חללי הפיגוע במרכז הרב
חללי הפיגוע במרכז הרבצילום: ש.משי - דוברות זק"א

קצת אחרי השעה שמונה וחצי בערב פתח מחבל באש בתוך מתחם ישיבת מרכז הרב ברחוב הרב צבי יהודה, בשכונת קריית משה בירושלים. במקום ישנם שמונה הרוגים ולפחות עשרה פצועים.

בתדרוך של מפקד המחוז לעיתונאים הוא סיפר: "בשעה 20:30 הגיע מחבל בודד עם קופסא בידו ובכניסה לישיבה שלף נשק ארוך והתחיל במסע הרג שבמהלכו נהרגו 8 תלמידים ו-5 תלמידים פצועים במצב קשה. תלמיד הישיבה יצחק דדון פגע במחבל ראשון ופצע אותו ולאחר מכן קצין צה"ל הרג את המחבל. שוטרי משטרת ירושלים תוגברו ע"י כוחות מרחבי הארץ ע"מ לשמור על הסדר ברחבי העיר ירושלים".

קצין צה"ל שחיסל את המחבל הערב משרת בחטיבת הצנחנים והינו תושב קריית משה שלמד בעבר בישיבת הר-ברכה. הוא שמע את הירי, רץ לארוע, זיהה את המחבל וירה לעברו 17 כדורים והרגו.

מד"א דיווח כי הוא פינה מהמקום עשרה פצועים כששלושה מהם במצב קשה לבתי החולים הדסה עין כרם ושערי צדק בבירה. מוקדים טלפונים: שערי צדק - 1255125 הדסה עין כרם - 1255122

המחבל אשר ביצע את הפיגוע הינו ערבי תושב מזרח ירושלים אשר נושא תעודת זהות כחולה.

ההרוגים הם:

יוחאי ליפשיץ, בן 18 מירושלים, יובא למנוחות בהר המנוחות בירושלים.

נריה כהן, בן 15 מירושלים, יובא למנוחות בהר הזיתים בירושלים.

יונתן יצחק אלדר בן 16 מהיישוב שילה, יובא למנוחות בבית העלמין ביישובו.

יונדב חיים הירשפלד בן 19 מכוכב השחר, יובא למנוחות בבית העלמין ביישובו.

רועי רוט, בן 18 מאלקנה, יובא למנוחות בבית העלמין ביישובו.

שגב פניאל אביחיל, בן 15 מנווה דניאל, יובא למנוחות בהר הזיתים בירושלים

אברהם דוד מוזס, בן 16 מאפרת, יובא למנוחות בבית העלמין בכפר עציון.

דורון מהרטה, בן 26 מאשדוד, יובא למנוחות בבית העלמין בעירו.

לטובת המלווים יועמדו הסעות מאזור הישיבה. ההסעות להלוויות באלקנה ובאשדוד יצאו מרחוב כנפי נשרים הסמוך למאפיית אנג'ל. ההסעות לשילה, אפרת וכוכב השחר תצאנה מחניון אגד. האוטובוסים להלוויות להר הזיתים ימתינו בבנייני האומה.

יצחק דדון שירה במחבל שביצע את פיגוע הירי בישיבת מרכז הרב מספר: "הבנתי שזה פיגוע. ראיתי שהדלת של הספריה מלאה בדם ומרוססת בכדורים. חיכיתי לראות אם המחבל יצא מהספריה. אחרי כמה זמן המחבל יצא, התחיל לרסס באויר, וכשהוא נעמד בכניסה לספרייה יריתי בו שני כדורים בראש. הוא התחיל להתנודד ולהסתובב, ואז בחור שהיה עם אמ 16 שהתחבא מאחורי הדלת, ירה בו וחיסל אותו".

ח"כ ניסים זאב מש"ס, חבר וועדת חוץ וביטחון, אומר לערוץ 7 בעקבות פיגוע הירי הערב בירושלים: "הממשלה צריכה להסיק את המסקנות ולהפסיק לאלתר את המשא ומתן עם הפלשתינים". ח"כ זאב מוסיף כי "אין אפשרות לחלק בין פלשתינים של עזה ליהודה ושומרון. זה אותם פלשתינים, זה אותם טרוריסטים. אי אפשר להרים דגל כניעה תחת אש. אנחנו היום נלחמים על הבית. צריך להבין שכשקטיושות נופלות על ערי ישראל, כשרוצחים מגיעים לתוך שכונות בירושלים, זה אומר שהם הכריזו עלינו מלחמת שמד. עם טרוריסטים כאלו אין מקום לניהול משא ומתן". ח"כ זאב טוען כי לפי דיווחים שמקבלים חברי הכנסת של ש"ס מראש הממשלה, אין שום דבר משא ומתן רציני בין ישראל לפלשתינים. "אי אפשר לנהל מו"מ כשאנחנו מנהלים קרב יום יום מול הפלשתינים", סיים.

