מחקר שוק שנערך ע"י חב' "איתוראן" קובע, שברבעון הראשון של שנת 2008, ישנה עליה של 15% בניסיונות גניבה של כלי רכב מסגמנט היוקרה לעומת הרבעון המקביל אשתקד. ניסיונות גניבה אלה מאופיינים בשיטת ה"דאבל" – פריצה לבית הלקוח וגניבת מפתחות הרכב.
בסיכום כללי של כלל דגמי הרכב, אנו רואים ירידה של 14% בניסיונות גניבת רכבים בהם מותקנת מערכת איתוראן לעומת הרבעון המקביל בשנת 2007, אשר מוסברת בפעילות שטח מוגברת של אוכפי איתוראן במוקדי הגניבה ובקו התפר, אשר הסיטה את הפוקוס של חלק מגנבי הרכב לרכבים שאינם נדרשים למערכות איתור או משנתונים ישנים יותר. בסגמנט הרכבים הפרטיים (כולל מוניות) נשמרה יציבות.
סגמנט הרכב בעל שכיחות ניסיונות הגניבה הגדולה ביותר הוא: משאית (29% מהאירועים) ואחריו - טנדר פיקאפ 4X4 (17%); פרטי [כולל מונית] (16%); מסחרי (13%); ג'יפ 4X4 (12%); רכבי יוקרה (11%); כלי צמ"ה (2%).
חברת איתוראן מתפראת בעובדה כי ברבעון זה הצליחה החברה לסכל 380 גניבות כלי רכב בשווי משוערך של 65 מיליון ₪, להציג 93% הצלחה עם קבלת התראה למוקד המבצעי ולהביא למעצר 19 חוליות גנבי רכב וזאת באמצעות פעילות יזומה של אוכפי איתוראן בשטח בשיתוף משטרת ישראל.
שנות הייצור החביבות על גנבי הרכב הן 2000-2002, המהוות 30% מכלל ניסיונות הגניבה לרכבים הממוגנים באיתוראן (ממוצע של כל דגמי הרכב). רכבים חדשים (שנות ייצור 2006-2008) מהווים 21% מסך אירועי האמת.
ברבעון זה אנו רואים ירידת נפח פעילות גנבי הרכב באזור השפלה (ירידה דרמטית של 44% לעומת התקופה המקבילה אשתקד). הסיבה המרכזית לכך היא התמקדות בדגמי רכב פופולאריים אשר אינם נדרשים למערכות איתור ורכבים משנתונים ישנים.
בתחום המשאיות, מקור הירידה בכמות האירועים טמון בחשיפת חוליית גנבי משאיות מאזור השפלה (רבעון 4 2007), אשר בשיתוף פעולה של עובדי מוסכים באזור שיכפלה את מפתחות הרכבים והחזיקה בידיה את הקוד הסודי לנטרול מורשה של מערכת המיגון (בזמן בו המשאית שהתה במוסך לצרכי טיפול תקופתי או תיקון).
נטרול שיטת גניבה זו, אשר הייתה מחייבת שיתוף פעולה מצד מחזיק ברשות ברכב (מוסך/נהג/בעלים), ותצורת המיגון הקיימת במשאיות חדשות, אשר מציבה רף גבוה מאוד בפני הגנב, הביאו לשקט יחסי באזור זה.
דילול נוסף בניסיונות גניבת רכבים הממוגנים באיתוראן נרשם באזור ירושלים - ירידה של 42% (לעומת עלייה של 21% ברבעון אשתקד). יחד עם זאת, אנו רואים בצורה מובהקת חוליות שמקורן בירושלים פועלות באזורים אחרים בארץ (מרמה"ג בצפון ועד קריית גת בדרום, בדגש על אזור המרכז והשרון), שם הן מרגישות אנונימיות יותר. כיוון התנועה של הרכבים הצביע על כתובת מרכזית אחת – רמאללה, אם דרך כביש מס' 1 לירושלים או 443 (דרך נעלין) וכן שימוש בציר חדש – כביש הבקעה (דרך מחסום מחולה).
באזורי המרכז, השרון והצפון אנו רואים יציבות במס' ניסיונות הגניבה לעומת הרבעון המקביל אשתקד, כאשר התעוררות נרשמה באזור אחד בלבד – הדרום (עלייה של 15%), אשר בשנתיים האחרונות היה במגמת ירידה מתמדת וחריפה של 40% בממוצע בשנה.
האזור בו היו מס' ניסיונות הגניבה הגדול ביותר מתחילת השנה הוא: גוש דן (36% מהאירועים) ואחריו - השרון (21%); השפלה (12%); הדרום (12%); הצפון (10%) ונפת ירושלים (9%).
