חוקרים בריטיים ושבדים עקבו אחרי יותר מ-900,000 ילדים שנולדו בין השנים 1973 ו-1983. נמצא שככל שהילדים קיבלו יותר ציונים נכשלים בבחינות שלהם, הסיכון הקטן לפתח סכיזופרניה- הכפיל את עצמו. כך מדווחת רשת ה-BBC.
עם זאת מציינים עורכי המחקר כי קיימים מוסדות בריאותיים שעדיין טוענים כי מחלת הסכיזופרניה קשורה דווקא לאיטליגנציה גבוהה ולא לנמוכה.
הסכיזופרניה, הידועה כגורמת לאנשים לשמוע קולות ולחוות דמיונות פרנואידיות, לרוב מתגלה בסוף שנות העשרה וראשית שנות העשרים.
החוקרים, מהמוסד הפסיכיאטרי שבקינגס קולג' לונדון, ומכון קרולנסקה בשטוקהולם, בדקו נתונים שבדיים על תוצאות מבחנים של בני 15-16. זאת כיוון שבשבדיה קיים מאגר נתונים מקיף, כאשר לכל אדם יש מספר זיהוי משלו, ולכן ניתן להשוות את המידע.
לאחר מכן בחנו החוקרים את נתוני האישפוז לבעיות פסיכוטיות, הכוללות סכיזופרניה, מעל גיל 17.
הסיכון הכללי עבור מבוגר להיות מאובחן כחולה סכיזופרניה, עומד על 7 מקרים מתוך 100,000 בשנה. קבלת ציון נכשל בכל אחת מבין 16 הנושאים הנלמדים שנבדקו במחקר- הכפילה את הסיכון הזה.
החוקרים מצאו כי אותם מבין הילדים ש"זכו" לציונים הנמוכים ביותר, היו בעלי סיכון פי 4 ללקות בסכיזופרניה בעודם מבוגרים.
יצוין כי גם מחקרים קודמים הראו קשר בין סכיזופרניה לבין בעיות לימודיות בגיל צעיר ובעיות הבנה. ולמרות הכל, החוקרים אמרו כי, ככל הנראה, ישנם עוד גורמים המשפיעים על הסיכון ללקות בסכיזופרניה.
ד"ר ג'ימס מק'קייב, שניהל את המחקר, הסביר כי מסירות נמוכה ללימודים, בצירוף הגעה לא סדירה, בעיות זיכרון ויחס, בעיית אירגון, יצירתיות וכישורים חברתיים נמוכים, יכולים כולם להשפיע על הסיכון המוגבר.
ד"ר מק'קייב הסביר את תוצאות המחקר: "ציונים נמוכים בבית הספר אינם הגורם לסכיזופרניה, אבל הם מהווים ציון דרך לכך שמשהו אינו כשורה כמה שנים לפני האיבחון. זו אינה עומדת להיות הדרך לאבחן אנשים עוד בהיותם בבתי הספר, אבל זו עומדת להיות דרך נוספת לאשש חששות שכבר קיימים אצל מי שחושדים בהיותו עם בעיות פסיכולוגיות".
דוברת מוסד מנטאלי, הילארי קפראני, מסרה כי חשוב להגיד שאנשים עם בעיות ומחלות מנטליות, כמו סכיזופרניה, הם לרוב בעלי אינטליגנציה גבוהה. כמו כן, לילדים ונוער יש מגוון סיבות לבעיות לימודיות. הילארי אמרה שהדבר הטוב שיצא מן המחקר הוא שניתן היום להבין שאנשים שהצליחו לצאת מן המצבים המנטלים שהיו שקועים בהם - יכולים להצליח לבנות חיים מלאים והצלחה בלימודים ועבודה.
עם זאת מציינים עורכי המחקר כי קיימים מוסדות בריאותיים שעדיין טוענים כי מחלת הסכיזופרניה קשורה דווקא לאיטליגנציה גבוהה ולא לנמוכה.
הסכיזופרניה, הידועה כגורמת לאנשים לשמוע קולות ולחוות דמיונות פרנואידיות, לרוב מתגלה בסוף שנות העשרה וראשית שנות העשרים.
החוקרים, מהמוסד הפסיכיאטרי שבקינגס קולג' לונדון, ומכון קרולנסקה בשטוקהולם, בדקו נתונים שבדיים על תוצאות מבחנים של בני 15-16. זאת כיוון שבשבדיה קיים מאגר נתונים מקיף, כאשר לכל אדם יש מספר זיהוי משלו, ולכן ניתן להשוות את המידע.
לאחר מכן בחנו החוקרים את נתוני האישפוז לבעיות פסיכוטיות, הכוללות סכיזופרניה, מעל גיל 17.
הסיכון הכללי עבור מבוגר להיות מאובחן כחולה סכיזופרניה, עומד על 7 מקרים מתוך 100,000 בשנה. קבלת ציון נכשל בכל אחת מבין 16 הנושאים הנלמדים שנבדקו במחקר- הכפילה את הסיכון הזה.
החוקרים מצאו כי אותם מבין הילדים ש"זכו" לציונים הנמוכים ביותר, היו בעלי סיכון פי 4 ללקות בסכיזופרניה בעודם מבוגרים.
יצוין כי גם מחקרים קודמים הראו קשר בין סכיזופרניה לבין בעיות לימודיות בגיל צעיר ובעיות הבנה. ולמרות הכל, החוקרים אמרו כי, ככל הנראה, ישנם עוד גורמים המשפיעים על הסיכון ללקות בסכיזופרניה.
ד"ר ג'ימס מק'קייב, שניהל את המחקר, הסביר כי מסירות נמוכה ללימודים, בצירוף הגעה לא סדירה, בעיות זיכרון ויחס, בעיית אירגון, יצירתיות וכישורים חברתיים נמוכים, יכולים כולם להשפיע על הסיכון המוגבר.
ד"ר מק'קייב הסביר את תוצאות המחקר: "ציונים נמוכים בבית הספר אינם הגורם לסכיזופרניה, אבל הם מהווים ציון דרך לכך שמשהו אינו כשורה כמה שנים לפני האיבחון. זו אינה עומדת להיות הדרך לאבחן אנשים עוד בהיותם בבתי הספר, אבל זו עומדת להיות דרך נוספת לאשש חששות שכבר קיימים אצל מי שחושדים בהיותו עם בעיות פסיכולוגיות".
דוברת מוסד מנטאלי, הילארי קפראני, מסרה כי חשוב להגיד שאנשים עם בעיות ומחלות מנטליות, כמו סכיזופרניה, הם לרוב בעלי אינטליגנציה גבוהה. כמו כן, לילדים ונוער יש מגוון סיבות לבעיות לימודיות. הילארי אמרה שהדבר הטוב שיצא מן המחקר הוא שניתן היום להבין שאנשים שהצליחו לצאת מן המצבים המנטלים שהיו שקועים בהם - יכולים להצליח לבנות חיים מלאים והצלחה בלימודים ועבודה.