שאפשר לעשות בין השבת אנשי איקרית ובירעם לבתיהם ובין דרישת הערבים לאפשר כניסתם של מיליוני פליטים וצאצאיהם לתוככי \"ישראל הקטנה\". בג\"צ לא נענה לבקשתו של שרון, וכאמור, פסק אתמול כי בתוך 90 יום מדינת ישראל צריכה להגיש תכנית לפיצוי ערביי כפרים אלו.
השופטת דליה דורנר אמרה כי יש לראות את תביעת אנשי הכפרים כאזרחית בלבד, ולא כייצוגית ומדינית, וכך יהיה אפשר למצוא לה פתרון. יצוין כי עו\"ד אסנת מנדל, המייצגת את המדינה, אמרה כי עד היום, מבין 139 בעלי קרקעות הרשומים בכפר איקרית נחתמו הסכמים לתשלום פיצויים וקרקעות עם 68 מהם, וכי כל תביעה שהוגשה נענתה.
בהרכב השופטים היו גם השופטת אילה פורקצ\'יה והשופט יצחק אלגרד.
בני משפחותיהם של תושבי אקרית ובירעם לא היו מרוצים מהחלטת בג\"צ. אחת מהם, לורט עשכר, פתחה בצעקות: \"אנחנו איננו מוותרים על זכותנו. שרון והמאפיה שלו ישאו באחריות לכל מה שיקרה. זה איננו בית משפט של צדק. אנחנו כלל איננו מדברים על פיצויים. ההורים שלנו סבלו מספיק 53 שנים\". היא השמיעה דברי איום ואמרה: \" היום נקבע עובדות בשטח\".