אין לאשר את הצעת התקנות של משרד המשפטים בעניין הליך אישור הדו"חות הכספיים של החברות הציבוריות, מבלי לבצע שינויים ותיקונים בהצעה זו. כך טוען פנחס קימלמן, יו"ר פורום מנהלי הכספים בהתאחדות התעשיינים.
במכתב אל עו"ד מרים אלוני ממשרד המשפטים, טוען קימלמן כי תקנות אלו כפי שמשרד המשפטים מציע, יטילו נטל רב על החברות הציבוריות והמנהלים בהן, זאת בנוסף בהמשך למגמה המתמשכת של הכבדת נטל הרגולציה על חברות אלה.
התאחדות התעשיינים מתנגדת לקביעה של משרד המשפטים בהצעת תקנות החברות, המחייבת שקודם לאישור הדו"חות הכספיים ע"י הדירקטוריון, ייבחנו הדו"חות ע"י ועדת משנה מיוחדת. לדעת התאחדות התעשיינים, טוען קימלמן, הדו"חות הכספיים צריכים להיות נידונים בהרחבה וביסודיות בדירקטוריון החברה, עם כל האחריות והסמכות המשתמעת מכך. העברת הטיפול לתתי ועדות, יוצרות בירוקרטיה מיותרת ופוגעת באחריות ובסמכות הדירקטורים, טוען קימלמן.
כמו כן מתנגדת התאחדות התעשיינים להצעת משרד המשפטים בתקנות החדשות, שרוב חברי הועדה לבחינת הדו"חות הכספיים יהיו דירקטורים חיצוניים. משמעות הדבר - אישור הדו"חות יבוצע ע"י המיעוט ולא ע"י הרוב ולכך אין להסכים.
בנוסף, בהתאם לנדרש מוועדת המשנה, יידרש מהגורמים הרלבנטיים בחברה לדון ולקבוע את המדיניות החשבונאית ולאשרה טרם דיון הועדה, לוודא כי הערכות השווי הינן עדכניות ומהימנות וכן לוודא כי ההנחות והאומדנים הינם עדכניים ותואמים כנדרש - דרישות אלו מטילות לדעת התאחדות התעשיינים מעמסה כבדה על החברה גם אדמיניסטרטיבית וגם כלכלית.
בנוסף טוען קימלמן במכתב אל משרד המשפטים כי הדרישה שהמבקר הפנימי יוזמן לכל ישיבות ועדת המשנה לאישור הדוח"ות, ישנה למעשה את אופיו של המבקר לחשבונאי. זאת בעוד שמטרת המבקר הפנימי, בין השאר, היא גם למצות יעילות תפעולית, שיפורים והתייעלות בארגון.
כן מוצע בתקנות החדשות שהמנהל הכללי ונושא המשרה הבכיר ביותר, האחראי לעריכת הדו"חות הכספיים, או דירקטור שהוסמך לכך - יחתמו על תצהיר בהתאם לתוספת של הצעת התקנות, ולכך אף יצורף דו"ח רואה חשבון. לדעת התאחדות התעשיינים, מידת האחריות המשתמעת משורת הדרישות בהצהרת המנהלים, הינה גבוהה ומחמירה ועלולה ליצור מדיניות נוקשה בחברה אשר תקשה על תפקודה. בנוסף, עלות שכרו של רואה החשבון של החברה תגדל כי נדרש שהוא יזומן לכל ישיבות הוועדה. לא ברור גם מדוע צריך כפילות באישורי רואי החשבון, כשבחלק מהתהליכים הדבר עלול לפגוע גם בעיקרון האי תלות של רואי החשבון.
יו"ר פורום מנהלי כספים בהתאחדות התעשיינים טוען, כי החלת דרישת מינוי דירקטור חיצוני על תאגיד מדווח כפי שמשרד המשפטים מציע, אינה נדרשת מהטעם שתפקידו של הדירקטור החיצוני הינו להגן על בעלי המניות מהציבור. אך הואיל וחברה פרטית שהינה תאגיד מדווח לא מוחזקת בידי הציבור - אחריות אמיתות ושקיפות הדו"חות הכספיים, מוטלת כולה על החותמים על הדו"חות הכספיים ואין צורך בייצוג של הציבור.
קימלמן טוען, כי על רקע התגברות היקף הרגולציה על החברות הציבוריות בשנים האחרונות, הוא ממליץ למשרד המשפטים, לבצע הבחנה בין חברות ציבוריות גדולות, לבין חברות קטנות מבחינת היקף הדרישות מהן במסגרת החקיקה, התקנות, ההנחיות וכדומה.
הצעת התקנות מיישמת חלק מהמסקנות המוצעות בדו"ח הועדה למימשל תאגידי בראשות פרופ' זוהר גושן.
