נכבדים דרוזים
נכבדים דרוזיםפלאש 90

חבר הכנסת לשעבר אמנון לין, מומחה לערביי ישראל, התייחס ביומן הצהרים של ערוץ 7 למהלכים שקדמו ולאלה שליוו את המהומות בפקיעין. לטעמו גם המשטרה וגם הנהגת הדרוזים כשלו בטיפול ובמניעת האירועים.

לדבריו "המנהיגים הדרוזים איבדו את הקשר עם הצעירים שמושפעים בכלי התקשורת ובאינטרנט מגורמים קיצוניים מערביי הארץ ומהעולם. כשהמסרים של המנהיגים שם מבולבלים ולא ברורים יוצאים הצעירים למאבק נגד ישראל בעקבות ההסתה הזו".

לדבריו של לין בראשית האירוע בפקיעין הגיעו למקום מספר צעירים שהסיתו את האווירה ועוררו את התבערה. עם זאת את שבט ביקורתו לא חוסך לין גם מהמשטרה. לדבריו "גם למשטרה היה חלק בעניין. ידוע שיש בציבור הישראלי היסטריה בנושא האנטנות הסלולאריות. אז למה כשמורידים משלושה בתים של דרוזים חייב ישראלי אחד להשאיר את האנטנה שאצלו? אז הם באים ומורידים והוא מחזיר והם שוב מורידים ואז הוא קורא למשטרה. הייתי מצפה מהמשטרה שתדע לנהל מו"מ עם בעלי השפעה. זה לא נעשה".

עם זאת מדגיש חבר הכנסת לשעבר לין ואומר כי אם אכן הייתה מתקפה של ירי, אבנים ואף חטיפה כלפי השוטרים הרי שעליהם היה להגיב במלוא החומרה כדי לחדול את האיום על חייהם.

לין מוסיף ומזכיר כי בספרו 'המערכה המכרעת' האשים את השר לביטחון פנים לשעבר שלמה בן עמי על הקמת ועדת אור והגדרת תפקידה להציב את המשטרה כנחקרת ולא את הערבים הפורעים. לדבריו המציאות בה נחקרה רק השאלה כיצד זה נהרגו 13 אזרחים ולא כיצד החלו המהומות העבירה לערביי הגליל ושאר חבלי הארץ כי ניתן לעמוד מול השלטון הישראלי.

לשאלת המראיין, יגאל שוק, התייחס לין גם להחלטת בג"ץ להורות לישוב רקפת לאפשר כניסת משפחה ערבית לתוכו. הוא מזכיר את תקדימי קציר וסוללים שם התקבלה החלטה דומה. לדבריו "אם הכנסת לא תחוקק חוק שלא ניתן לכפות על ישוב יהודי לצרף אליו גם ערבים שמזדהים עם המטרות הפוליטיות של מדינות ערב זה יגרום למצב חמור מאוד ביחסי היהודים והערבים במדינת ישראל".

לין אינו מוכן לקבל שיקולים משפטיים בסוגיה זו וקבע כי יש לחוקק את החוק "מתוך הנחת בסיס שאנחנו במצב מלחמה שנכפתה עלינו על ידי העולם הערבי שמונחה על פי הפילוסופיה של השאיפה לחיסול מדינת ישראל".


יומן ערוץ 7, 'לפי שעה', משודר מדי יום בין השעה 13:00 ל-14:00