פסגות
פסגותצילום: אתר מועצת בנימין

החוקרים ד"ר מרים ביליג וד"ר אודי לבל יציגו ביום חמישי הקרוב מחקר שערכו, שבחן את עמדות הציבור שאינו מתגורר ביו"ש ביחס לסוגיות הקשורות ביו"ש. במסגרת המחקר נערך סקר עמדות בקרב תושבי מדינת ישראל שאינם תושבי יו"ש (סקר שבוצע בעבור החוקרים על-ידי מכון הסקרים "מאגר מוחות").

החוקרים יציגו את הנתונים במרכז האוניברסיטאי אריאל במסגרת כנס מחקרי יהודה ושומרון ה-19. המחקר נערך מטעם מו"פ אזורי השומרון ובקעת הירדן.

ממחקרם של ד"ר מרים ביליג ושל ד"ר אודי לבל עולה כי רוב גדול מבעלי הדעה (70%) אינו מוכן לשום פינוי או שמוכן לפנות התנחלויות לא חוקיות בודדות או מספר קטן בלבד של יישובים והתנחלויות חוקיים תמורת סיום הסכסוך עם הפלסטינים ושלום מלא. לעומתו, כשליש (30%) מוכן לפנות מספר גדול של יישובים/התנחלויות או את כל היישובים היהודיים ביו"ש.

עוד נמצא בסקר, כי מחצית מבעלי הדעה (53%) סבורים כי התושבים היהודים - המתנחלים ביו"ש, פוגעים כיום ביחסים שבין ממשלת ישראל לממשל האמריקאי, וכמחצית (47%) סבורה כי תושבי יו"ש היהודים אינם משפיעים על יחסי ישראל ארה"ב, או שהם תורמים באופן חיובי ליחסים הנ"ל.

נמצא כי הגורמים המשפיעים ביותר על עמדות הציבור בנוגע לפתרון הרצוי ביו"ש הם: ירי הקסאמים מעזה על יישובי הדרום (62%), השתלטות החמאס על עזה (55%), הסיכוי להשיג הסכם שלום עם הפלסטינים (47%). הגורמים שאינם משפיעים על עמדות הציבור בנוגע לפתרון הרצוי ביו"ש הם: האיום האיראני (63%), והעמדות והצהרות של הרשות הפלסטינית (52%).

עולה כי רוב גדול מבעלי הדעה (74%) סבור כי קבלת הפתרון של "שתי מדינות לשני עמים" על-ידי ישראל לא יעשה שום דבר לסכסוך הישראלי-פלסטיני, או שימנע את החרפתו לזמן קצר בלבד. יחד עם זאת, רוב גדול מבעלי הדעה (73%) סבור כי בעתיד הקרוב, ראש הממשלה בנימין נתניהו יפעל או יפעל פחות או יותר, בהתאם למדיניותו של הנשיא אובמה, ביחס לעתיד ההתיישבות היהודית ביו"ש.

נתונים נוספים שעולים מתוך הסקר:

· רוב בעלי הדעה (74%) אינם סומכים או סומכים במידה חלקית על ממשלת ישראל שתצליח לקבל החלטות נכונות לגבי עתיד ההתיישבות ביו"ש.

· רוב המשיבים מסכימים לכך שההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון היא מעשה ציוני אמיתי (56%) וחגורת הביטחון של המדינה (53%).

· רוב המשיבים מסכימים לכך שהתושבים היהודים - המתנחלים ביהודה ושומרון, הם כמו כל אזרח ישראלי אחר (62%) הציונים האמיתיים (50%) וחומת המגן של המדינה (46%).

· רוב המשיבים לא מסכימים לכך שהתושבים היהודים - המתנחלים ביהודה ושומרון, הם סחטני כספים (66%), המקור לסכסוך הישראלי-פלסטיני (62%), פורעי חוק (56%) ומכשול לשלום (53%).

· רוב המשיבים מגלה נכונות אישית לעשות את הדברים הבאים: לרכוש מוצרים שיוצרו על-ידי יהודים ביו"ש (78%), לבקר חברים ביו"ש (57%) ולהשתתף בטיול מאורגן ביו"ש (52%).

· רוב מוחלט מהמשיבים לא מגלה נכונות אישית לעשות את הדברים הבאים: לתרום כספים לארגונים ועמותות המתנגדים להתיישבות היהודית ביו"ש (82%) ולהפגין נגד ההתיישבות היהודית ביו"ש (80%).

נציין כי הסקר נערך בשבוע שבו ביקר הנשיא אובמה במצרים (31 במאי – 4 ביוני), ולאחר דרישתו לפינוי התנחלויות לא חוקיות בשטחי יהודה ושומרון.