ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת, בראשות פרופ' מנחם בן ששון, אישרה היום את הרפורמה בדיני המכרזים - תיקון תקנות חובת המכרזים - המיישמת את המלצות הצוות הבינמשרדי לייעול הרכש הממשלתי בראשות מנכ"ל משרד האוצר, ירום אריאב. המלצות הצוות הבינמשרדי מתייחסות לצורך בביזור הסמכות לאישור התקשרות בפטור ממכרז לועדות פטור משרדיות, תוך הבטחת עקרון-העל, המנחה את דיני המכרזים, לפיו התקשרויות הממשלה ייעשו "על פי מכרז פומבי, הנותן לכל אדם הזדמנות שווה להשתתף בו".

שר האוצר, רוני בר-און,  בירך על אישור הרפורמה וציין כי מדובר ברפורמה נוספת שמשרד האוצר מקדם לייעול המערכת הממשלתית: "הרפורמה היא תוצר של הפקת לקחים אשר יביא להתייעלות עבודת הממשלה באמצעות הסרת חסמים וביזור סמכויות. דווקא בימים אלו על רקע המשבר הגלובלי, ישנה חשיבות מיוחדת לרפורמה בדיני המכרזים, שכן יש בה כדי להסיר חסמים ולהאיץ תהליכים ממשלתיים אשר מהווים תשתית לצמיחת המשק. הרפורמה מטפלת גם בהיבטים של שוק העבודה ומבטיחה תנאים הולמים לציבור המועסקים במסגרת מכרזי ממשלה".

מנכ"ל משרד האוצר, ירום אריאב, עמד בראש הצוות שהמליץ על הרפורמה, אמר כי "הרפורמה תביא לאיזון נכון יותר בין השאיפה ליעילות ובין הצורך בבקרה. הרפורמה מצמצמת את ההליכים הבירוקרטים ומסירה חסמים בעבודת הממשלה. לצד הרחבת סמכויות המשרדים, הושם דגש בתקנות על אחריות הנהלות המשרדים ומחויבותן לדבוק במסלול המכרז המקובל והקבוע בתקנות, תוך שמירה על עקרונות היעילות, השיוויון, טוהר המידות, השקיפות והתחרות במשק".

המודל הקיים כיום בכל הנוגע להתקשרויות בנסיבות חריגות שבהן עולה צורך לחרוג מחובת המכרז, הינו מודל ריכוזי המחייב את אישור ועדת הפטור המרכזית במשרד האוצר או את אישור החשב הכללי. כמות בקשות הפטור המוגשות לאישור היא בלתי סבירה (1,600 בקשות בממוצע לשנה), זמן ההמתנה לאישורן ארוך. מודל זה יצר בפועל "צוואר בקבוק" ועומס בירוקראטי, אשר פגע ביכולת הביצוע של משרדי הממשלה והקשה על תפקודם.

בהתאם להמלצות צוות אריאב, יוקמו, ועדות פטור משרדיות שבהן יהיו חברים המנכ"ל, היועץ המשפטי והחשב של אותו המשרד. ועדות הפטור המשרדיות יוכלו להעניק פטור ממכרז להתקשרויות בהיקף כספי נמוך, ללא אישור ועדת פטור מרכזית או אישור החשב הכללי. כיום, דורשות תקנות הפטור את אישור החשב הכללי בהתקשרויות ייחודיות, וכלל ההתקשרויות דורשות את ועדת הפטור אם הן בהיקף של מעל 700 אלף ₪. יישום הרפורמה יאפשר לבצע התקשרויות מסוג זה באישור ועדת הפטור המשרדית בלבד. למעשה ועדות המשרדיות יסמכו להעניק פטור ממכרז להתקשרויות שאינן עולות על 4 מליון ₪.  

כמו כן, הרפורמה כוללת הוראות לעניין שמירת זכויות עובדים והבטחת קיום דיני העבודה במכרזי עבודה ושירותים עתירי כוח אדם (שירותי שמירה, אבטחה וניקיון, וכן כל תחום או ענף נוסף שיקבע החשב הכללי). בין היתר, נקבע כי השתתפות במכרז לרכישת שירותים עתירי כוח אדם תהיה מותנית בהתחייבות של המציע ושל בעלי השליטה בו, בדבר קיום חובותיו של המציע בעניין שמירת זכויות עובדים, לפי דיני העבודה, צווי ההרחבה וההסכמים הקיבוציים החלים על המציע כמעסיק.

במסגרת התיקון לתקנות חובת המכרזים, ייעשה שימוש בכלים מתקדמים לעריכת מכרז, לרבות מכרזים באינטרנט. אתר האינטרנט הממשלתי ירכז את פרסום מכרזי הממשלה והודעות על ההתקשרות בפטור ממכרז וזאת על מנת להגביר את השקיפות והנגישות לציבור.  

