הרב אברהם שפירא זצ"ל
הרב אברהם שפירא זצ"לפלאש 90

בעוד העולם הדתי והחרדי מבכה את פטירתו במהלך חג הסוכות של הרב הראשי לישראל לשעבר וראש ישיבת 'מרכז הרב' הרב אברהם שפירא זצ"ל, העדיף אתר אינטרנט אחד לדווח לקוראיו על פטירת הרב תוך ביטויי גנאי וגידופים כלפי הרב ופועלו הרוחני והחינוכי. למרות החשיבות שיתכן ויהיה מי שיראה בציון הדברים שנכתבו באתר, החלטנו לפסוח על ציון ההתבטאויות מפאת כבוד הרב וזכרו.

עמוד האינטרנט בו נכתבו הדברים הבוטים כלפי הרב שפירא הועבר בתפוצה המונית בין תלמידיו, שומעי לקחו ומוקיריו של הרב תוך הבעת זעזוע הולך וגובר. כעבור ימים אחדים פרסם האתר "מאמר דעות" שכל כולו גידופים ונאצות כלפי הרב. על המאמר חתום אדם המכונה בשם "הרב הלל אלנקווה" מארצות הברית. באופן תמוה "מאמר" השטנה של אלנקווה עלה לאתר בשבת לפנות בוקר (בשעה 5:19) עובדה המטילה בספק את רצינות הגדרתו כ"רב".

לאחר פניות של תלמידי הרב שחשו פגיעה קשה בהם בשל דברי הנאצה כלפי מורם הרוחני ורבם, פנה עורך הדין יוסי פוקס במכתב לעורך האתר, רמי יצהר, ובו הוא דורש ממנו להתנצל בפומבי על הדברים בעמוד הראשי של האתר בתוך שבעה ימים.

במכתבו מגדיר פוקס את הדברים כ"השפה הגסה שבה הנך משתמש באתרך חורגת לחלוטין מגבולות חופש הביטוי ויש בה משום פגיעה של ממש בכבוד האדם, שהינו זכות חוקתית אשר עוגנה בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו".

אנו מביאים כאן במלואו את מכתבו של פוקס שלפי שעה לא זכה לתגובתו של יצהר.

יצוין כי מדובר באתר שנדמה כי התמחה בפרובוקציות שמאליות קיצוניות ביותר. באתר מוגדר יונתן פולארד כבוגד הראוי להינמק בכלאו, על החייל בני אברהם הי"ד שנחטף ונרצח בידי מחבלי החיזבאללה נרמז כי נחטף כשהגיע לביצוע עסקת סמים וכיו"ב. זאת לבד ממתקפות בוטות, קיצוניות וחריפות כלפי ציבור מתיישבי יש"ע. יצוין כי בפרשת החייל בני אברהם נתבע יצהר כעורך האתר על ידי  אביו של בני וחוייב על ידי בית המשפט לפצות את המשפחה הפגועה בסכום עתק של שלושה מיליון שקלים. אברהם אומר לכתבנו עוזי ברוך, כי לאחר פסיקת בית המשפט ביקש יצהר לערער על חומרת העונש אולם בכוונתו להיאבק נגד דבריו המכפישים של יצהר "עד נשימתי האחרונה".

להלן נוסח מכתבו של עו"ד פוקס:

בשם מרשיי, מכירי ומוקירי כב' הרה"ג אברהם אלקנה הכהן שפירא זצ"ל, הנני פונה אליך וכדלקמן:

1. במהלך חג הסוכות הועברה לעיוני כתבה ו/או ידיעה מזעזעת שפרסמת באתרך "עניין מרכזי" בגנותו של הרב הראשי לשעבר הרב אברהם שפירא זצ"ל שהלך לעולמו ואשר נתת לה את הכותרת "התפגר הרב של הימין הקיצוני".

העתק הידיעה מצ"ב כנספח א' לפניה זו

2. בפתח הדברים יצוין כי השפה הגסה שבה הנך משתמש באתרך חורגת לחלוטין מגבולות חופש הביטוי ויש בה משום פגיעה של ממש בכבוד האדם, שהינו זכות חוקתית אשר עוגנה בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו.

