אילן מורנו, אביו של סא"ל עמנואל מורנו, קצין סיירת מטכ"ל שנהרג במהלך ימיה האחרונים של מלחמת לבנון האחרונה והיה לקצין הבכיר ביותר שגבתה המלחמה, שוחח ביומן ערוץ 7 על תחושותיו ביום הזיכרון לחללי צה"ל.



אילן מזכיר בדבריו כי המבצע אליו יצא בנו היה המבצע האחרון אליו אמור היה לצאת במסגרת תפקידו זה וכבר למחרת היום בו נפל, ביום ראשון אמור היה לעבור לתפקיד אחר.



"עמנואל נהרג בשבת. לאשתי סיפרו בשמונה בבוקר. אלי הגיעו לבית הכנסת ב-8:15, ומאז יש לי מועקה בשבתות. השבתות כבר לא שקטות מאז", אומר מורנו.



"עמנואל השאיר לנו מסרים שלא היינו מודעים לכך שהם ישנם בו. המסר העיקרי היה הצניעות והענווה. מסר נוסף הוא ההקפדה על כל הלכה, קלה כחמורה, בחברה שלא תמיד הייתה מוכנה לכך. הוא למד תורה והיה לסמל גם בעיני מי שלא למד וגם עבור למדנים שגילו שאפשר לשרת את עם ישראל תוך כדי הקפדה ולימוד".



על התמודדותו הדתית והקפדתו של סא"ל עמנואל מורנו במצוות תוך פעילות מבצעית מתמדת ובלתי שגרתית מספר אילן דוגמא אחת: "הוא שאל שאלות בהלכה ובירר את ההלכה בכל מצב. דוגמא במקרה שבו הוא שאל אם מותר לו בשבת חמה שבה הוא מוקפץ מהבית לפעילות מבצעית לפתוח את החלון ברכב כשהוא חלון חשמלי. הרי פתיחת החלון היא לא מבצעית..."



על פעולותיו המבצעיות של עמנואל אומר אילן כי בני המשפחה לא יודעת יותר מהציבור וממה שפורסם בתקשורת. זכורה במיוחד פרשת חטיפתו של מוסטפא דיראני שבה נטל עמנואל חלק מרכזי, אך מעבר לפעולה זו ועוד בודדות ששמען דלף לתקשורת הציבור וכך גם המשפחה אינה יודעת.



על צניעותו וענוותנותו של עמנואל מספר אביו כי איש במושב תלמים בו התגורר לא ידע שהוא בדרגת סגן אלוף, הדרגה המקבילה למפקד סיירת מטכ"ל. למושב הוא הקפיד להגיע לבוש בבגדים אזרחיים או נטול דרגות.



את דבריו הנאמרים מהר הרצל חותם אילן מורנו בדאגה ל"אלפי העמנואלים שגם הם כמוהו מסורים וצנועים ונמצאים כאן בהר הזה. לא מדברים בשבחם, אבל אפשר לדבר על כל אחד ואחד מהם".