מחר, יום שישי, בשעה 10:00 תתקיים בחלקה הצבאית של בית העלמין הישן בנתניה אזכרת שנת ה-61 להירצחו של הקדוש ברוך מזרחי הי"ד, ערבי שהתגייר, הצטרף לבית"ר ולאצ"ל ונרצח כשהוא מקפיד על כבודו כיהודי גאה בג'בע ליד שא-נור.

לאחר מלחמת ששת הימים נמצאה גופתו ע"י חבריו לאצ"ל והוא הובא לקבורה בבית העלמין הצבאי הישן בנתניה.

עקורי שא נור מקפידים מדי שנה לעלות לקברו לאחר שהחליטו "לאמץ" אותו ואת זכרו אליהם בהיותו גר ללא משפחה ובהיותו אחד הלוחמים על הגנת המקום. "אנו בשא-נור "אימצנו" אותו ועשרות אלפי המבקרים שהגיעו לסיורים בצפון השומרון שמעו כחלק מההדרכה את הסיפור המרגש והמחזק של ברוך ואף חשבנו תכננו להקים אנדרטה ומרכז או בית ספר שדה לזכרו. לצערנו גורשנו בינתיים משא-נור ומה שנותר לנו נכון להיום הוא לעלות לקברו ביום השנה", מספר יוסי דגן מעקורי הישוב.

"לפני למעלה משנה וחצי, לאחר העליות של "חומש תחילה", התחלנו את החזרה הביתה ואנו כאמור כבר מעל שנה וחצי בחומש. בע"ה נזכה לחזור בצורה מלאה לחומש בקרוב ובעקבותיה גם לשא-נור ואז נוכל, בין היתר, לקיים את חובו של עם ישראל כלפי לוחם האצ"ל הגיבור ולהנציחו כראוי", מקווה דגן.

מארגני האירוע מחר מתכוונים לקיים את האזכרה בהשתתפות נציגי הישוב שא-נור, נציגי תנועת בית"ר ואנשים נוספים שיבואו לקיים חסד של אמת ולחלוק כבוד לזכרו של ברוך מזרחי הי"ד.

כדי להכיר את דמותו הייחודית של ברוך מזרחי, גר הצדק הי"ד, מובא כאן קטע מתוך חוברת הדרכה שליוותה את מדריכי הסיורים באזור שא נור שבשומרון בימי פריחתו ושגשוגו של הישוב והאזור: "הסיפור המעניין ביותר הקשור בג'בע התחיל לפני כ-60 שנה דווקא בצפת. ע"י מעוז בית"ר שבצפת התגורר ערבי אשר הושפע מאורח החיים של היהודים, ומהרוח הלאומית ששרתה במעוז בית"ר הסמוך. עם הזמן התגייר הערבי ונקרא שמו בישראל אברהם בן אברהם. באופן טבעי הצטרף בן אברהם לאצ"ל והשתתף בפעולותיהם לגירוש השלטון הבריטי הזר מארץ ישראל. במחתרת שינה שמו לברוך מזרחי, וכך נקרא מאז. באחת מהפעולות נתפס ברוך מזרחי, והוגלה יחד עם עוד מאות מלוחמי האצ"ל והלח"י למחנה מעצר באריתריאה שבאפריקה. השלטון הבריטי "הנאור" הפקיד את השמירה על השבויים מארץ ישראל בידי הילידים הסודנים, אשר לא אחת ידם הייתה קלה על ההדק.

ב-17 בינואר 1946 בשעות הבוקר הייתה אחת הפעמים בהם ירו השומרים הסודנים לעבר השבויים היהודים. שאול הגלילי הי"ד, לוחם לח"י, ואליהו עזרא הי"ד, לוחם אצ"ל, נרצחו, ואחרים נפצעו, ביניהם ידידנו ברוך מזרחי אשר נפצע פצעים קשים. הפצועים נלקחו לבית החולים העירוני, שם ניסו לייצב את מצבם. מספר ימים לאחר מכן, בעקבות הסערה שפרצה בארץ ישראל ובעולם, על כך ששבויים נורו במחנה שבויים (כשנה לאחר תום מלחה"ע השניה - מעשים שכאלה ביצעו הנאצים רבות), הגיע לביקור הרב הראשי לארץ ישראל דאז, הרב הרצוג. בביקורו בבית החולים כשהיה ליד מיטתו של ברוך מזרחי, ביקש מזרחי מהרב שאם ח"ו ימות שיביאוהו לקבר ישראל.