3. זאת ועוד, הרב שפירא ז"ל כיהן כרב הראשי לישראל וככזה נשמר מעמדו הציבורי מבחינת החוק והפסיקה, גם לאחר שסיים את תפקידו ואף לאחר פטירתו בדיוק כמו זה של הראשון לציון, אשר כיהן כרב ראשי ספרדי.

4. להווי ידוע לך, כי הכותרת שלך באתר שהייתה גסת רוח וחמורה מאין כמותה, אשר לא היית מעז לכתוב כמותה אף אילו נפטר, להבדיל, שיח' מהחמאס, פגעה פגיעה חמורה בציבור שלם, חרדי ודתי לאומי כאחד, אשר מצוי באבל כבד לאחר פטירתו של הרב שפירא שהיה מגדולי ישראל.

5. בכל הכבוד הראוי, הגם שלאור גסות הרוח שלך, לא מגיעה לך טיפת כבוד, אסור לך להעלות ידיעה באתר אינטרנט חדשותי ישראלי הכוללת דברי בלע ועלבון כאלה ביחס למי שהיה הרב הראשי לישראל.

6. מלבד היותו רב ראשי, הקים וחינך הרב שפירא דורות של בחורים אשר שילבו ספרא וסייפא, למדו תורה ושירתו בצה"ל והרואים כולם במדינת ישראל את ראשית צמיחת גאולתו של עם ישראל.

7. הרב שפירא נתן פסק הלכה כללי ולפיו כל החלטה של ממשלת ישראל או צה"ל הנוגדת הלכה מפורשת בתורה, אסור לבצע אותה כפי שאדם שומר מצוות לא היה מעלה בדעתו לחלל שבת באם הורו לו לעשות כן, שלא במצב של פיקוח נפש.

8. הרב שפירא סבר כי עקירת יהודים מארץ ישראל הינה עבירה בדיוק כמו אכילת חזיר או חילול שבת ולכן פסק כפי שפסק בעניין סירוב הפקודה. יש רבנים אשר סברו אחרת וברי כי זכותך כמי שמתיימר להיות עורך של אתר חדשות, להחזיק בעמדה אחרת.

9. דא עקא, המרחק בין ביקורת תקשורתית על עמדתו זו של הרב שפירא זצ"ל לבין דברי הבלע שכתבת עליו ביום פטירתו , בלתי ניתן לגישור.

10. במאמר מוסגר יצוין כי אנשי שמאל רבים קראו לסרב פקודה באם תינתן הוראה לצבא לגרש ערבים וידועה קריאתם של אנשי ציבור ורוח שקראו לחיילים לשכב תחת רגלי המשאיות ולמנוע בגופם את הגירוש. האם גם אותם היית מכנה באתרך בכינויים נוראיים כאלו בחייהם או לאחר פטירתם? או שמא שבעיניך גירוש יהודים זהו מעשה ציוני אך גירוש ערבים זה פשע?

11. למעלה מן הצורך יוער, כי ה"מאמר" שהעלית באתרך יומיים מאוחר יותר, אותו כתב אדם שהזדהה כ"הרב הלל אלנקווה" מארצות הברית, הכולל דברי בלע ועלבון חמורים עוד יותר כלפי הרב שפירא ז"ל, הועלה לאתרך בבוקרו של יום שבת קודש, מה שמלמד הרבה על אותו "רב" שכתב את המאמר.

העתק ה"מאמר" מצ"ב כנספח ב' לפניה זו.

12. לאור כל האמור לעיל, הנך מתבקש לפרסם בתוך 7 ימים ממועד מכתבי זה, ידיעת התנצלות בעמוד הראשי של אתר הבית שלך על הפגיעה בכבודו של הרב הראשי לשעבר הרב אברהם שפירא זצ"ל ועל הפגיעה ברבבות תלמידיו ומוקירי זכרו.

13. מרשיי שהינם בין היתר רבנים, תלמידים וחיילים בוגרי ישיבת מרכז הרב, שומרים על זכותם לתבוע אותך באופן אישי על הפגיעה בכבודו של הרב הראשי לשעבר, שהוא פגיעה אישית בם ובכבוד התורה.

14. מכתב נוסף לא ישלח.

בכבוד רב,
יוסי פוקס , עו''ד