משרד החוץ מפרסם הודעה בעקבות פיגוע הירי ואומר: "מסע הרצח של תלמידים בישיבה במהלך אירוע דתי מבטא בצורה נפשעת את היסודות הפונדמנטליסטיים הקיצוניים בשמם פועל הטרור הפלשתיני. ישראל לעולם לא תיתן לטרור להשיג את מטרותיו".

משרד החוץ מוסיף כי "פיגועים נתעבים מעין אלה צריכים לחזק את ההבנה של העולם החופשי מה היא מהות איום הטרור. אל מול טרור שכזה, נדרשת עמידה ברורה, נחרצת ובלתי מתפשרת. ישראל עומדת בחזית המאבק בטרור ותמשיך להגן על אזרחיה החשופים לאיום מדי יום. ישראל מצפה מאומות העולם לתמוך בה במלחמתה כנגד רוצחי תלמידים, נשים וילדים כשאין הם בוחלים במקום, באמצעים ובמטרות".

עובדי עיריית ירושלים פועלים בשעה זו לתת מענה מיידי בעקבות הפיגוע הערב. במוקד העירוני 106 (1255023106), או 02-5314600/1/2/3/4 ניתן לקבל דיווחים על הפצועים ופיזורם בבתי החולים. המוקד תוגבר בעובדות סוציאליות.



ראש העיר ירושלים, אורי לופוליאנסקי, אומר: "ירושלים בירת מדינת ישראל וליבה של המדינה ממשיכה להיות יעד מרכזי לפיגועים בידיעה שפגיעה בבירה היא פגיעה בכל תושבי ישראל". לופוליאנסקי הורה לאגפי העירייה להיכנס למתכונת חירום בתגבור מלא.



אגף חירום ובטחון

עם קבלת ההודעה על הפיגוע , יצאו עובדי האגף לחירום ובטחון לזירת הפיגוע ותוך דקות ספורות הגיעו הצוותים למקום. בשטח הוקם חפ"ק כינוס של כל גורמי העירייה: רווחה, שירות פסיכולוגי, חינוך, קידום נוער, ומוקדים מינהליים קהילתיים על מנת לתת מענה מיידי לכל תרחיש. כמו כן קבטי"ם של העירייה מצויים בכל בתי החולים בעיר ומעדכנים באופן שוטף על מצב ושמות הפצועים שפונו מהשטח. בנוסף הוקם בעירייה חפ"ק חירום המתאם את כל פעולות העירייה ומקיים קשר רציף עם כל גורמי הביטחון.



מטה אגף הרווחה בעירייה

מטה החירום התכנס מיידית ותוך דקות הגיע צוות הכונן לתיגבור. לזירת האירוע יצאו מיידית עובדות האגף כמתאמות השירותים החברתיים בשטח וכן עובדים סוציאליים. צוותות נוספים של עובדים סוציאליים יצאו לבתי החולים השונים לצורך ליווי משפחות. אגף הרווחה פתח מוקד חירום בעירייה על מנת לתת מענה למאות הפניות של התושבים. המוקד מאויש יל ידי עובדי האגף ועובדות סוציאליות במטרה לתת מענה לכל פנייה של התושבים.



מוקד החירום 106

המוקד העירוני 106 נערך במתכונת חירום, והמוקד תוגבר בעובדים. במוקד מצויים נציגי הרווחה, עובדים סוציאליים המיומנים בשיחות רגישות בנושאים אלו, כמו כן נהמוקד מאויש בנציגי האגף לחירום וביטחון על מנת לתת מענה למאות הפניות של האזרחים.



המוקד העירוני מצוי בקשר ישיר עם מוקדי החירום של בתי החולים על מנת להתעדכן במספר הפצועים שמותיהם ובתי החולים אליהם פונו. במוקד קיימת תוכנת נפגעים,בהם מרוכזים כל הדיווחים על נפגעים ובאמצעותה ניתנים פרטים על פצועים ופיזורם בין בתי החולים.