בשבוע שעבר הפתיעה העלייה במדד המחירים לצרכן לחודש יולי את המשק, כאשר הוא עלה ב-1.1%. מניתוח המדד עלה כי עמלות הבנקים הם אלו שעלו בצורה משמעותית בעקבות הרפורמה שאמורה הייתה דווקא להפחית אותם.

עו"ד ירון לווינסון, מנכ"ל הרשות הלאומית לצרכנות, סקר ביומן ערוץ 7 את הרפורמה ואת תוצאותיה, ואמר כי הן באו לידי ביטוי במדד אוגוסט האחרון, בו למרות המחשבה שתהיה ירידה, ויוקל העול מעל הצרכנים - יש החרפה והעמלות הפכו ליותר יקרות.

לווינסון סייג ואמר כי ישנם כמה דברים חיובים בצמצום העמלות - מכ-200 עמלות אוחדו העמלות לכ-72 - אך העמלות שהושארו העלו את המחיר לכיס של הצרכן שמשלם הרבה יותר, "ההצהרות של הח"כים והנגיד עדיין לא באו לידי ביטוי בכיסו של הצרכן וחבל".

לדבריו, הגורם לכך היא העובדה שאין פיקוח על מחיר העמלות, ואף אחד לא מנע מהבנקים להעלות את העמלות לסכומים גבוהים מאוד ובתוצאה הסופית הצרכן מפסיד.



"כואב הלב שדווקא הצרכן הפשוט הוא שמשלם יותר", אמר לווינסון, והסביר כי ברפורמה בעמלות סוכם כי אדם שיעשה פעולות באמצעות האינטרנט ישלם פחות, ובאמצעות הפקיד ישלם יותר, ודווקא האנשים שאין ברשותם אינטרנט - יוצאים המפסידים הגדולים ביותר.



"הבנקים עושים זאת באמצעים שקופים לאור היום ומעלים את העמלות, ובפועל הם יותר חזקים מהמוסדות שדיברנו עליהם, הם מצליחים להעלות את העמלות למרות כל ההתערבות. ברור שהבנקים יותר חזקים ונכון לעכשיו יוצאים שידם על העליונה".



לווינסון הוסיף כי למרות השקיפות בעמלות עליה הכריזו הבנקים, בפועל לאזרח הפשוט בחיי היום-יום אין את היכולת להשוות ביניהם, "השקיפות במובן ההצהרתי, בפועל לא עוזרת הרבה לצרכן שלא יכול להשוות ולעבור כל רגע בנק, ומי שמרוויח הוא הבנק".



לדבריו, סיסמאות על החרמות של הבנקים לא יועילו כי בפועל הציבור תלוי בבנקים. "להכריז על חרם זה קל, אך כל אחד צריך בנק". הפתרון לדידו של עו"ד לווינסון, הוא לחץ גדול יותר על הפוליטיקאים שיפעלו לשנות את המצב, "חייבים להמשיך, ללחוץ ולהיאבק".