ארגון "שומרה לסביבה טובה", בשיתוף "גזית" ארגון בתי הדין לממונות קיים אתמול (שני), משפט מבוים שעסק במקרה של זיהום אוויר שנעשה על ידי קבלן בשכונת מגורים. במשפט נבחנה סוגיית איכות הסביבה כפי שהיא משתקפת במשפט העברי. המשפט התקיים עם עורכי דין שייצגו את הצדדים ובפני בית דין של שלשה דיינים ומומחים לאיכות הסביבה.



במהלך הערב הוענקו פרסים לזוכים בתחרות כתיבת מאמרים תורניים בנושאים כמו, עד כמה חייב הפרט להפסיד זמן או כסף לצורך הפחתת האשפה או מחזורו, הכחדת בעלי חיים בהלכה ובאגדה, הצטרפות מעשה קטן לנזק גדול-זריקת אשפה ביער לאחר מנגל, נסיעה ברכב המוסיף למשבר האקלים, זהום המים ע"י חומרי ניקוי ועוד.



יו"ר שומרה, תמר גינדיס, סיפרה באירוע לערוץ 7 על הקשר בין יהדות לאיכות הסביבה, "תמיד היה קשר ועכשיו אנחנו מגלים אותו מחדש, אנשים רוצים לדעת עליו ומה חושבת היהדות בנושאים שונים על איכות הסביבה. צריכים לחנך אנשים ולהרגיל אותם לדברים חדשים עם יותר מודעות ואכפתיות לגבי הסביבה ,זה לא קל ולוקח זמן".



מנכ"ל 'גזית' (ארגון בתי הדין לממונות), עידו רכניץ סיפר על הקשר והחיבור הטבעי בין ארגון 'שומרה' ל'גזית', "בתי הדין בסופו של דבר מטפלים בבעיות של אנשים ובין הנושאים צצים בעיות בעניין איכות הסביבה. המשפט המבוים שהצגנו היום ממחיש את הסיפור הכי ראלי שיכול להיות במציאות, החומר שאספנו בתחרות, כתיבת מאמרים תורניים, נותן לנו צעד משמעותי קדימה".



יו"ר השדולה בכנסת למען איכות הסביבה, ח"כ הרב מיכאל מלכיאור שנכח באירוע, אמר כי חשוב ביותר החיבור והמחויבות שיש בתורת ישראל לסביבה שה' ברא. יש תחושה כי לציבור הדתי–חרדי, לא חשוב מאיכות הסביבה –דווקא ההיפך, הקב"ה נתן לנו את העולם כדי שנצטרך לשמור עליו ולא להרוס אותו".



מלכיאור סבור כי המדינה והממשלה לא עושים הכול כדי לשמור על איכות הסביבה, "המשלה מתנגדת בקביעות לחוקים שאנחנו יוזמים, כל שנה מתים אנשים- זה פיקוח נפש. בתאונות דרכים נאבקים כי רואים שנהרגים אנשים, בזיהום האוויר נהרגים אנשים כל שנה וזה עובר בשקט".



"צריך להעלות את נושא איכות הסביבה לעדיפות עליונה", אומר מלכיאור, "כל אחד מבין שבסדרי העדיפות הדתית צריך להיות פיקוח נפש.אבל  זה לא בסדרי העדיפות הלאומית של מדינת ישראל. יש שינוי באווירה לא באוויר. השדולה שלנו היום זו השדולה החזקה בכנסת, ואנו עושים עבודה טובה כדי שזה יכנס לסדר עדיפות לאומית, ושיבינו שמפסידים הרבה כסף וחיים על זה שלא שומרים על הסביבה".