היום (יום ראשון) חל צום גדליה (נדחה) לציון הרצחו של מנהיג ישראל לאחר החורבן, גדליה בן אחיקם, שבעקבותיו גלתה שארית הפליטה, ויצא עם ישראל לגלות הארוכה והקשה.

תחילת הצום בעלות השחר: 04:03, סיום הצום בשעה 17:45

צום גדליה הוא אחד מארבעת הצומות הנוהגים על החורבן. בנוסף לצומות עשרה בטבת, שבעה עשר בתמוז ותשעה באב. צומות אלו תקנו הנביאים לאחר חורבן הבית הראשון. צום זה היה האחרון באירועי החורבן של בית ראשון וסימל את סוף התקווה של שארית הפליטה, אחרוני הנשארים בארץ גלו לאחר ההתנקשות בגדליה בן אחיקם. מצום זה גם לומדים כמה קשה מיתתם של צדיקים שכן שקולה מיתת צדיקים כחורבן בית המקדש, והיה יום זה קשה לישראל כיום חורבן בית המקדש.

צומות אלו אסורים באכילה ושתיה לבד מתשעה באב שאסור בחמישה עינויים, וכן מתחילים לצום מעלות השחר לבד מתשעה באב שמתחילים לצום בערב שלפני מפני חומרתו. בצומות אלו (שלושת הצומות לבד מת"ב)  נשים בהריון ומניקות פטורות מלצום.

טעם הצומות שתיקנו חכמים הוא כדי לעורר לתשובה, על ידי כך שנתבונן כי הצרות שבאו על אבותינו ונמשכים עד היום, באו בעקבות חטאינו, וכשנתקן אותם, ממילא ניגאל בגאולה השלמה ונשוב לירושלים ולבניין המקדש מחדש.

החל מהיום מתחילים ימי החול של עשרת ימי התשובה, ימים המיוחדים לתשובה, תפילה וסליחה, ונוהגים לדקדק בהם במצוות ומעשים טובים יותר מכל ימות השנה. ימים אלו מגיעים לשיאם ביום הכיפורים.

עוד על הצום מאתר ישיבה