לאחר מאמץ של 20 שנה נחנכה אתמול בהר הרצל האנדרטה לזכר יהודי אתיופיה שנהרגו בדרך למדינת ישראל. רבים מיהודי אתיופיה עשו דרכם לארץ בהליכה ממושכת דרך סודאן ואף שהו זמן רב בתנאים קשים במחנות פליטים. כאמור אתמול נחנכה אנדרטה המנציחה את אותם יהודים שנספו בדרך.

מנכ"ל האגודה הישראלית ליהודי אתיופיה דני אדמסו אומר ביומן ערוץ 7 כי האנדרטה עושה את החיבור האמיתי שלשמו צעדו היהודים בדרך לישראל ואיבדו רבים מקרובי משפחותיהם. 'הורים איבדו ילדים וילדים את הוריהם', הוא אומר.  האנדרטה לדבריו "היא אחת מנקודות הציון המחברת בצורה הטובה ביותר את הקהילה האתיופית באמת למה שהיא חלמה".

'כמי שעבר את המסע הרגלי לסודאן חשתי התרגשות גדולה בחנוכת האנדרטה' מדגיש אדמסו, המציין את תרומתה של שרת הקליטה לשעבר ציפי לבני להקמתה של האנדרטה.

אדמסו מציין כי המספרים הרשמיים קובעים כי במסע לארץ נספו 4 אלפים מקהילת יהדות אתיופיה אך למעשה מדובר במספר גבוה יותר אשר אינו מתועד.  לדבריו, כבר עם הגעתם של יהודי אתיופיה הראשונים לארץ הם רצו להנציח את זכרם של הנספים, 'לבכות את יקיריהם ולהתחבר אליהם', אבל נתקלו בקשים בירוקרטיים, בהתנגדויות והדבר התעכב כאמור כ 20 שנה.

ייחודה של האנדרטה לדבריו הוא בכך שמדובר בפרוייקט הנצחה שבו עסקו מתחילתו ועד סופו יוצאי אתיופיה.