שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז, אישר היום רפורמה מקיפה בהליך הכשרת הנהג שנועדה לראשונה להביא שינוי בתרבות הנהיגה בישראל. על פי התוכנית הרפורמה תצא לדרך במאי 2010.
שר התחבורה ציין כי מדובר במהפכה שתשנה את תרבות הנהיגה בישראל ותביא לצמצום משמעותי של מספר תאונות הדרכים בארץ. מופז הורה להשלים את ביצוע כל שלבי התוכנית כדי שניתן יהיה לעמוד ביעד שנקבע ליישום הרפורמה.
על פי התוכנית שאושרה יתבצעו לימודי הנהיגה בישראל, באמצעות מרכזי לימוד נהיגה מיוחדים (מל"נים) וישולבו בהם לימודים עיונים של תורת הנהיגה.
המל"ן הוא מרכז לימוד נהיגה שנועד להכשיר תלמידי נהיגה בשיטה חדשנית, הכוללת שילוב של לימודים מעשיים ולימודי השלמה עיונים, המתבצעים בו זמנית וזאת כחלק מתפיסה חדשה של לימודי הנהיגה.
לדברי מופז המל"ן יאפשר להכשיר את התלמיד להיות נהג בעל איכויות ומיומנויות נהיגה גבוהות יותר. כמו כן הוא יגביר את הבטיחות בנהיגה ויקטין את מעורבותו בתאונות דרכים.
על פי ההערכות משרד התחבורה יוקמו בכל רחבי הארץ כ- 100 מל"נים. כל מל"ן יאגד בתוכו בין 20 ל- 40 מורים. בערים הקטנות יוקמו מלנ"ים קטנים יותר.
התוכנית החדשה של לימוד הנהיגה תתבסס על כרטיס תלמיד חדש שיכיל 52 מטלות ומערכי שעור, אותן ידרש התלמיד להשלים במשך תקופת הלימוד. תוכנית הלימוד כוללת שלושה שלבים עיקריים אותם נדרש התלמיד לעבור, כאשר הלימודים המעשיים והעיוניים משולבים יחד ומותאמים לכל אחד מהשלבים.
בשלב הראשון ניתן דגש, במסגרת הלימוד העיוני על הוראת החוקים, תמרורים בסיסיים, דרך ונהיגה מונעת. החלק המעשי של שלב זה יוקדש להכרת הרכב ותפעולו, נהיגה מונעת, סטיות מהדרך וגורמיהם. בשלב השלישי והאחרון של תוכנית הלימוד העיוני יינתן דגש בין השאר על סוגי הדרכים, מגבלות ראייה בחשיכה, החלקה בכביש ומניעתה, בטיחות בנהיגה, תקינות צמיגים ומגבלות של נהג חדש, לעומת נהג ותיק.
בתום לימוד שלושת השלבים של התוכנית תערך בחינה עיונית ומעשית פנימית על ידי המנהל המקצועי של המל"ן. הצלחה בבחינות העיונית והמעשית תהיה תנאי לביצוע המבחן המעשי הרשמי של משרד הרישוי.
הרפורמה במערך לימוד הנהיגה תכלול גם שיפור ברמה המקצועית של בוחני הנהיגה והתאמתם לתוכנית הלימודים החדשה של המל"ן. כך למשל יקבעו קריטריונים אחידים של ה"טסטים" לכלל בוחני הנהיגה בארץ. כמו כן יערכו השתלמויות מקצועיות, ובחינות תקופתיות, לשיפור הרמה המקצועית של הבוחנים והתאמת קורס בוחני הנהיגה לתוכנית המל"ן.
התאמת תכנית לימוד הנהיגה למבחן הנהיגה המעשי תחייב הגדלת הדרישות לקבלת רשיון להוראת הנהיגה. התוכנית מחייבת שיפור הרמה המקצועית של מורי הנהיגה, לרבות השתלמויות מקצועיות ובחינות על ידי הרשות. .
במסגרת הרפורמה להכשרת הנהג בישראל אישר מופז גם את התכנית ל"רשיון נהיגה מדורג" הכוללת עשרה שלבים, החל מלימוד הנהיגה ועד לשלב קבלת רשיון הנהיגה הקבוע על ידי רשות הרישוי.
לימוד הנהיגה יתחיל בגיל 16 וחצי, בהתאם לתוכנית הלימודים שנקבעה על ידי המל"ן. בגיל 17 ניתן יהיה לגשת לראשונה למבחן הנהיגה המעשי. מי שיעבור את הבחינה בהצלחה יקבל "היתר נהיגה" מיוחד שיאפשר לו לנהוג עד גיל 17 וחצי.
