החל מתחילת חודש ינואר השנה, מחויבות כל תחנות הדלק לממן בדיקות תקופתיות של איכות הדלקים, המבוצעות בידי מעבדה חיצונית ניטראלית במטרה להגביר את האכיפה, להעצים את מספר בדיקות איכות הדלק הישראלי ולמזעור תופעת מהילות הדלקים.
השר בנימין (פואד) בן אליעזר מציין כי "החוק החדש מהווה אבן דרך חשובה על מנת שהאכיפה על תחנות הדלק תיעשה באופן מקיף הרבה יותר. אני מקווה שכלל תחנות הדלק יעמדו בתקני איכות הדלק, אנחנו מצידנו נמשיך באכיפה המוגברת למען ציבור הצרכנים".
"תחנת דלק אינה מורשית למכור דלק מבלי שערכה הסכם לבדיקת דלקים עם מעבדה חיצונית", מסביר חן בר יוסף, מנהל מינהל הדלק במשרד התשתיות הלאומיות. "המעבדות בודקות את איכות הדלק באופן אקראי וללא התראה שש פעמים בשנה, בנוסף לבדיקות אותן עורך המשרד". כיום לאחר יישום החוק, מספר בדיקות בכל תחנה צפויות להגיע בממוצע לפי 3 ממספר הבדיקות עד כה.
בביקורת שערך נציג ה"מבדקה הכימית" ב-23/2/09 בתחנת הדלק "המפרש" באזור התעשייה הישן בראשון-לציון, נלקחה דגימה של סולר לתחבורה לבדיקת התאמתה לתקן הישראלי. המעבדה דיווחה למשרד התשתיות הלאומיות כי דגימת הסולר הכילה 18 PPM גופרית, והיא חורגת מהתקן הנדרש - מקסימום של 10 PPM.
יצוין כי דלק בעל כמות גופרית גבוהה מהמותר בתקן עלול לגרום לנזקים לרכבים הדורשים דלק 10ppm, וכן גורר פליטת מזהמים גבוהה יותר בכלל הרכבים.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
בביקורת אחרת שנערכה על ידי נציג מעבדה מ"המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה" ב-24/2/09 בתחנת הדלק פז (ד.אפרתי ובניו סוכנות פז בע"מ), שברחוב פייר קניג, שכונת תלפיות, ירושלים, נלקחה גם כן דגימה של סולר לתחבורה. המעבדה דיווחה כי דגימת הסולר הכילה 23 PPM גופרית, כאמור בשיעור גבוה מהנדרש בתקן.
מנהל מינהל הדלק הורה לשתי התחנות להפסיק את מכירת הסולר, לפנות את הסולר הפגום מהתחנה ולהזמין סולר חדש. הרשאה לחידוש המכירה מותנית בביקורת נוספת שתיערך בתחנה, לקיחת דגימות חדשות, העברתן למעבדה וקבלת תוצאות התואמות את דרישות התקן.
סולר תחבורה שאינו עומד בתקן נמצא גם לפני שבועיים, ביום 18/2/09, בביקורת של נציג מעבדה מ"המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה" בתחנת הדלק "סונול" שבמושב נהורה בחבל לכיש. דגימת הסולר הכילה 18 PPM גופרית ועל כן ביום א' 22/2/09 הורה מנהל מינהל הדלק להפסיק את מכירת הסולר מהמיכל ממנו נלקחה הדגימה.
לאחר שכ- 18,000 ליטרים פונו ושנופק למכל סולר חדש, נלקחה ביום ב' 23/2/09 דגימה נוספת על ידי נציג אגף הפיקוח והבטיחות במשרד התשתיות והיא הועברה לבדיקת מעבדה. המעבדה דווחה כי הדגימה החדשה עומדת בדרישות התקן ולפיכך ביום ג' 24.2.09 ניתנה הרשאה לחידוש המכירה.
הגברת האכיפה מתאפשרת הודות לחוק שעבר בכנסת ב-2008 אותו יזמו אותו חברי הכנסת מאיר פרוש וניסים זאב, בעידוד ובדחיפה של שר התשתיות הלאומיות, בנימין (פואד) בן אליעזר והודות לתקנות אותם קבעו גורמי המקצוע במשרד.
החוק מחייב את התקשרות התחנות עם המעבדות החיצוניות ומגביר את הענישה בתחום. הקנס על היעדר חוזה עם מעבדה חיצונית, הינו 67 אלף ₪ ליום, והקנס על מכירת דלק מהול הינו עד 300 אלף שקל (בניגוד לאלפי שקלים בודדים לפני החלת החקיקה) והשבתת המשאבה עד לבדיקה מחודשת.
התחנות שנתפסות כשהן אינן עומדות בתקן הדלק, מפורסמות באתר משרד התשתיות הלאומיות באינטרנט וכמו כן מדווחות לאמצעי התקשורת.
כיום פועלת בארץ מעבדה מורשית לבדיקת בנזין וסולר, "המבדקה הכימית" בבית העמק, וכן מעבדה נוספת לבדיקת תקן הסולר בלבד הנמצאת "במכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה".
