ועדת החינוך של הכנסת בראשות ח"כ הרב מיכאל מלכיאור (עבודה- מימד) קיימה היום יום עיון בנושא החינו הטכנולוגי- מקצועי. נציגי צה"ל והתעשיינים הלינו הוועדה על מחסור חמור בטכנאים ובכוח אדם מקצועי, אשר עלול להשפיע בצורה חמורה על המשק הישראלי.
בישיבה הוצג מחקר של גד פרנק, ממשרד רוה"מ אשר הראה כי בוגרי החינוך העיוני, אשר לא הצליחו להשיג תעודת בגרות מתקשים בהשתלבות בשוק התעסוקה. על פי המחקר 46.5% מבוגרי העיוני לא מצליחים להשתלב בשוק לעומת 34.4% בלבד מבוגרי החינוך נמקצועי. לטענת צבי פלג, מנכ"ל רשת אורט, אשר הציג את המחקר, הדבר מוכיח כי חינוך מקצועי אכן מספק לתלמידים כלים להשתלבות בעולם המודרני.
עם זאת הסתייג פלג מהשבה של החינוך המקצועי על פי המדיניות שהיתה נהוגה עד כה "אנו מאמינים ב"חנוך לנער על פי דרכו". הקמה סיטונאית של בתי ספר מקצועיים לשכבות חלשות, כפי שהצבא מבקש תהיה חזרה על אותה טעות קשה שעשתה מדינת ישראל ותחזיר את מדיניות ההסללה לתוקף. יש לייצר קמפיין נרחב אשר יבהיר לציבור כי החינוך הטכנולוגי אינו חולצה כחולה בלבד ויש בו מקום לכל שכבות האוכלוסיה".
אל"מ ציקי סלע, נציג חיל החימוש וצה"ל בדיון, אמר כי צה"ל נאלץ להשקיע למעלה מ- 20 מיליון ₪ בשנה בהכשרת כוח אדם מקצועי שבעבר הגיע ממערכת החינוך "צה"ל נאלץ להכשיר מידי שנה 5500 מלשבי"ם לתפקידים מקצועיים. הדבר עולה לצבא כ- 20 מיליון ₪ ללא ההכשרות של חיל האוויר ויחד איתן אנו מגיעים לכ- 33 מיליון ₪. זהו מצב חירום של תחום החינוך המקצועי".
מנכ"ל משרד החינוך לשעבר, דן שרון, אמר כי בכל שנתון יש רק 5000 ילדים שלומדים בחינוך המקצועי. על כן, רק כל מוצר שמפותח בארץ נהנים ממנו רק המפתחים שחיים בארץ ואת הייצור אנו שולחים לחו"ל. ברגע שאנחנו מאלצים ילדים ללכת למסלול העיוני אנחנו מפספסים את השכבה התחתונה של הילדים. יש צורך לתת גם לילדים הללו אופציה".
חיים רוסו מנכ"ל אל אופ ויו"ר ועדת החינוך של התאחדות התעשיינים אמר בישיבה כי: "אנו עומדים בפני משבר גדול בתעשייה. ממוצע הגילאים בקווי הייצור הוא 42. אנו עומדים בפני אוכלוסיה הולכת ומזדקנת שאין לה תחליף, דבר הגורם גם לעליית המשכורות ולהחלשת יכולת התחרות של ישראל. לכאורה המחסור במהנדסים הוא יותר קטן אך יש נקודה חשובה- מהנדסים שצומחים בעולם העיוני אין להם קשר למציאות התעשייתית".
יו"ר הועדה ח"כ הרב מיכאל מלכיאור הורה בתום הישיבה על הקמת ועדה אשר תדון בתוכנית חומש לחינוך הטכנולוגי ותורה על דרכים לפיתוחו: "אנו מצויים במשבר גדול ובמצב חירום בכל הקשור לחינוך המקצועי. זהו שכל ישן ופשוט, אם מקצצים פעם אחר פעם את החינוך הטכנולוגי ברור כי התוצאות המתקבלות יהיו גרועות וגרועות יותר. יש צורך לבחון את כלל הסוגויות הקשורות בחינוך הטכנולוגי, לחיוב ולשלילה, על מנת לבחון כיצד ניתן לפתח אותו ולאפשר לילדים להתפתח לכיוונים שונים שהם לא רק עיוניים".
