עם ישראל ומדינת ישראל מתייחדים הערב עם זיכרון החיילים הגיבורים הקדושים שמסרו נפשם על תקומת ישראל. וכן עם זיכרון נפגעי פעולות האיבה, אשר נרצחו בשל היותם יהודים.

בשעה שמונה בערב נשמעה ברחבי הארץ צפירת זיכרון בת דקה. לאחר הצפירה החלו עצרות הזיכרון ל22,305 חללים שנפלו במערכות ישראל משנת 1860, שנת היציאה מחומות ירושלים, ועד היום. מיום הזיכרון האחרון ועד לשבוע האחרון נוספו למניין הנופלים 233 חללים, 119 מהם, נפלו בקרבות במלחמת לבנון השנייה.

העצרת המרכזית נערכת ברחבת הכותל המערבי בירושלים. בטקס משתתפים יו"ר הכנסת וממלאת מקום נשיא המדינה, דליה איציק, הרמטכ"ל, רב אלוף גבי אשכנזי ומשפחות שכולות.

"בחרדת קודש ניצבת אני לפניכם אל מול אבני הכותל בשם המדינה ביום המיוחד הזה זוכרת ומזכירה את גודל הקורבן. ביום שבו כולנו מתאחדים, יהודים דרוזים ערבים בדואים צ'רקסים. זו ברית דמים של מגיני הארץ הזו". היא הוסיפה כי גם השנה נחרתו שמות חדשים על מצבות הזיכרון, "התארכו השורות, התארכו עד מאוד".



"אין לנו מצבות ניצחון, מצבותנו נושאות שמות, שמות שנפלו וחרבם בידם. כאן הבית ואין אחר. אנחנו דור של דמעה ועשייה.לא עייפנו המלחמה על קיום מדינת ישראל עודנו נמשכת והדרך לביטחון עודנה ארוכה. עלינו להיערך להתמודדות עם איומים קרובים ורחוקים", אמרה איציק.



יו"ר הכנסת פנתה לרמטכ"ל החדש, גבי אשכנזי ואמרה, "צה"ל היה ונשאר משענת הביטחון שלנו, הנכונות שלהם להקריב את חייכם היא לנו למשענת, אין צבא טוב מצה"ל. אנחנו סומכים עליכם". "נזכור את מחויבותנו להשיב את חיילי צה"ל החטופים ולהשיג מידע על גורלם של הנעדרים", הדגישה.

היום בשעה 11:00 תישמע צפירה נוספת, באורך שתי דקות, ולאחר מכן ייערכו עצרות וטקסי זיכרון ב- 43 בתי עלמין צבאיים ברחבי הארץ, כמו גם ליד האנדרטה לחללים הבדואים בצומת המוביל.

טקס לציון חללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות איבה נערך אמש גם במרכז הקונגרסים שבבנייני האומה. בערב, שמתקיים במעמד ראש העיר ירושלים אורי לופוליאנסקי, משתתפים הרמטכ"ל לשעבר, משה (בוגי) יעלון, רבה של מגדל העמק וחתן פרס ישראל, הרב דוד גרוסמן, הרב הראשי לשעבר, הרב ישראל מאיר לאו, נציגי משפחות שכולות, יהורם גאון וזמרים מקרב הציבור הדתי והחרדי. מאחורי היוזמה עומד דב קלמנוביץ, הפצוע הראשון של האינתיפאדה הראשונה, מייסד ויושב ראש ארגון נפגעי פעולות איבה.

עמנואל מורנו הי"ד - גבורה יהודית