שוורץ מקבל את תואר הד"ר
שוורץ מקבל את תואר הד"ר

בגיל 81 סגר אליעזר שוורץ מעגל – מי שהיה עובד כפייה במחנות הריכוז של הנאצים בתור נער קיבל תואר ד"ר מאוניברסיטת חיפה על מחקר בנושא: "עובדי כפייה ברייך השלישי".

"בגיל 16 הגעתי לאושוויץ ועברתי בין המחנות במשך שנה עד תום המלחמה. לאחר השיחרור חזרתי לעיר הולדתי בהונגריה אבל ראיתי שאף אחד אחר מהמשפחה שלי לא חזר וכך החלטתי לעלות לישראל", הוא מספר.

בשנת 1947 בגיל 19 הוא הגיע לארץ. יעברו עוד 57 שנים עד שהוא שב לסגור מעגל בעבודת הדוקטורט שלו. לפני כן הוא היה צריך להקים משפחה, למצוא עבודה ולסיים כמובן את התואר הראשון והשני, וגם במקרים אלו הוא לא הלך במסלול הרגיל. את התואר הראשון סיים רק בגיל 45. תואר שני, לעומת זאת, הוא עשה שניים: אחד בסוציולוגיה ואנתרופולוגיה ואחד נוסף בתחום עבודתו כמתכנן ערים.

כשיצא לפנסייה בגיל 75 יעצו לו הנכדים למלא את הזמן בכתיבת עבודת דוקטורט. השנים שעברו, ובעיקר, הטכנולוגיה שהתפתחה, לא ממש הרתיעה אותו. "זה עבר ללא בעיות. לא הייתה לי בעיה להתרגל לשינויים", הוא אומר.

אל עבודת הדוקטורט שלו, כך הוא מספר, הוא ניגש בצורה מדעית וקרה. "אני התנתקתי לגמרי מהסיפור האישי הרגשי שלי. עשיתי את זה בכוח", הוא אומר. לצד המקצועי הוא דווקא כן השתמש בעברו. "עסקתי, לדוגמא, בעבודה בנושא הסבת מכרות למפעלי תעשייה תת קרקעיים. אני עבדתי שם. אני הסבתי מכרות למפעלים תת קרקעיים. אני מכיר את הדברים ויודע איך העניינים התנהלו בפועל ממקור ראשון. זה מקור מידע שאין לאף היסטוריון אחר".

אחת המסקנות שלו בעבודה היא שחלקים רבים בעבודות הבנייה בגרמניה הנאצית נעשו בצורה לא מקצועית ושלומיאלית. "כדי להבין איך עם שנחשב כקפדן ודייקן עשה עבודה שלומיאלית צריך לקרוא את כל המחקר", הוא מסכם.