ועדת הפנים והגנת הסביבה קיימה אתמול (ד') דיון ראשון בנושא צמצום תנועת הרכבים והפחתת זיהום האוויר הנגרם מתחבורה בתל אביב. מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, אמר כי "אין מנוס מאגרת גודש במרכז תל אביב".

התוכנית המסדירה את אופן הפעלת אגרת הגודש בעיר תהיה מוכנה, לדברי סיטרמן, בסוף שנת 2009 ותוחל בשלב הראשון על אזור של 2 קילומטר רבוע סביב רחוב אלנבי ובהמשך תורחב גם לאזור שמחוץ לתל אביב. "הכסף שייגבה יועבר ישירות לשיפור התחבורה הציבורית", אמר. שיעור האגרה שתיגבה טרם נקבע, עם זאת בוחן המשרד אגרות במחירים של 25 שקל או 50 שקל ליום.

תוכנית משרד התחבורה להטלת אגרת גודש בתל אביב זכתה לתגובה מסויגת בקרב משתתפי הדיון. יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ אופיר פינס, אמר בתגובה כי "צמצום זיהום האוויר צריך להיות יעד דומיננטי בתוכנית ולא רק פתרון העומס והצפיפות".

עוד ציין ח"כ פינס כי באגרת הגודש טמונה פגיעה בשוויון: "מי שיש לו – ישלם, ומי שאין לו – שיסתדר, זה חיסרון שצורם לי.

"אגרת גודש תהיה ישימה רק אם בצידה תהיה מערכת תחבורת ציבורית נקייה ויעילה", אמר ח"כ דב חנין (חד"ש), "השינוי צריך להתחיל כבר מחר עם הקצאת נתיבי תחבורה ציבורית והגדלת צי האוטובוסים". לדברים של הח"כים הצטרפה עו"ד תמי גנות מ"אדם, טבע ודין", אשר אמרה כי "הטלת אגרות גודש פסולה, כל עוד לא ניתנות לציבור חלופות".

יו"ר ועדת הפנים בביקורת על משרד התחבורה: "הרבה דיבורים ומעט מעשים"

ההמלצה להפעלת אגרת גודש בתל אביב עלתה כבר בשנת 1999 בעקבות עבודה של ועדה בין-משרדית ובשנת 2004 פורסם המכרז להכנת התוכנית. "לא יכול להיות שעשר שנים לא קרה כלום, יש הרבה דיבורים ומעט מעשים", אמר יו"ר הועדה ח"כ פינס, "התוכניות הן ראשוניות ווירטואליות, אנחנו רחוקים מאוד מיישומן". הוא קרא למנכ"ל משרד התחבורה "לתת לעניין דחיפה יותר גדולה בלוחות זמנים אדוקים".

בסוף הישיבה נקבע כי בתוך 3 חודשים ישוב משרד התחבורה ויציג לועדת הפנים פרטי תוכנית מגובשים ויניח הצעת חוק ממשלתית לאגרה.