שירות הביטחון הכללי חשף באחרונה פרשה של גיוס יהודים לשורות המודיעין האיראני.



גורם בטחוני בכיר בשב"כ מגלה הבוקר שבזמן האחרון נחקר יהודי ישראלי בחשד לריגול למען איראן. האיש נחקר ושוחרר. מתברר כי בשנה האחרונה התגברה פעילות המודיעין האיראני כנגד ישראל ובמסגרת זו חשף השב"כ לאחרונה מספר ניסיונות של המודיעין האיראני לגייס יהודים, אזרחים ישראליים ממוצא איראני, אשר הגיעו לביקורים משפחתיים באיראן.



גורמים בשב"כ אומרים שבשנים האחרונות היו כמאה ישראלים אשר היה ניסיון לגבם לגייסם וכ-10 מקרים בהם האנשים פותו ואף קיבלו סכומי כסף בסדרי גודל של אלפי דולרים כדי שיעבירו חומר על הנעשה בישראל ."איראן ", אומרים הגורמים, "זיהתה ביציאת הישראלים לאיראן הזדמנות למימוש האינטרסים שלה לריגול נגד ישראל".



גיוס הישראלים מתבצע בשני שלבים. השלב הראשון נעשה בתוך שגרירות איראן בתורכיה, בדרך כלל באיסטנבול, כאשר האזרח מגיע לשם קבלת אישור כניסה לאיראן. בתוך הקונסוליה פועלים אנשי מודיעין איראניים בכיסוי דיפלומטי. כאשר הישראלי מגיע לקונסוליה לשם הצאת התיעוד האיראני, הוא נלקח לתחקור ארוך שבמהלכו נשאל אודות בני משפחתו בארץ, שרותו הצבאי, הלכי רוח בישראל, נושאים פוליטיים וחברתיים ועוד. ידוע על מספר מקרים בהם נחקרו ישראלים בקונסוליה האיראנית במשך מספר שעות, בחדר נפרד ותחת לחץ של מניעת כניסה או הקשחת האפשרות לכניסה לאיראן על ידי גורמים איראנים הנמצאים בתוך הקונסוליה.



לשב"כ נודע כי בחלק מהמקרים הנציגים האיראניים ניסו לגייס, כאמור, את אותם ישראליים למודיעין האיראני. מחקירות ישראלים שהיו בשגרירות עולה כי שני אנשי מודיעין איראנים משמשים כסוכנים במסווה דיפלומטי: "תקויי" המכונה גם "עבדלהיי" ו"זינעלי". בשלב השני, לאחר הגיעם לאיראן, עוברים הישראלים תהליך מתמשך ומתיש מצד גורמי המודיעין האיראני במהלכו עוברים מספר תיחקורים. היו אמנם מקרים בהם אנשים שסירבו ל"שתף פעולה" נעצרו למספר חודשים ודרכונם עוכב, אך היו כאלו שניאותו, לתנאים והסכימו לשיתוף הפעולה. בשלב השלישי, מתבקש הישראלי על ידי האיראני שעזר לו, לאחר שנוצר ביניהם קשר, לסייע לו במספר ומגוון דרכים הנראית תמימים לכאורה: צילומים, אנשי מפתח בישראל ואפילו לגייס מישהו שהוא עצמו מכיר לצרכי המודיעין האיראני.



"אני מסתכל על התופעה של יהודים ישראליים שיוצאים מהארץ לצרכי עסקים או ביקורי משפחות באיראן ומגוייסים שם לצרכי ריגול כתופעה קשה", אומר הגורם ומוסיף "הפעם לא הגשנו כתב אישום, אך בעתיד לא נמנע מלהגיש כתבי אישום נגד האנשים הללו".



ח"כ אריה אלדד אומר כי על ועדת חוץ וביטחון לזרז את ההכנה הראשונה להצעת החוק המגדירה את איראן כמדינת אוייב.



אלדד מציין כי ניסה לפני מספר חודשים לחסום את הפירצה בחוק שנחשפה בעקבות הפרשה כשהעביר בקריאה טרומית את הצעת החוק. הוא מוסיף כי זרוז ההכנה יאפשר השלמת הליך החקיקה בשבוע העבודה הראשון של הכנסת.