אולי לא תזדקקו לטכנולוגיה החדשה של אוניברסיטת MIT, ה-iShoes, כבר עכשיו, אבל בגיל מסויים בחיים סביר להניח שכולנו נצטרך להודות לארז ליברמן על פיתוח הטכנולוגיה הייחודית. ה-iShoe שלו מסוגלת לזהות בעיות שיווי משקל בכפות הרגליים, ולמנוע נפילות עתידיות. הטלגרף מדווח.



קיימים תרחישים רבים בהם האדם חווה מצב של חוסר שיווי משקל זמני. מקרים אילו מהווים את הקרקע הפוריה עליו נבנה המחקר של ליברמן. הנעליים המיוחדות, ה-iShoe, פותחו כחלק מתוכנית המסייעת לנאס"א לחקור את מצבי חוסר שיווי המשקל של האסטרונאוטים החוזרים משהייה בחלל. ליברמן טוען כי הטכנולוגיה אותה יצר עשוייה למנוע נפילות קטסטרופיות אצל האנשים בגיל השלישי. הוא טוען שבעזרת הטכנולוגיה שלו ניתן יהיה, בסופו של דבר, להימנע מפציעות ופגיעות פטאליות.



ה-iShoe היא מעין רפידה, המצויידת במגוון רחב של חיישנים המודדים את פיזור הלחץ של הרגל על הרפידה. בפעם הראשונה, התגלה אלגוריתם המסוגל לנתח את הנתונים הללו.



ליברמן רואה בהמשך הדרך כיצד הטכנולוגיה אותה יצר מסייעת לרופאים לאבחן בעיות שיווי משקל עוד לפני שנפילה רצינית מתרחשת.



"ישנה התקדמות הדרגתית באיבוד שיווי המשקל, אוסטאופרוזיס, וכן גורמים אחרים העשויים להוביל לנפילות", אמר ליברמן. רפידת ה-iShoe תוכננה כך שהיא תוכל למדדו ולנתח את פיזור הלחץ של כף הרגל של החולה, ואף לדווח לרופא הממונה על הממצאים. את המכשיר ניתן לחבר אף לאזעקה, שתתריע בפני בני משפחה כאשר מתרחשת נפילה.



ליברמן ועמיתיו נמצאים כרגע בשלבי ניסוי של ה-iShoe על 60 אנשים. הם מקווים לאסוף מספיק נתונים שיסייעו להם להכין אב טיפוס המסוגל לנבא את הסיכוי לנפילה.



המדענים מקבוצת המחקר שהמציאה את ה-iShoe נמצאים בימים אילו בתהליכים לרישום פטנט על הטכנולוגייה. הפטנט יוצא בשיתוף עם MIT, הארווארד ונאס"א.



בחודש אפריל האחרון זכתה קבוצת החוקרים למענק של 50,000$ על מנת לסייע להם בעלויות הרבות הכרורות בהקמת חברת סטארט-אפ.