היתר הנהיגה יותנה בחובת ליווי של מלווה במשך 6 חודשים, מהם 3 חודשים בשעות הלילה, מהשעה 21:00 בערב ועד 06:00 בבוקר. משך הליווי יהיה 50 שעות לפחות, מתוכם 10 שעות בשעות הלילה, ו-10 שעות בדרך בינעירונית.
מי שאין ברשותו רכב או מלווה יוכל לקבל ליווי ממורה נהיגה שיכלול 12 שיעורים בני 40 דקות כל אחד, מהם 6 שיעורים לפחות בלילה.
בתום תקופת הליווי יחתמו המלווה והנהג החדש על ביצוע הליווי במל"ן ורק לאחר מכן יונפק לנהג רשיון נהיגה רשמי, מטעם רשות הרישוי.
מנכ"ל אור עמותת ירוק, שמואל אבואב, אמר כי "אור ירוק מברכת על החלטת השר ותומכת תמיכה מלאה בקידום מהיר ושלם של הרפורמה". הוא ציין כי אור ירוק הייתה בין יוזמי רעיון הרשיון המדורג במדינת ישראל, ונטלה חלק פעיל במהלכים לקידומו.
עם זאת, טען כי "השר אישר את המלצות וועדת ה-GDL כבר לפני כשנה, ובכל זאת ההמלצות לא יושמו. קביעת תאריך יעד להפעלה של הרפורמה (מאי 2010), הוא צעד חשוב".
עוד אמר כי "בייחוד לאור ניסיון השנה האחרונה יש לוודא שמבוצעות הפעולות המעשיות לעמידה בתאריך יעד זה, ובין השאר שינוי חקיקתי מתאים (חקיקה ראשית), גיבוש תוכנית ברורה לבניה ופריסה של המלנ"ים והמערכות התומכות ליישום מלא של ה-GDL (בפרט: תוכנית הדרכה לנהגים ולמלווים)".
"רשיון הנהיגה המדורג הוא שדרוג משמעותי של התהליך ההדרגתי בו הופכים נער/נערה לנהגים עצמאיים. בכך הופך תהליך לימוד הנהיגה למושכל ויעיל, ויאפשר לנהגים צעירים לצאת לנהיגה עצמאית כשהם מוכנים יותר", הוסיף.
שר התחבורה ציין כי מדובר במהפכה שתשנה את תרבות הנהיגה בישראל ותביא לצמצום משמעותי של מספר תאונות הדרכים בארץ. מופז הורה להשלים את ביצוע כל שלבי התוכנית כדי שניתן יהיה לעמוד ביעד שנקבע ליישום הרפורמה.
על פי התוכנית שאושרה יתבצעו לימודי הנהיגה בישראל, באמצעות מרכזי לימוד נהיגה מיוחדים (מל"נים) וישולבו בהם לימודים עיונים של תורת הנהיגה.
המל"ן הוא מרכז לימוד נהיגה שנועד להכשיר תלמידי נהיגה בשיטה חדשנית, הכוללת שילוב של לימודים מעשיים ולימודי השלמה עיונים, המתבצעים בו זמנית וזאת כחלק מתפיסה חדשה של לימודי הנהיגה.
לדברי מופז המל"ן יאפשר להכשיר את התלמיד להיות נהג בעל איכויות ומיומנויות נהיגה גבוהות יותר. כמו כן הוא יגביר את הבטיחות בנהיגה ויקטין את מעורבותו בתאונות דרכים.
על פי ההערכות משרד התחבורה יוקמו בכל רחבי הארץ כ- 100 מל"נים. כל מל"ן יאגד בתוכו בין 20 ל- 40 מורים. בערים הקטנות יוקמו מלנ"ים קטנים יותר.
התוכנית החדשה של לימוד הנהיגה תתבסס על כרטיס תלמיד חדש שיכיל 52 מטלות ומערכי שעור, אותן ידרש התלמיד להשלים במשך תקופת הלימוד. תוכנית הלימוד כוללת שלושה שלבים עיקריים אותם נדרש התלמיד לעבור, כאשר הלימודים המעשיים והעיוניים משולבים יחד ומותאמים לכל אחד מהשלבים.