הבריטים כמחווה (הם לא עשו רבות כאלו כלפי היהודים בתקופת כיבושם בארץ), החזירוהו לארץ להמשך טיפול, ואכן ברוך מזרחי יצא מכלל סכנה והבריא. לכשהבריא, "לא יכלו" הבריטים לשחררו- בכל זאת הרי מדובר ב"טרוריסט"... לכן הטילו עליו פיקוח, צו מינהלי... ע"י כך שיתייצב אחת ליום בתחנת המשטרה בבית ליד כדי לחתום בפני השוטר במקום, וכך היה. אחת לשבוע התייצב ברוך מזרחי בפני השוטר הערבי במשטרת בית ליד וחתם בפניו.

לאחר החלטת האו"ם מכ"ט בנובמבר 1947 על חלוקת א"י הושם דגש בפעולות המחתרות הלוחמות גם על המלחמה באויב הערבי. שתי כנופיות ערביות מרכזיות לחמו נגד היהודים. באזור ירושלים והמרכז בהנהגתו של קאדר עבד אל חוסייני שנהרג בקסטל, ובגליל וצפון הארץ בהנהגתו של פאוזי אל-קעוקג'י והמתנדבים העיראקיים. במסגרת המלחמה הוטל על האצ"ל להחדיר מכונית תופת לתוך מפקדתו של קאוקג'י בג'נין. המתאים ביותר לביצוע המשימה היה ידידנו ברוך מזרחי, שהיה נראה כערבי, בקי במנהגיהם ובעל מבטא ערבי. בי"א בניסן תש"ח, 22 באפריל 1948, הוא עלה לאוטובוס ערבי שיוביל אותו למפגש עם הסייען הערבי, שאמור לתת לו את המשאית ואת חומר הנפץ. הנסיעה הייתה ארוכה, ובמהלכה התיידדו כל הנוסעים שישבו לידו עם ה"ערבי" ברוך מזרחי. כשהגיע האוטובוס לצומת מגידו, עצר את האוטובוס מחסום של הכנופיות. אחד מחברי הכנופיה היה אותו שוטר ערבי אשר בפניו היה מזרחי חותם במשטרת בית ליד. הערבי זיהה כמובן את מזרחי כאיש אצ"ל ולא כערבי עובר אורח. מזרחי הובא יחד עם הערבים שעימם התיידד במהלך הנסיעה לג'בע, לבית דין שדה של קאוקג'י, נרצח על ידם (יחד עמו הרגו גם את הערבים שעימם התיידד), והשליכו את גופתו במערה בתוך הכפר ג'בע.

תשע עשרה שנה לאחר מכן, פורצת מלחמת ששת הימים ובכ"ח באייר, שעה שמח"ט הצנחנים, מוטה גור, זועק לעבר מכשיר הקשר שלו: "הר הבית בידינו!", שוטפת חטיבה ממוכנת 45 של השריון את צפון השומרון מיעבד שע"י עמק דותן ועד לדיר שרף, שע"י שבי שומרון, ומשחררת את כל צפון השומרון במינימום אבידות ומשחררת את הכפר ג'בע. לאחר המלחמה, זכרו חבריו של ברוך מזרחי את בקשתו- צוואתו להביאו לקבר ישראל, והגיעו לג'בע כדי לממשה. בדרך לא דרך, בתוככי הכפר ג'בע הצליחו לאתר את המערה בה הוטמנה גופתו, נטלוה והביאוה לקבר ישראל בטקס צבאי מלא בחלקה הצבאית בבית הקברות בנתניה, בהשתתפות מנחם בגין ולוחמי אצ"ל".

כאמור, מחר, יקיימו מוקירי זכרו את טקס האזכרה אליו הם קוראים את הציבור להגיע ולהעניק ללוחם ששמו נשכח מדפי ההיסטוריה הישראלית את הכבוד המגיע לו. (המעוניינים יוכלו לקבל פרטים אצל שי ירד: (052-6653434) ויוסי דגן: (052-8320971) ממארגני האזכרה).