רוב תקציב גדר ההפרדה לשנת 2008 יופנה לתיקוני תוואי הגדר על פי פסיקות בג"ץ, ורק חלקו הקטן ישמש לבניית גדר חדשה, כך נודע לכתבנו.

תקציב הגדר לשנת 2008 עומד על 250 מיליון שקלים, אולם להערכת גורמים במשרד הביטחון העוסקים בנושא הגדר, תיקוני התוואי על פי פסיקות הבג"ץ בשני מקומות, צופים ומודיעין עלית, יעלה כ-150 מיליון שקלים. ההערכה היא שעלות כל תיקון יהיה כ-70 מיליון שקלים לפחות.

מדובר באומדן שכן התוואי המדוייק עדיין לא נקבע. "יכול להיות שהעלות תהיה אפילו גבוהה יותר" – אומר לכתבנו גורם ביטחוני.

ב-3 בספטמבר הורו שופטי בג"ץ למדינה לפרק את תוואי גדר ההפרדה באורך של 1.7 ק"מ שהוקמה על אדמת הכפר בילעין והמקיפה חלק משכונת מתתיהו מזרח במודיעין עילית. הגדר תפסה 260 דונמים מאדמות הכפר וכלאה 1,700 דונמים נוספים בינה לבין הקו הירוק. השופטים הורו למדינה לשוב ולשקול את תוואי הגדר ולבחון אפשרות לתוואי חלופי "שאיננו מבוסס על הגנה על שלב ב' של מתתיהו מזרח ושפגיעתו בתושבי בילעין תהיה קטנה יותר, וזאת בתוך זמן סביר".

באיזור מודיעין עלית מדובר אמנם בהריסת תוואי קצר יותר מאשר בצופים, אבל עלותו עשויה להיות יקרה יותר בגלל התוואי הבעייתי של הגדר במקום זה. הגדר עוברת בתוך נחל דולב, דבר היוצר בעיות הנדסיות וטכניות קשות שעלותן גבוהה.

גם פירוק הגדר הקיימת באיזור זה יעלה הון עתק, בגלל התוואי הקודם של הגדר שאף הוא חוצה שני נחלים, נחל דולב ונחל מודיעין.

פירוק גדר קיימת מחייבת להביא את השטח למצבו הראשוני – כלומר: שבעלי השטח יוכלו לעבד אותו מחדש ולהשתמש בו לחקלאות. מסיבה זו במערכת הביטחון לא מסתפקים בפירוק הגדר והריסת כל התשתיות, כולל מרכיבי הגדר (חיישנים וכו'), אלא חורשים את השטח ואף מביאים אדמה חקלאית כדי להשיבו למצבו הראשוני.

עם זאת, אומרים במערכת הביטחון, ייתכן שבסופו של דבר יוחלט לא לבצע את תיקוני התוואי כולם בשנת התקציב הנוכחית, ולפרוס אותה על פני שנים נוספות, תוך ניצול העובדה שבג"ץ לא קבע "דד ליין" – מועד סופי לביצוע התיקון. במקרה כזה יופנו כספים נוספים לבניית גדר חדשה במקום לתיקוני תוואי הגדר. אולם במערכת הביטחון חוששים כי במקרה כזה בג"ץ יתערב שוב ויקבע מועד לסיום ביצוע ההחלטה.

בפני בג"ץ עומדות שתי עתירות נוספות לגביהן לא התקבלה החלטה. מדובר בגדר באיזור חירברת ג'בארה מצפון לסלעית, וגדר ההפרדה מצפון לצופים, מול כוכב-יאיר. גם במקומות אלו דורשים הפלשתינים שהגדר תוזז אל הקו-הירוק.

דובר משרד הביטחון מסר בתגובה: "תוכנית העבודה לסיכום המשימות במסגרת 250 מליון ₪ טרם סוכמה. ניתן יהיה להתייחס לחלוקת התקציב רק לאחר שתוצג ותאושר התכנית ע"י הגורמים המוסמכים במטכ"ל ובמשרד הביטחון".