תצפית מעיינות הירקון ומנוע ה"פק-פק" ההיסטורי נחנכו בתחנת ראש העין של "מקורות"
"מקורות" - חברת המים הלאומית, המועצה לשימור אתרים ורשות הטבע והגנים חנכו השבוע בתחנת ראש העין של "מקורות" את תצפית מעיינות הירקון ומנוע ה"פּק-פּק" ההיסטורי המשוקם.
מנוע ה"פַּק-פַּק", שזכה בכינוי עקב הרעש שהיה משמיע בעת פעולתו, הינו למעשה מנוע דיזל תוצרת Rustonבאנגליה, מודל 1936. בתקופת המנדט ובשנותיה הראשונות של מדינת ישראל, היו לאורך הירקון מספר מנועים שכאלה, אשר הפעילו את הבארות בבתי הפרדס הרבים. המנוע, אשר נתרם על ידי המהנדס זאב גרליץ מתל אביב, שופץ ושוקם על ידי צוות 'סדנת שועלי' שבקיבוץ עין שמר, בראשותו של רן חדוותי, מנהל אזור השרון ותחום שימור מכני במועצה לשימור אתרים. חברת "מקורות" ביצעה את עבודות הבנייה וההתקנה של המנוע על שפת טיילת מעיינות הירקון, בנקודת התצפית החדשה שנחנכה. כיום מפעיל המנוע, באמצעות רצועה ארוכה, משאבה אנכית המזרימה סילון מים לעבר המעיינות.
המנוע המשופץ מצטרף לאוסף נדיר של משאבות מים בגדלים שונים ומתקופות שונות, על מנועיהן, ששימרה חברת "מקורות" במרכז המבקרים "מעיינות הירקון", ממנו ניתן ללמוד על ההיסטוריה של השאיבה ואספקת המים מהקמת המדינה ועד ימינו.
השאיבה המשמעותית הראשונה ממעיינות הירקון החלה ב-7 בינואר 1936. ביום זה הופעלו המנועים במפעל ראש העין-ירושלים - מפעל מים מודרני ומשוכלל, שכלל ארבע תחנות שאיבה ושאב כ-4 מיליון מ"ק בשנה עבור תושבי ירושלים. המשאבות בתחנת ראש העין שעל תל אפק כבר אינן, והתחנה היחידה בה שרדו המנועים הבריטיים היא "תחנת שער הגיא", שם משמרת "מקורות" את שלושת מנועי הדיזל המקוריים.
מפעל המים הבא שהחל לשאוב כמויות מים רבות ביותר מהירקון הינו "ירקון-נגב", שנחנך על ידי "מקורות" ב-1955. התחנה, הנמצאת עד היום בעובי האדמה, בסמוך למעיינות, משמרת את מנועי הדיזל האדירים שהפעילו תחנה שלמה. בשטח המעיינות, ובעומק 12 מ' מתחת לפני הקרקע, הוקמו מגדלי ומשאבות היניקה, שסיפקו את המים למשאבות הענק של התחנה. המגדלים נשתמרו באופן מושלם משנות ה-50' ועד ימינו.
בראשית שנות ה-80', החליפה חברת "מקורות" את מנועי הדיזל ההיסטוריים במנועי חשמל מודרניים, המספקים מים לגוש דן. בקרוב, תפעיל "מקורות" תחנת שאיבה חדשה שתחליף את מנועי החשמל, וכך, ניתן יהיה לראות באתר אחד רצף של שיטות ואמצעי שאיבה, החל מהמאה שעברה עד ימינו.
צילום: דני גולן, המועצה לשימור אתרים
"מקורות" - חברת המים הלאומית, המועצה לשימור אתרים ורשות הטבע והגנים חנכו השבוע בתחנת ראש העין של "מקורות" את תצפית מעיינות הירקון ומנוע ה"פּק-פּק" ההיסטורי המשוקם.
מנוע ה"פַּק-פַּק", שזכה בכינוי עקב הרעש שהיה משמיע בעת פעולתו, הינו למעשה מנוע דיזל תוצרת Rustonבאנגליה, מודל 1936. בתקופת המנדט ובשנותיה הראשונות של מדינת ישראל, היו לאורך הירקון מספר מנועים שכאלה, אשר הפעילו את הבארות בבתי הפרדס הרבים. המנוע, אשר נתרם על ידי המהנדס זאב גרליץ מתל אביב, שופץ ושוקם על ידי צוות 'סדנת שועלי' שבקיבוץ עין שמר, בראשותו של רן חדוותי, מנהל אזור השרון ותחום שימור מכני במועצה לשימור אתרים. חברת "מקורות" ביצעה את עבודות הבנייה וההתקנה של המנוע על שפת טיילת מעיינות הירקון, בנקודת התצפית החדשה שנחנכה. כיום מפעיל המנוע, באמצעות רצועה ארוכה, משאבה אנכית המזרימה סילון מים לעבר המעיינות.
המנוע המשופץ מצטרף לאוסף נדיר של משאבות מים בגדלים שונים ומתקופות שונות, על מנועיהן, ששימרה חברת "מקורות" במרכז המבקרים "מעיינות הירקון", ממנו ניתן ללמוד על ההיסטוריה של השאיבה ואספקת המים מהקמת המדינה ועד ימינו.
השאיבה המשמעותית הראשונה ממעיינות הירקון החלה ב-7 בינואר 1936. ביום זה הופעלו המנועים במפעל ראש העין-ירושלים - מפעל מים מודרני ומשוכלל, שכלל ארבע תחנות שאיבה ושאב כ-4 מיליון מ"ק בשנה עבור תושבי ירושלים. המשאבות בתחנת ראש העין שעל תל אפק כבר אינן, והתחנה היחידה בה שרדו המנועים הבריטיים היא "תחנת שער הגיא", שם משמרת "מקורות" את שלושת מנועי הדיזל המקוריים.
מפעל המים הבא שהחל לשאוב כמויות מים רבות ביותר מהירקון הינו "ירקון-נגב", שנחנך על ידי "מקורות" ב-1955. התחנה, הנמצאת עד היום בעובי האדמה, בסמוך למעיינות, משמרת את מנועי הדיזל האדירים שהפעילו תחנה שלמה. בשטח המעיינות, ובעומק 12 מ' מתחת לפני הקרקע, הוקמו מגדלי ומשאבות היניקה, שסיפקו את המים למשאבות הענק של התחנה. המגדלים נשתמרו באופן מושלם משנות ה-50' ועד ימינו.
בראשית שנות ה-80', החליפה חברת "מקורות" את מנועי הדיזל ההיסטוריים במנועי חשמל מודרניים, המספקים מים לגוש דן. בקרוב, תפעיל "מקורות" תחנת שאיבה חדשה שתחליף את מנועי החשמל, וכך, ניתן יהיה לראות באתר אחד רצף של שיטות ואמצעי שאיבה, החל מהמאה שעברה עד ימינו.
צילום: דני גולן, המועצה לשימור אתרים