ועדת אדיר זיק לחקר רצח רבין ונסיבותיו החלה במסע הרצאות בו היא חושפת את הנתונים שנאספו בידיה בשנות חקירה ארוכות מאז רצח ראש הממשלה.



את ההרצאה הראשונה בסדרת ההרצאות קיימה הוועדה, בה חברים שמונה אישים מתחומי האקדמיה השונים, בסוף השבוע האחרון בחיפה. בעוד כשבוע ירצו החברים בבאר שבע, במסגרת 'מסדר ז'בוטינסקי, לאחר מכן בתל אביב ובהמשך בשאר ערי הארץ. זאת כאשר המטרה ששמו לעצמם חברי הועדה היא לפרוס בפני הציבור ברחבי הארץ את השאלות, התהיות ואף הקביעות העולות מהפרשה. נתונים שלדבריהם מקעקעים לחלוטין את מסקנותיה הרשמיות של ועדת שמגר לחקר רצח רבין.



הועדה הוקמה בימים שלאחר הרצח על ידי אדיר זיק ז"ל, וקיימה מספר לא מבוטל של מפגשים, בעיקר לקראת ימי השנה לרצח רבין. לאחר פטירתו של אדיר ז"ל השתנה הרכבה של הוועדה מסיבות שונות. כעת חברים בוועדה שמונה: פרופ' ברוך גרנובסקי, מתמטיקאי בכיר בטכניון, פרופ' הלל וייס, סא"ל דוד חן, סגן מנהל מחלקה כירורגית באסף הרופא, ד"ר רחל טסה, העיתונאי נתן גפן, גב' קטי כהן, גב' רותי איצקוביץ'. בראש הוועדה עומד פרופ' אריה זריצקי, פרופ' למדעי החיים באוניברסיטת בן גוריון.



פרופ' זריצקי מספר על ההרצאה הראשונה בסדרת הרצאותיה של הועדה, הרצאה שהתקיימה בחיפה ביום חמישי האחרון. לדבריו אנשי הועדה נערכו להרצאה בת ארבעים או חמישים דקות, אך זו התארכה לשעה ורבע נוספות והופסקה רק לאחר שהגיעה העת לנעול את המקום. "אנשים שאלו שאלות ודרשו עוד ועוד מידע", הוא מספר.



לדבריו המניע המרכזי להתגברות פעילותה של הועדה היה סרטו של הבימאי נפתלי גליקסברג ששודר בערוץ השני של הטלוויזיה ועסק בשאלת האפשרות לכדור שלישי שנורה בראש הממשלה רבין, כדור שלא דווח אודותיו בגרסה הרשמית של ועדת שמגר.



"קיוו שפרופ' היס ימרח את הנתונים, אבל הוא חשף תמונת צילום רנטגן של החזה של רבין, צילום שבוצע בשעה שתיים בלילה לאחר הרצח". זריצקי קובע כי חשיפת צילום זה הייתה הדרמטית ביותר והינה "טעות חייהם", כהגדרתו. זאת כיוון שבצילום זה נראה בבירור כתם שמומחי רפואה ברחבי העלום קבעו על לכל ספק שמדובר בכדור שפגע בעמוד השדרה. "רופא שמסייע לוועדה פנה לרופאים מומחים בעולם עם התמונה הזו. מדובר במומחים מארצות הברית, גרמניה, יפן, יוון ומדינות נוספות, וכולם משוכנעים שמדובר בצילום של כדור בעמוד השדרה. השאלה היחידה שנותרה היא האם הכדור תקוע בעמוד השדרה עצמו או לפניו או אחריו. כדי לתת מענה לשאלה הזו אנחנו צריכים תמונת צד שתקבע אם הכדור עבר את עמוד השדרה או לא. הבעיה היא שאת הצילומים האלה מסתירים מאיתנו".



זריצקי מזכיר עתירה לבג"ץ אותה הגיש העיתונאי נתן גפן בסיוע אותו רופא, המבקש לשמור על עילום שמו, ובה דרישה מבית המשפט להורות על חשיפת צילומים רלוונטיים מניתוח גופתו של רבין. בית המשפט הפנה את העותרים למשרד הבריאות, ושם המענה היה שהצילומים מוצנעים בשל חשש לפגיעה בצנעת הפרט. את תשובת המשרד מגדיר פרופ' זריצקי כמגוחכת לנוכח תקדימי עבר ולנוכח חשיבות הנתונים הנוגעים לרצח ראש ממשלה בישראל.