שר האוצר, רוני בר-און :"הרפורמה היא תוצר של הפקת לקחים אשר יביא להתייעלות עבודת הממשלה באמצעות הסרת חסמים וביזור סמכויות לצד שמירה על זכויות העובדים"

ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת, בראשות פרופ' מנחם בן ששון, אישרה היום את הרפורמה בדיני המכרזים - תיקון תקנות חובת המכרזים - המיישמת את המלצות הצוות הבינמשרדי לייעול הרכש הממשלתי בראשות מנכ"ל משרד האוצר, ירום אריאב. המלצות הצוות הבינמשרדי מתייחסות לצורך בביזור הסמכות לאישור התקשרות בפטור ממכרז לועדות פטור משרדיות, תוך הבטחת עקרון-העל, המנחה את דיני המכרזים, לפיו התקשרויות הממשלה ייעשו "על פי מכרז פומבי, הנותן לכל אדם הזדמנות שווה להשתתף בו".

שר האוצר, רוני בר-און,  בירך על אישור הרפורמה וציין כי מדובר ברפורמה נוספת שמשרד האוצר מקדם לייעול המערכת הממשלתית: "הרפורמה היא תוצר של הפקת לקחים אשר יביא להתייעלות עבודת הממשלה באמצעות הסרת חסמים וביזור סמכויות. דווקא בימים אלו על רקע המשבר הגלובלי, ישנה חשיבות מיוחדת לרפורמה בדיני המכרזים, שכן יש בה כדי להסיר חסמים ולהאיץ תהליכים ממשלתיים אשר מהווים תשתית לצמיחת המשק. הרפורמה מטפלת גם בהיבטים של שוק העבודה ומבטיחה תנאים הולמים לציבור המועסקים במסגרת מכרזי ממשלה".

מנכ"ל משרד האוצר, ירום אריאב, עמד בראש הצוות שהמליץ על הרפורמה, אמר כי "הרפורמה תביא לאיזון נכון יותר בין השאיפה ליעילות ובין הצורך בבקרה. הרפורמה מצמצמת את ההליכים הבירוקרטים ומסירה חסמים בעבודת הממשלה. לצד הרחבת סמכויות המשרדים, הושם דגש בתקנות על אחריות הנהלות המשרדים ומחויבותן לדבוק במסלול המכרז המקובל והקבוע בתקנות, תוך שמירה על עקרונות היעילות, השיוויון, טוהר המידות, השקיפות והתחרות במשק".

המודל הקיים כיום בכל הנוגע להתקשרויות בנסיבות חריגות שבהן עולה צורך לחרוג מחובת המכרז, הינו מודל ריכוזי המחייב את אישור ועדת הפטור המרכזית במשרד האוצר או את אישור החשב הכללי. כמות בקשות הפטור המוגשות לאישור היא בלתי סבירה (1,600 בקשות בממוצע לשנה), זמן ההמתנה לאישורן ארוך. מודל זה יצר בפועל "צוואר בקבוק" ועומס בירוקראטי, אשר פגע ביכולת הביצוע של משרדי הממשלה והקשה על תפקודם.

בהתאם להמלצות צוות אריאב, יוקמו, ועדות פטור משרדיות שבהן יהיו חברים המנכ"ל, היועץ המשפטי והחשב של אותו המשרד. ועדות הפטור המשרדיות יוכלו להעניק פטור ממכרז להתקשרויות בהיקף כספי נמוך, ללא אישור ועדת פטור מרכזית או אישור החשב הכללי. כיום, דורשות תקנות הפטור את אישור החשב הכללי בהתקשרויות ייחודיות, וכלל ההתקשרויות דורשות את ועדת הפטור אם הן בהיקף של מעל 700 אלף ₪. יישום הרפורמה יאפשר לבצע התקשרויות מסוג זה באישור ועדת הפטור המשרדית בלבד. למעשה ועדות המשרדיות יסמכו להעניק פטור ממכרז להתקשרויות שאינן עולות על 4 מליון ₪.  

כמו כן, הרפורמה כוללת הוראות לעניין שמירת זכויות עובדים והבטחת קיום דיני העבודה במכרזי עבודה ושירותים עתירי כוח אדם (שירותי שמירה, אבטחה וניקיון, וכן כל תחום או ענף נוסף שיקבע החשב הכללי). בין היתר, נקבע כי השתתפות במכרז לרכישת שירותים עתירי כוח אדם תהיה מותנית בהתחייבות של המציע ושל בעלי השליטה בו, בדבר קיום חובותיו של המציע בעניין שמירת זכויות עובדים, לפי דיני העבודה, צווי ההרחבה וההסכמים הקיבוציים החלים על המציע כמעסיק.

במסגרת התיקון לתקנות חובת המכרזים, ייעשה שימוש בכלים מתקדמים לעריכת מכרז, לרבות מכרזים באינטרנט. אתר האינטרנט הממשלתי ירכז את פרסום מכרזי הממשלה והודעות על ההתקשרות בפטור ממכרז וזאת על מנת להגביר את השקיפות והנגישות לציבור.