לאחר שנמסרו עותקי דו"ח וינוגרד לראש הממשלה ולשר הביטחון, כינסו אתמול חברי הועדה מסיבת עיתונאים בה פרסו את עיקרי הדו"ח הבלתי חסויים. לעיון בדו"ח לחץ כאן.
השופט וינוגרד פתח במהלכים שהביאו להקמת הועדה בתום המלחמה. השופט וינוגרד ציין שהפרטים אותם הוא חולק עם הציבור הם חלקיו הגלויים של הדו"ח, בה בשעה שראש הממשלה קיבל את ההעתק הסודי ביותר של הדו"ח. וינוגרד הביע תקווה שכגודל הליקויים כן יהיה גודל התיקון בה ינקטו ראשי הממשל בישראל.
לדבריו לא הטלת ענישה על האחראים הייתה מטרת הועדה אלא הפקת הלקחים מתוך לימוד אירועי העבר. לטעמו זהו עיקר מטרתו של דו"ח ציבורי בחברה דמוקרטית הבוחנת את הישגיה וכישלונותיה למען ההתמודדויות בעתיד.
השופט אמר כי חברי הועדה בראשותו קיוו, שיעלה בידיהם להפיק לקחים ולהציג תמונה שלמה לציבור, אולם עלה בידיהם להפיק לפי שעה רק תמונה חלקית על מנת שהאחראים יוכלו כבר כעת להחליט על צעדי התיקון. עם זאת קיווה שהדו"ח החלקי "לא יסיט את תשומת הלב מהתמונה הכוללת והמדאיגה של המצב".
השופט מבהיר שלפי שעה כולל הדו"ח החלקי המלצות אישיות ולא מסקנות אישיות, אם כי מתן מסקנות אישיות תיבחן בעת מתן הדו"ח המלא. עוד אמר שבמכתבי הזימון למתן עדות קיבל כל מי שעלול להיפגע מהדו"ח הבהרה באשר לנקודות בהן הוא עלול להיפגע ממסקנות הבדיקה.
השופט וינוגרד קובע כי החלטות הממשלה לפתוח בלחימה היו החלטות שזכו לתמיכה נרחבת בציבור, אולם למרות זאת הן לקו ב"כשלים חמורים ביותר המוטלים על רה"מ, שר הביטחון והרמטכ"ל הקודם".
על החלטת התגובה ללא תכנית מפורטת ומאושרת, שביסודה עיון מדוקדק במאפייני הזירה הלבנונית: ההחלטה הייתה מוגבלת . ניתן היה לשער שהתגובה תגרור ירי על העורף. זאת ללא היערכות לתגובה או לפעולה קרקעית נדרשת. הדרג המדיני לא קיבל מידע זה.
כמו כן "לא נשקל שילוב צעדים מדיניים במקביל לצעדים הצבאיים. בכך הייתה חולשה בחשיבה האסטראטגית".
לדברי השופט וינוגרד שרי הממשלה הצביעו בעד החלטה של מערכה כשהם אינם מבינים את השלכות החלטתם. "הצבא לא הפגין יצירתיות", מאשימה הועדה וקובעת, כי לא דרשו מפקדי הצבא כוחות ואימון למקרים שעשויים להתפתח. כמו כן הוצגו יעדים שאפתניים ללא יכולת להשגתם.
כשהוא מפרט את רשימת האשמים בכשלי המלחמה נדמה אין כמעט מי שיוצא נקי מתחת ידה של הועדה, ראש הממשלה, השרים, הצבא, הקצונה הבכירה ואחרים.
לדברי השופט וינוגרד לו כל אחד משלושת האשמים המרכזיים, ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל הקודם, היה פועל אחרת, היו תוצאות המערכה אחרות.
על ראש הממשלה אומר וינוגרד: הוא האחראי להחלטות הממשלה ופעולות הצבא. אחריותו לכשלים וליציאה למלחמה נובעת מהתנהלותו ואחריותו. הוא גיבש את עמדתו מבלי לחשוב מחשבה שנייה, מבלי שתידרש עמדה נוספת ומבלי שבחן את החלופות הנדרשות. הוא לא נועץ עם אחרים למרות חוסר ניסיונו בעניינים ביטחוניים ומדיניים.
עוד אומר השופט על ראש הממשלה "הוא אחראי לכך שמטרות המלחמה לא נקבעו בבהירות ובזהירות ולא נבחן היחס בין יעדים ליכולות. ראש הממשלה לא עדכן את תכניתו גם שהתברר שהנחות היסוד שלו אינן מתממשות. זהו כשל חמור הנוגע לשיקול דעת, לאחריות ולזהירות".
על שר הביטחון אומר השופט: "לא היו לו ידע וניסיון בעניינים מדיניים ביטחוניים וממשלתיים. לא הייתה לו היכרות טובה עם הנושאים השונים ולמרות זאת קיבל את החלטתו מבלי שנועץ בגורמים מתבקשים. הוא לא נתן משקל לדעות הפוכות. לא פעל מתוך ראיה אסטרטגית . לא בחן את היערכות הצבא ויכולתו. חוסר הבנתו ויכולתו החלישו את שיקול דעתה של הממשלה", מאשימה הועדה.
על הרמטכ"ל הקודם, רב אלוף דן חלוץ כותבים חברי הועדה: מעורבותו הייתה דומיננטית. הוא לא היה ערוך לאירוע הצפוי כאשר אירעה החטיפה. הוא לא הציג מידע, הערכות ותכניות שהיו בידי הצבא ואם היו נחשפות היו מאפשרות היערכות לחטיפה ולתגובות לה. "אחריותו גוברת בגלל שידע שלראש הממשלה ולשר הביטחון אין את הידע המתבקש. הוא יצר בעיניהם את הרושם שיש באפשרותו לתת מענה למציאות המורכבת. הוא לא הציג את הדעות השונות ואת המחלוקות בתוככי הצבא. בכל אלה כשל הרמטכ"ל הקודם כמפקד הצבא וגילה חסר במקצועיות ובאחריות".
לשלושת האשמים המרכזיים הללו מוסיף השופט וינוגרד אשמים נוספים, ובהם התפיסה הביטחונית מדינית של מדינת ישראל בשנים האחרונות.
"לאחריות הוו שותפים רבים נוספים. המורכבות בלבנון אינה רק בידי ישראל. יכולת החיזבאללה להתעצם על הגבול גברו מאז החלטת הנסיגה החד צדדיים של ישראל. חוסר המוכנות הצבאית היו בידי הדרג הצבאי לפני שהם נכנסו לתפקידיהם. ברמה הביטחונית אסטרטגית חוסר המוכנות נבע מתפיסת ביטחון שלא עודכנה ועל ממשלות ישראל היה לעדכן את התפיסה. תפיסה זו התמקדה בתגובה צבאית ולא בנקודות כמו היערכות העורף".
לדברי וינוגרד "תרומה לכשלים הייתה גם לממשלות העבר שלא עמדו על שיפור דרגי המטה השונים".
עוד אמר "הממשלה לא דרשה תשובות ולא העלתה ספקות. קציני מטכ"ל בכירים שהכירו את התובנות והתכניות של הצבא והחוסרים במוכנות ובהיערכות לא התריעו".
הועדה ממליצה לשפר את איכות הדיונים בממשלה באמצעות חיזוק המטה והעמקתו."שיפור בסיס הידע בנושאי ליבה לשרי הממשלה. שילוב מלא של משרד החוץ בהחלטות ביטחוניות בעלות השלכות מדיניות. שיפור תפקוד המועצה לביטחון לאומי והקמת מרכז לטיפול במשברים במשרד ראש הממשלה".
סוגיה נוספת אותה רואה הועדה כמרכזית וכדורשת טיפול משמעותי בציבוריות הישראלית היא שאלת התפיסה הביטחונית. לדברי הועדה התפיסה הייתה שהלחימה תסתכם בלחימה בעצימות נמוכה ולכן לא צריך להיערך למלחמה כוללת. אנו סבורים שמעבר לצורך לבחון את ליקויי ההחלטות, אלה השאלות המרכזיות שהמלחמה העלתה על פני השטח. לדבריו מדובר בבעיות יסוד שחובה על הציבוריות בישראל לבחון ולשקול כעת בידי מנהיגיה הרוחניים והמדיניים של המדינה.
הסיקור המלא:
ראש הממשלה הודיע לשרי מפלגתו כי אין בכוונתו להתפטר בעקבות מסקנות דו"ח הביניים של ועדת וינוגרד. אוסף התגובות לדו"ח שפורסם.
דן חלוץ אומר כי דו"ח הביניים של הועדה בראשות השופט בדימוס אליהו וינוגרד הוא אבן חשובה בבדיקת מלחמת לבנון והתקופה הארוכה שקדמה לה.
האב השכול, משה מוסקל, אמר כי ועדת וינוגרד לא חידשה למשפחות השכולות, הן ידעו קודם לכן מי האשמים. "המחאה הציבורית תימשך עד שהם ילכו הבייתה", אמר.
שרת החוץ, ציפי לבני, אומרת הערב בישיבת 'פורום שרינו' כי על פניו נראה שדרוש תיקון מהותי. כנראה שנצטרך לייצר נורמות חדשות בקבלת ההחלטות.
ח"כ שנלר האשים את מתקיפי אולמרט עוד בטרם פורסם דו"ח וינוגרד בכך שדבריהם נובעים ממניעים פוליטיים בלבד. "יש לקרוא ואח"כ להגיב".
אנשי רה"מ טוענים כי גם אם יפנה דו"ח וינוגרד האשמות כלפי אולמרט, הוא לא יתפטר. בליכוד נערכים להפגנה בה "נוציא כרטיס אדום לממשלה".
עו"ד פוקס שיגר מכתב למ"מ רה"מ ציפי לבני בו הוא מבהיר לה שעל פי חוק יסוד הממשלה היא לא תוכל למלא את מקומו של רה"מ אם יתפטר.
נשיא איגוד לשכות המסחר מבקש להרגיע את הכלכלנים לקראת פרסום דו"ח וינוגרד וקובע: לפרסום לא צפויה השפעה ארוכת טווח על המגזר העסקי.
בהכנת הכתבה והסיקור סייע: שמעון כהן