חבר הכנסת לשעבר, עורך הדין אמנון לין, מי שבעבר ניהל את המחלקה הערבית של ההסתדרות ואת המחלקה הערבית של מפא"י ההיסטורית, מנתח את המציאות ברחוב הערבי וקובע ביומן ערוץ 7 כי "צריך להתרגל למחשבה שהערבים של היום הם לא הערבים של שנות החמישים והשישים וגם לא ערביי האינתיפאדה הראשונה. בשנים הראשונות הם עוד הקפידו לקרוא לעצמם ערביי ישראל. לאחר 67' קראו לעצמם ערביי 48'. לאחר מכן השלימו עם זה שהם ערבים פלשתינאים".

"יש לכך משמעות מרחיקת לכת. אחרי האינתיפאדה הראשונה, האינתיפאדה השנייה, ומה שבעיניהם נראה כניצחון הגדול בלבנון במלחמה האחרונה, ישראל מתוארת בעולם הערבי בכלל כמדינה בתהליך של שקיעה".

לדבריו של לין "הציבור צריך לדעת שיש עשרות אלפי צעירים ערבים משכילים שקוראים באינטרנט כל דבר בעולם הערבי שנאמר על ישראל ובתוך ישראל, וכל דבר זוכה לפרשנויות בכל כפר וכפר, ומביא אותם למחשבה שישראל נמצאת בתהליך של שקיעה. כל ערבי שחש כך יודע שבבוא הזמן הוא יצטרך להחליט באיזה צד הוא. גם אם יש ערבים שהיו מעוניינים לשמור על תנאיהם הסוציאליים בישראל, הרי שהמחויבות שלהם לחוגים הקיצוניים שמשפיעים ברחוב הערבי גוברת, ומבחינתם היא עדיפה על טובות ההנאה שהם מקבלים מהמדינה".

לין מציין כי אמנם "לא כל ערבי בישראל רואה עצמו טרוריסט, אבל רבים נשפטו על שיתוף פעולה עם הטרור וגם על ביצוע פיגועים. הפוטנציאל גדול וזה רק עניין של התפתחות היחסים עם העולם הערבי. אם תפרוץ מלחמה בינינו לחיזבאללה, סוריה, איראן או חמאס, ערביי השטחים והערבים בתוך ישראל יראו עצמם שותפים למאמץ הזה. המשמעות מבחינתנו היא שכל ישוב וקיבוץ צריך לראות את עצמו בחזית".

"אם חלילה, ואני צופה זאת תוך חודשים או שנים לא רבות, יהיה עימות, בכל כפר יש רבים שייקחו את העניין לידיים ללא קשר למה שיאמרו מנהיגי הערבים", אומר לין שסבור כי "גם הערבים מצביעי המפלגות הציוניות, כמו מפלגת העבודה, מצביעים כיום לפי השאלה 'איזה יהודי יהיה טוב לערבים', אבל ברגע הכרעה הם יצביעו לרשימות ערביות".