כנס ירושלים – אתגרי החינוך המגזרי

ראש ישיבת ההסדר בהר ברכה, הרב אליעזר מלמד, דיבר בכנס ירושלים ואמר כי מלכתחילה עדיף שמערכת החינוך תכלול את כל היהודים, עשירים או עניים, יותר תורניים או פחות תורניים.

הפיצול לדבריו צריך להיות על בסיס גיאוגרפי, לכל מקום תהיה מערכת חינוך אחת וככל שהיא תהיה יותר גדולה תוכל לתת מענה ייחודי לכל הנטיות השונות גם מצד הכישרון או מצד הכיוון הכללי של ההורים.

הרב מלמד ציין כי כאשר יש אחדות, יש הפריה הדדית, יותר כבוד ויותר גילוי שכינה. לכן לדבריו אם אפשר עדיף שהכול יהיה ביחד, אפילו כאשר יש חילוקי דעות קשים, צריכים לחשוב בצורה יצירתית לראות האם אפשר לשלב באיזו שהיא דרך.

"המנהיגות הממסדית של החינוך הדתי לא השכילה להתמודד עם הבעיות שעמדו על הפרק" אומר הרב ומסביר, "כאשר קמו הורים בוגרי מרכז הרב ורצו חינוך מינימאלי מבחינת החובה התורנית של הפרדה בין בנים לבנות, לא נמצאה דרך בתוך בית הספר לעשות כיתות לבנים וכיתה מעורבת. זה גם קרה בתנועת הנוער, אני לא הייתי בבני עקיבא אבל רצינו להיות חלק מהמערכת הגדולה ושתהיה אפשרות של פעילות נפרדת, המנהיגות לא אפשרה את זה ונוצר עוד פיצול, ואחר כך טוענים נגדנו".

הרב אומר כי אפשר ללמוד על זה מדין בית כנסת. גם לגבי התפילה, יש שאלות האם עדיף לעשות כמה בתי כנסת, כי יש אנשים עם נטיות שונות, ההלכה היא שעדיף להתפלל ביחד בבית כנסת אחד. "אם המציאות היא שלא מצליחים לאחד את כולם, ויש קטטות ובית הכנסת שצריך לאחד את כולם לא מצליח בזה, אז מובא בהלכה, שאם כך עדיף להיפרד".

לדבריו, מערכת חינוך שתכלול את כל הציבור הדתי יכולה להיות עם עמדה רשמית של נאמנות לערכי התורה ודרישות ההלכה, לא לפי הקו המחמיר אלא לפי כללי ההלכה המקובלים על רוב הפוסקים. "עם זאת צריכים נכונות להבין ולהתחשב באלה שבחייהם האישיים אינם עומדים בדרישות ההלכתיות, אבל עם הכרה ברורה שאין זו העמדה הרשמית של המערכת", הדגיש הרב ואמר כי בנושא שמירת שבת, צניעות, לבוש, המערכת צריכה להביע את עמדתה הברורה.



"כיום לא מאפשרים לשפוט ולהגיד מה אמת ומה לא, ואז מערכת החינוך לא מסוגלת לקלוט תלמידים, ולהגיד להם אחר כך שצריכים לשמור שבת כי הם לא רגילים לזה. אם היינו יכולים יותר לשפוט, יותר להגיד את עמדתנו, היינו יכולים לקלוט יותר תלמידים. זה האידיאל", אומר הרב.

הרב מבהיר כי כאשר האידיאל לא מצליח, כאשר המנהיגות לא מצליחה לכלול את כולם, ואפילו לא מצליחה ליצור בתוך מערכת חינוך אחת כמה אפשרויות, אז האחריות החינוכית חוזרת להורים, שצריכים לדאוג לחינוך ילדיהם. הרב הוסיף כי יש גם אחריות ציבורית שבסופו של דבר כל ילד שרוצה לקבל חינוך יקבל חינוך, וחובה על כל אחד שדאג לילדו גם לדאוג שיהיה פתרון מסוים לכלל הילדים.

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו