הועדה הבין-דתית נפגשה השבוע בכנסת לדון בעניין שימור מסגדים ברחבי הארץ ולדון בתופעה של מסגדים וכנסיות שננטשו ברחבי המדינה. על פי "חוק המקומות הקדושים 1967", המדינה אמורה לדאוג למקומות הקדושים לכל הדתות והחוק מסמיך את שר הדתות על ביצוע החוק.



בשנת 1981 תוקנו תקנות שקבעו רשימה של 15 "מקומות קדושים" עליהם חל החוק, ולפיכך גם מובטח תקציב לשמירה על אחזקתם המכובדת של מקומות אלו. אלא שרשימה זו כוללת מקומות הקדושים ליהדות בלבד. בישיבה בכנסת ביקשו לבחון האם ניתן לשלב בחוק חובת שיפוץ ושחזור מסגדים נטושים ברחבי הארץ.



הישיבה התקיימה ביוזמת "השדולה למען דו קיום יהודי – ערבי" (בראשות ח"כ מיכאל מלכיאור וח"כ ד"ר חנא סוייד) ו"הפורום להסכמה אזרחית". בישיבה בכנסת השתתפו הרב שאר-ישוב הכהן, הרב הראשי של חיפה, הרב ד"ר רצון ערוסי, הרב הראשי של קריית אונו, הרב ציון כהן, רב מועצה אזורית שער הנגב, ומהצד המוסלמי ח"כ השייח אברהים צרצור, מר פאריד חאג' יחיא ועו"ד אחמד בלחה, יועץ ראש העיר תל-אביב לענייני האזרחים הערבים ולשעבר מנהל בתי הדין השרעיים.



ח"כ סוויד טען בישיבה כי אין מניעה מבחינה דתית יהודית לשפץ ולשקם מקומות קדושים לאיסלאם.



לעומתו טען ח"כ חיים אמסלם (ש"ס) כי ההיפך הוא הנכון. הוא פנה לנוכחים ושאל מדוע לא נשמע קולם של החברים המוסלמים הנוכחים ביחס לקבר יוסף ושאר בתי הכנסת שחוללו בשטחי הרשות הפלסטינית? הוא ביקש כי תצא קריאה מהחברים המוסלמים הנוכחים, קריאה לכבוד וסובלנות ופיוס בכלל וביחס למקומות הקדושים בפרט.



ח"כ אמסלם הוסיף כי צריך לוודא בכלל כי המסגדים ומקומות התפילה משמשים אך ורק ללימודי דת ותפילה ולא מוקדשים להסתה נגד היהודים והיהדות. לדבריו, ניתן להסכים על אחזקה, שמירה, ואפילו שימור של מקומות קדושים. אך כלל לא על פתיחת המסגדים הנטושים הנמצאים בלב ריכוזים יהודיים. אם בכל מקום אשר התפללו בו בעבר לפני קום המדינה להביא אוטובוסים של מתפללים שיתחילו להגיע לשם ולהתסיס, נגיע לתבערה גדולה. וכך תוחמץ גם האפשרות של הכללת חובת שימור ואחזקה של מקומות תפילה קיימים.



הצעתו של הרב חיים אמסלם נתקבלה והוחלט שהועדה תצא בקריאה משותפת למען קדושת המקומות.