קימלמן מציין, כי התייחסותו להצעת התקנות החדשות של משרד המשפט, התבססה, בין היתר, על בסיס חוות דעת שהוגשה להתאחדות התעשיינים ע"י משרד עו"ד עמית, פולק, מטלון ושות'.
במכתב אל עו"ד מרים אלוני ממשרד המשפטים, טוען קימלמן כי תקנות אלו כפי שמשרד המשפטים מציע, יטילו נטל רב על החברות הציבוריות והמנהלים בהן, זאת בנוסף בהמשך למגמה המתמשכת של הכבדת נטל הרגולציה על חברות אלה.
התאחדות התעשיינים מתנגדת לקביעה של משרד המשפטים בהצעת תקנות החברות, המחייבת שקודם לאישור הדו"חות הכספיים ע"י הדירקטוריון, ייבחנו הדו"חות ע"י ועדת משנה מיוחדת. לדעת התאחדות התעשיינים, טוען קימלמן, הדו"חות הכספיים צריכים להיות נידונים בהרחבה וביסודיות בדירקטוריון החברה, עם כל האחריות והסמכות המשתמעת מכך. העברת הטיפול לתתי ועדות, יוצרות בירוקרטיה מיותרת ופוגעת באחריות ובסמכות הדירקטורים, טוען קימלמן.
כמו כן מתנגדת התאחדות התעשיינים להצעת משרד המשפטים בתקנות החדשות, שרוב חברי הועדה לבחינת הדו"חות הכספיים יהיו דירקטורים חיצוניים. משמעות הדבר - אישור הדו"חות יבוצע ע"י המיעוט ולא ע"י הרוב ולכך אין להסכים.
בנוסף, בהתאם לנדרש מוועדת המשנה, יידרש מהגורמים הרלבנטיים בחברה לדון ולקבוע את המדיניות החשבונאית ולאשרה טרם דיון הועדה, לוודא כי הערכות השווי הינן עדכניות ומהימנות וכן לוודא כי ההנחות והאומדנים הינם עדכניים ותואמים כנדרש - דרישות אלו מטילות לדעת התאחדות התעשיינים מעמסה כבדה על החברה גם אדמיניסטרטיבית וגם כלכלית.
בנוסף טוען קימלמן במכתב אל משרד המשפטים כי הדרישה שהמבקר הפנימי יוזמן לכל ישיבות ועדת המשנה לאישור הדוח"ות, ישנה למעשה את אופיו של המבקר לחשבונאי. זאת בעוד שמטרת המבקר הפנימי, בין השאר, היא גם למצות יעילות תפעולית, שיפורים והתייעלות בארגון.
כן מוצע בתקנות החדשות שהמנהל הכללי ונושא המשרה הבכיר ביותר, האחראי לעריכת הדו"חות הכספיים, או דירקטור שהוסמך לכך - יחתמו על תצהיר בהתאם לתוספת של הצעת התקנות, ולכך אף יצורף דו"ח רואה חשבון. לדעת התאחדות התעשיינים, מידת האחריות המשתמעת משורת הדרישות בהצהרת המנהלים, הינה גבוהה ומחמירה ועלולה ליצור מדיניות נוקשה בחברה אשר תקשה על תפקודה. בנוסף, עלות שכרו של רואה החשבון של החברה תגדל כי נדרש שהוא יזומן לכל ישיבות הוועדה. לא ברור גם מדוע צריך כפילות באישורי רואי החשבון, כשבחלק מהתהליכים הדבר עלול לפגוע גם בעיקרון האי תלות של רואי החשבון.
יו"ר פורום מנהלי כספים בהתאחדות התעשיינים טוען, כי החלת דרישת מינוי דירקטור חיצוני על תאגיד מדווח כפי שמשרד המשפטים מציע, אינה נדרשת מהטעם שתפקידו של הדירקטור החיצוני הינו להגן על בעלי המניות מהציבור. אך הואיל וחברה פרטית שהינה תאגיד מדווח לא מוחזקת בידי הציבור - אחריות אמיתות ושקיפות הדו"חות הכספיים, מוטלת כולה על החותמים על הדו"חות הכספיים ואין צורך בייצוג של הציבור.
קימלמן טוען, כי על רקע התגברות היקף הרגולציה על החברות הציבוריות בשנים האחרונות, הוא ממליץ למשרד המשפטים, לבצע הבחנה בין חברות ציבוריות גדולות, לבין חברות קטנות מבחינת היקף הדרישות מהן במסגרת החקיקה, התקנות, ההנחיות וכדומה.
הצעת התקנות מיישמת חלק מהמסקנות המוצעות בדו"ח הועדה למימשל תאגידי בראשות פרופ' זוהר גושן.
קימלמן מציין, כי התייחסותו להצעת התקנות החדשות של משרד המשפט, התבססה, בין היתר, על בסיס חוות דעת שהוגשה להתאחדות התעשיינים ע"י משרד עו"ד עמית, פולק, מטלון ושות'.