הרב חנן פורת, מראשי גוש אמונים וחבר כנסת לשעבר, התייחס ביומן ערוץ 7 לדרישה מראש הממשלה והרמטכ"ל להתפטר ואומר כי התפטרותם אינה הדבר העיקרי וכי העיקר הוא שינוי בערכים. "קודם צריך לייחל שבמקום עקירה וגרוש ישובו בנים לגבולם ויתחזק מפעל ההתיישבות. גם ירושלים זקוקה לששון כפי שאמרנו בתפילה, עם כל החרפה שסובבת את הר הבית. ובמבט רחב יותר כיצד נישא את עלבונה של ירושלים על ידי קיום מצעד הגאוה. "אני מקוה שבע"ה תוסר החרפה וחילול ה' שאין כדוגמתו", אומר פורת.

"אנחנו צריכים לאחל לעצמנו שיהיה שינוי ערכים, עוצמה וכבוד ולא גימגום וזיגזג כפי שחווינו, שגרם לנו לאבד את כוח ההרתעה".

לדברי הרב פורת, מול מה שהיה בסוף השנה, המלחמה בלבנון, "אנחנו צריכים לאחל לעצמנו שיהיה שינוי ערכים, עוצמה וכבוד ולא גימגום וזיגזג כפי שחווינו, שגרם לנו לאבד את כוח ההרתעה".



לשאלה לגבי התפכחות בקרב ההנהגה בעקבות הכשלון במלחמה אומר הרב פורת כי ההנהגה היא האחרונה שעושה חשבן נפש. ההתפכחות אם ישנה היא בקרב הציבור. לדבריו "אחד המבחנים שספק אם נצליח לעמוד בו הוא מבחן הגדר הטפשה והרעה הזאת שבה מבקשים לחצות את הארץ ושכביכול נסמכים עליה בנושא הבטחון. אחד הברכות שברכנו הוא שתהיה הארץ פרושה ולא עטופה בגדרות. "המסקנה המידית לבטל את כל סיפור הגדר האומללה הזאת ולעשות חושבים. השאלה היא בעיקרון ובתפיסה הכוללת.

לדבריו, השנה יש לומר יותר מבשנים אחרות, "תכלה שנה וקללותיה ותחל שנה וברכותיה", שכן "בשנה האחרונה ידענו שני ארועים קשים מאד, האחד בתחילת השנה, מיד לאחר ההתנתקות הארורה והארוע השני לקראת סוף השנה מלחמת לבנון שנפתחה בקול תרועה רמה ונסתיימה בקול ענות חלושה. כיום שרואים כמה שגיאות וטעויות אולי היינו צריכים את דברי הרהב של הרשע נסראללה כדי לחוש עד כמה המציאות שאנו נמצאים בה קשה." 



היום, ג' בתשרי ציינו בתענית את הריגתו של גדליה בן אחיקם שארע בימי חורבן בית ראשון. הרב פורת אמר כי צום גדליה הוא אחד הצומות המעוררים תמיהה, שכן נקבע צום מיוחד לזכרו של גדליה בן אחיקם, שהיה צדיק אך אינו מפורסם, זאת לדבריו "ללמדך ששקולה הריגת צדיקים כשריפת בית אלוהינו". מתאבלים על החורבן האנושי ולא רק על בית המקדש. "רציחתו של גדליה בן אחיקם על ידי ישמעאל בן נתניה הוא דבר שעליו ראוי להתאבל". לדברי פורת חשוב ללמוד את הפרקים שבספר ירמיה ומלכים העוסקים בנושא, כדי להדגיש את עומק הזעזוע של הרצח השפל של גדליה בן אחיקם שנבע מריב אחים.

להאזנה לראיון