ח"כ לשעבר אמנון לין, מומחה לנושא ערביי ישראל, אומר בראיון לערוץ 7, כי אירועי הבוקר באום אל-פאחם כלל לא הפתיעו אותו, וזאת עקב העובדה שהחל ממלחמת ששת הימים עוברים ערביי ישראל תהליך של הגדרה מחדש של זהותם העצמית, ומהגדרה עצמית כ'ערביי ישראל' הם עוברים להגדרה כ' פלסטינאים אזרחי מדינת ישראל'.

לין מזכיר לכולנו, כי במדינות ערב שולטת עד היום הפילוסופיה של השמדת מדינת ישראל, "בחוד החנית של אלו הקוראים והפועלים להשמדתה של מדינת ישראל נמצאים בימינו אזרחי ישראל הערבים, ולכן התופעות שהיוע הבוקר באום אל-פאחם כלל אינן מפתיעות".

לין מספר, כי בשנת 99' הוציא ספר, בו הזהיר מפני העומד להתרחש בקרב ערביי ישראל, אזהרות שאכן הפכו למציאות רק שנה לאחר מכן, במהומות שכונו 'אירועי אוקטובר 2002', "הערבים עשו מהמות ואז הקימו ועדת חקרה שחקרה את מי? את המשטרה".

לין מסכים שאכן ישנם ערבים רבים, מאז שנת 48' ועד היום המעוניינים בחיים של שותפות ודו קיום עם מדינת ישראל והרוב היהודי שבה, אולם לדבריו, מאז השתלטותה של התנועה האיסלאמית ושל המפלגות הערביות הקיצוניות אין משמעות לאותה קבוצה מתונה, וכי אף על פי שראוי לעשות מאמצים על מנת לחזק אותה יש לדעת שיתכן בהחלט שמאמצים אלו לא ישאו פרי.

לין מסביר כי ההתקדמות הטכנולוגית הכוללת את ערוצי הלויין הערביים, רשת הסלולר הפתוחה והחופשית ורשת האינטרנט גורמים לכך שערביי ישראל חיים למעשה בתוך המרחב הערבי, דבר הגורם גם הוא להקצנת עמדותיהם.