בעקבות סרטו של גליקסברג התחדשה פעילותה של "ועדת אדיר זיק", ובמשנה מרץ. פרופ' זריצקי מזכיר דוגמאות בודדות ממכלול התהיות והסתירות הרבות שנערמו על שולחנה של הועדה. "יש סתירות רבות בין הדו"חות הפתולוגיים. יש הבדל בין הקליע שהוצא מגופו של רבין לבין החומר שנמצא על המקטורן. יש סתירה בין הטענות שרבין הגיע ברכב השרד לבית החולים לבין עדויות אחרות שלפיהן הוא הגיע באמבולנס. ישנם נתונים רבים נוספים שידועים לנו כבר שנים ולא התפרסמו בציבור, כמו העובדה שדמתי היה נהגו של פרס ולא של רבין. שרעבי היה נהגו של רבין. רבין לא רצה להגיע לעצרת והשאיר את המפתחות בידיו של שרעבי. פרס שלח את דמתי לקחת את רבין. באחת העדויות הוא סיפר שהגיע לבית החולים ברכב שלו, הוריד את רובין ושוטר נוסף שאסף בדרך (שגם זו עדות מוזרה מאוד. מאיפה בא השוטר לכאן?), על אלונקה ורצו למיון. אם כך, אז איך זה שהרופאים מספרים שבמשך 12 דקות לא זיהו בכלל שמדובר בראש הממשלה?".



זריצקי מזכיר את שאלת הדקות האבודות בנסיעתו של דמתי בין הכיכר לבית החולים, נסיעה שכזכור ארכה 22 דקות. הוא מזכיר עדויות רבות ולפיהן לרכב נכנס רבין ללא פגיעה. "ריסוק עמוד השדרה וקטיעת חוט השדרה לא היה מאפשר לו להסתובב. הוא היה אמור ליפול אלך הקרקע מיידית. לעומת זאת יורם רובין המאבטח העיד עדות מוזרה שלא האמין לראות איך אדם בגילו קופץ ודוחף אותו לתוך הרכב. זו עדות אבסורדית שממש לא יכולה להיות אמיתית לאחר ריסוק עמוד שדרה". באשר לרובין תוהה פרופ' זריצקי כיצד זה קודם ולאחרונה מונה לראש היחידה לאבטחת אישים. לטעמו מדובר בהוכחה וודאית לכך שמישהו במערכת מעוניין להשתיק אותו, לבל יספר את שאירע בדקות הנסיעה בין הכיכר לבית החולים. להערכתם של חברי הועדה בדקות אלה טמון המפתח לבירור נסיבות הרצח וזהותו של הרוצח. "אנחנו משוכנעים שהפגיעה הקטלנית הייתה ברכב", הוא אומר היום.



כאמור, את הנתונים חושפים אנשי הועדה בסדרת הרצאות. ההרצאה הבאה צפויה להתקיים ביום ראשון הבא בבית אריאל שבבאר שבע. הכניסה לציבור הרחב חופשית ופרופ' זריצקי מקווה שעם הפצת הנתונים יתברר בציבור שהעומד מאחורי הרצח הוא לא אחר מאשר השב"כ, ובכך יביאו הדברים למהפכה דרמטית בהוויה הציבורית בישראל בסוגיית הרצח ובסוגיית היחס לימין הישראלי.



להערכתו ההרצאות הבאות עשויות לגרור תגובות נזעמות ואף הפגנות, אולם לא נראה שהוא מתרשם מהאפשרות במיוחד. בסדרת ההרצאות הפיצו ויפיצו אנשי הועדה מצגת המסכמת את התהיות והשאלות העולות מהדיווחים הרשמיים אודות הרצח.



יצוין כי בימים אלה עומדת הועדה בסיומו של הליך משפטי מול העיתון 'ידיעות אחרונות'. זאת בעקבות כתבה שפורסמה לפני כשש שנים תחת הכותרת 'רוקדים על הדם' ועסקה בועדת החקירה האלטרנטיבית לנסיבות רצח רבין. "עשו מאיתנו כמעט מכחישי שואה בכתבה הזו", אומר זריצקי.



אנשי הועדה דרשו מהעיתון פרסום התנצלות שוות גודל לכתבה המכפישה. מנגד הסכימו אנשי העיתון לפרסום ראיון תגובה באורך חצי עמוד עם אנשי הועדה. חילוקי הדעות הגיעו לפתחו של בית המשפט והשופטת המליצה על פשרה ובה יפורסם ראיון תגובה באורך של שלושת רבעי העמוד. בימים אלה עסוקים אנשי הועדה בניסוח הטקסט המוסכם לקראת פרסומו.