בשלב הראשון ניתן דגש, במסגרת הלימוד העיוני על הוראת החוקים, תמרורים בסיסיים, דרך ונהיגה מונעת. החלק המעשי של שלב זה יוקדש להכרת הרכב ותפעולו, נהיגה מונעת, סטיות מהדרך וגורמיהם. בשלב השלישי והאחרון של תוכנית הלימוד העיוני יינתן דגש בין השאר על סוגי הדרכים, מגבלות ראייה בחשיכה, החלקה בכביש ומניעתה, בטיחות בנהיגה, תקינות צמיגים ומגבלות של נהג חדש, לעומת נהג ותיק.
בתום לימוד שלושת השלבים של התוכנית תערך בחינה עיונית ומעשית פנימית על ידי המנהל המקצועי של המל"ן. הצלחה בבחינות העיונית והמעשית תהיה תנאי לביצוע המבחן המעשי הרשמי של משרד הרישוי.
הרפורמה במערך לימוד הנהיגה תכלול גם שיפור ברמה המקצועית של בוחני הנהיגה והתאמתם לתוכנית הלימודים החדשה של המל"ן. כך למשל יקבעו קריטריונים אחידים של ה"טסטים" לכלל בוחני הנהיגה בארץ. כמו כן יערכו השתלמויות מקצועיות, ובחינות תקופתיות, לשיפור הרמה המקצועית של הבוחנים והתאמת קורס בוחני הנהיגה לתוכנית המל"ן.
התאמת תכנית לימוד הנהיגה למבחן הנהיגה המעשי תחייב הגדלת הדרישות לקבלת רשיון להוראת הנהיגה. התוכנית מחייבת שיפור הרמה המקצועית של מורי הנהיגה, לרבות השתלמויות מקצועיות ובחינות על ידי הרשות. .
במסגרת הרפורמה להכשרת הנהג בישראל אישר מופז גם את התכנית ל"רשיון נהיגה מדורג" הכוללת עשרה שלבים, החל מלימוד הנהיגה ועד לשלב קבלת רשיון הנהיגה הקבוע על ידי רשות הרישוי.
לימוד הנהיגה יתחיל בגיל 16 וחצי, בהתאם לתוכנית הלימודים שנקבעה על ידי המל"ן. בגיל 17 ניתן יהיה לגשת לראשונה למבחן הנהיגה המעשי. מי שיעבור את הבחינה בהצלחה יקבל "היתר נהיגה" מיוחד שיאפשר לו לנהוג עד גיל 17 וחצי.
היתר הנהיגה יותנה בחובת ליווי של מלווה במשך 6 חודשים, מהם 3 חודשים בשעות הלילה, מהשעה 21:00 בערב ועד 06:00 בבוקר. משך הליווי יהיה 50 שעות לפחות, מתוכם 10 שעות בשעות הלילה, ו-10 שעות בדרך בינעירונית.
מי שאין ברשותו רכב או מלווה יוכל לקבל ליווי ממורה נהיגה שיכלול 12 שיעורים בני 40 דקות כל אחד, מהם 6 שיעורים לפחות בלילה.
בתום תקופת הליווי יחתמו המלווה והנהג החדש על ביצוע הליווי במל"ן ורק לאחר מכן יונפק לנהג רשיון נהיגה רשמי, מטעם רשות הרישוי.
מנכ"ל אור עמותת ירוק, שמואל אבואב, אמר כי "אור ירוק מברכת על החלטת השר ותומכת תמיכה מלאה בקידום מהיר ושלם של הרפורמה". הוא ציין כי אור ירוק הייתה בין יוזמי רעיון הרשיון המדורג במדינת ישראל, ונטלה חלק פעיל במהלכים לקידומו.
עם זאת, טען כי "השר אישר את המלצות וועדת ה-GDL כבר לפני כשנה, ובכל זאת ההמלצות לא יושמו. קביעת תאריך יעד להפעלה של הרפורמה (מאי 2010), הוא צעד חשוב".
עוד אמר כי "בייחוד לאור ניסיון השנה האחרונה יש לוודא שמבוצעות הפעולות המעשיות לעמידה בתאריך יעד זה, ובין השאר שינוי חקיקתי מתאים (חקיקה ראשית), גיבוש תוכנית ברורה לבניה ופריסה של המלנ"ים והמערכות התומכות ליישום מלא של ה-GDL (בפרט: תוכנית הדרכה לנהגים ולמלווים)".
"רשיון הנהיגה המדורג הוא שדרוג משמעותי של התהליך ההדרגתי בו הופכים נער/נערה לנהגים עצמאיים. בכך הופך תהליך לימוד הנהיגה למושכל ויעיל, ויאפשר לנהגים צעירים לצאת לנהיגה עצמאית כשהם מוכנים יותר", הוסיף.