הרב אבי רונצקי
הרב אבי רונצקי

בראיון חג מיוחד לעוזי ברוך בערוץ 7 מתייחס הרב הצבאי הראשי, תא"ל הרב אביחי רונצקי, למכלול סוגיות על סדר יומה של החברה בישראל ועל סדר יומו של צה"ל בכלל והרבנות הראשית הצבאית בפרט.

בראשית דבריו מתאר הרב רונצקי את עבודות ההכשרה בבסיסי צה"ל השונים, עובדות שעוררו לא מעט שאלות והתייחסויות מצידם של חיילי צה"ל שהתמודדו לראשונה עם מורכבות ההכשרה לפסח.

בהתייחסו לסוגיית תחום התודעה היהודית בצה"ל, תחום שהפך לחלק בלתי נפרד מסדר יומו שלו עצמו ושל הרבנות הראשית בכלל מאז נכנס לתפקידו, אומר הרב רונצקי כי ההתקדמות בתחום זה משביעת רצון וכי הן מבחינת תקציב, הן מבחינת כוח אדם והתייחסות קיימת התקדמות והביקוש לתכנים יהודיים גובר והולך. הוא מספר בדבריו על מפקדים המבקשים שיתוף פעולה עם הרבנות הצבאית מתוך תחושה שהרוח היהודית הינה חלק בלתי נפרד מהאימון של החייל הישראלי.

כמו כן הוא מספר על סדרת שיעורים שהוא מקיים עם תתי אלופים במשרדו. זאת כמובן ללא כל מחויבות וכפיה אלא מרצון אישי של הקצינים. באשר לביקורת שהושמעה באחרונה על מעורבות יתר של הרבנות בתחומי הלחימה, ביקורת שזכתה לבמה משמעותית בעיתון 'הארץ' אומר הרב רונצקי כי קיים ואקום בכל נושא רוח הלחימה וכי מבחינתו כל מי שיכול לתרום, בין דתי ובין שאינו דתי, מוזמן לעשות כן. הוא מציין כי הוא עצמו קורא לכל אנשי הרוח בעלי שיעור הקומה להתגייס ולהירתם לתחום זה של רוח הלחימה. לדבריו כעת קיימת רוח התנדבות משמעותית מאוד של רבנים שנרתמים למשימה למרות ש"גם את הדלק לא משלמים להם".

לשאלת עוזי ברוך כיצד הוא רואה את פרשת מכללת רבין אומר הרב רונצקי שמבחינתו אין כל בעיה שכן צה"ל הוא הצבא המוסרי והערכי ביותר בעולם. הוא מספר כי דיבר עם דני זמיר, ראש המכינה, והבין ממנו שהדברים יצאו מכלל פרופורציה וכי זמיר עצמו לא האמין ולא שיער שהדברים יקבלו נפח שכזה.

הרב רונצקי סבור שאם היו תקלות משמעתיות יש להתייחס אליהן כמו אל כל חריגה משמעתית בצה"ל, אך באופן כולל אין ספק שדמותו של הצבא היא אחרת מהשמועות שהופרחו באותו דיון.

באשר לסוגית פינוי המאחזים בשבת אומר הרב רונצקי כי הועברו הוראות והחיות ברורות בתחום זה ופקודות הצבא המורות על כך שלא תיעשה פעילות שאינה בגדר פיקוח נפש בשבת, פקודות אלה תישמרנה בהתאם להנחיות הצבא כמו כל פקודה אחרת.